Toyota Auris TS 1.6 Valvematic Freestyle teszt – vagányba’ vágva

Duna Auto

Létezik még egy olyan tesztautó, aminek ennyire jól áll a reklámmatrica? Tettem fel magamnak a kérdést, mikor megláttam a TS Freestyle-t, azaz a terepkombi-álcába bújtatott Aurist. A kérdés még most is itt köröz a fejemben, miközben épp válogatom a képeket, illetve összehasonlítom a korábbi Auris kombi tesztjeinkkel. Mert volt olyanból már bőven, tavalyelőtt az 1.2-es turbósat, 2017-ben pedig a hibridet vittük táncba, most pedig az 1.6 szívó volt soron – klasszikus motor, jóval extravagánsabb megjelenéssel párosítva, kezdjünk is bele!

Szóval tényleg az van, hogy ezt a matricát valamilyen formában árulni kéne az Auris TS-hez, elnézést, hogy nem tudok leakadni róla, de valóban nagyon sokat dob az autón, a fehér fényezéssel kombinálva meg főleg. De nem csak ennek köszönhető, hogy sikerült komolyabb megjelenésűvé válnia, hiszen egyrészt ott vannak az ezüst aláfutásgátlók, a kerékjárati ívek borításai, másrészt a küszöbök ezüst védősínjei is. Az annak idején igen elterjedt, ám ma már kikopóban lévő terepkombi-imitálást igyekezett ezekkel a húzásokkal felidézni a Toyota, ami az ezüst tükörborítással, a sötétített oldalsó-hátsó ablakokkal, és a 17 colos könnyűfém felnikkel tényleg ütősre sikeredett. Az Auris TS alapból is mutatós, a 2012 óta piacon lévő, három évvel ezelőtt ráncfelvarrott modellnél pedig úgy látták jónak, ha csavarnak még egy kicsit a palettáján, mielőtt 2019-ben megérkezik a következő generációs kombi. Így született meg a Freestyle kivitel, mely vagy tesztalanyunk motorjával, vagy hibrid kivitelben érhető el, de erről majd egy kicsit később.

Támogass minket! https://retrovasak.hu/wp-content/uploads/RetroVasak-tamogatas-High-Quality.jpg

Az utasteréről inkább csak kötelező jelleggel írnék pár sort, hiszen az előző tesztjeinkben részletesen taglaltuk az előnyeit, felszereltségét. Gyakorlatilag ugyanazt a beltér-dizájnt láthatjuk az Auris összes példányában, egy kis színt szívesen láttam volna a puha dekorelemeken, ha már egy külön piacra dobott típusról van szó. Az új Yarisnál például kifejezetten jól mutatott a piros betét, de ott akár kéket is választhatunk, ha kevésbé kirívó árnyalatra vágyunk. Mindazonáltal hiába a nagy szürkeség, az anyagminőség ettől még remek, és a felszereltségre sem lehet panaszunk. Járnak Bi-LED fényszórók, automatikus szintszabályzással, elektromosan behajtható külső tükrök, automata funkcióval, esőérzékelő, tempomat, digitális klíma – igaz ebben az esetben csupán egyzónás.

Kényelmi szempontokat nézve pedig ott a vezetőoldali elektromos deréktámasz, valamint a fűthető első ülések. Sajnos a 7 colos érintőhöz tartozó Toyota Touch 2 alapáron nem tartalmaz navigációt, viszont tolatókamera jutott bele, és ha már itt tartunk, az első-hátsó parkolóradar is hasznos, csak ne csipogna annyira irritáló módon. A biztonsági arzenálba beletartozik az ütközést megelőző rendszer, az automata vészfék, továbbá a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens is.

A helykínálatra szintén nem lehet túl sok panaszunk, ugyan nincsenek bálteremnyi méretű lábterek, de így is kényelmesen elférni, jól beállíthatóak az első ülések, és bár tartásuk nincs sok, legalább a szivacsosságuk nem zavaró. Hátul valamivel szűkösebb a helyzet, de azért itt is el lehet férni, annyi a titok, hogy – micsoda varázslat – nem kell ütközésig hátratolni az első sort. A csomagtér óriási, 530 literes, egy mozdulat szükséges a bővítéséhez, melynek köszönhetően közel sík felületet, és 1.6 köbmétert kapunk. Ne feledjük a fedeles oldalsó tárolókat, a dupla padlót, az akasztókat, remek és praktikus pakolós hírében áll az Auris TS!

Míg az 1.2-es turbós pörgősségéről, addig az 1.8-as hibrid leginkább a takarékosságáról híres, az 1.6-os szívó benzines pedig vélhetően a messze földön ismert tartósságával szerzi a legtöbb rajongóját. Az 1.33-as Dual VVT-i még nem volt meg a TS-ben, de valahogy úgy érzem, hogy nem is baj, ugyanis a közel 1.4 tonnához sanszos, hogy elég kevéske, ezt a 13 másodperces 0-100 is jelzi. Az 1.6-os Valvematic sem mondható túlzottan vérmesnek, de itt legalább 10.5 alatt megvan a száz, ez bőven hozza a paletta átlagát, mint ahogy a 195 km/órás végsebesség is több, mint elegendő. Ami talán egy kicsit halványítja az összképet, az a gázreakció lomhasága, illetve, hogy erőből nem igazán lehetséges vele megoldani az előzéseket. Ez inkább csak megjegyzés, mint kritika, mert hát azért van a tűpontos hatos váltó, hogy igény esetén visszagangoljunk vele. Azt el kell fogadni, hogy a 132 lóerős szívómotor erre elég, de a hangsúly így is az elégen van! A 7 literes kombinált fogyasztás sem az a szám, amitől túlzottan meg kellene rémülni. Mindent egybevetve igazán kényelmes utazóautó hatását kelti az Auris kombi, a hangszigetelés rendben van, a futómű szintén szerethető, jól elbánik az úthibákkal, és a stabilitás is megfelelő.

Ha az árakat nézzük, a Freestyle kivitel 7.145.000 forintos árcédulája (értékőr programban, 3+2 év Extracare garanciával 6.325.000 ft) a hibrid Executive 8.5 milliójával, és az 1.2-es turbós 6.3 milliójával összevetve nagyjából reális. Valószínűleg az ártartásával sem lesz különösebb gond, a 4-5 éves darabok 3-4 millió között mennek, az első 1-2 évben pedig 5-6 millióért lehet beszerezni az újszerű példányokat. Érdemes azonban figyelembe venni, hogy a következő generáció érkezése előtt bizony lehet számítani majd 1-2 lokális akcióra, készletkisöprés címszó alatt, úgyhogy legyetek résen!

A tesztlehetőségért köszönet a Linartech Autó Kft.-nek!

Bense Róbert

zparts autóalkatrész

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb