Elektromos autó

Peugeot 3008 1.5 BlueHDi teszt – a kényelmes mindenes

Rendszeres olvasóink emlékezhetnek, hogy az egykori Év Autója díjas Peugeot 3008 már többszörösen visszatérő vendég nálunk. Próbáltuk már kézi váltóval (ráadásul ugyanilyen színben), és automata kivitelben is, mindkettő az 1.6-os dízel motorral járt nálunk, most azonban ennek utódját, a kisebb, de erősebb, és modernebb 1.5 BlueHDi változatot kaptuk meg kipróbálásra.

peugeot

Az előző 3008-as kinézetre valahogy nem volt az igazi, kicsit az egyterű, és a crossover ötvözetének tűnt, pedig szerethető autó volt, sok praktikus megoldással, de mégsem dobbant meg a szívünk, ha megláttuk. Francia márka lévén, a Peugeot komolyan veszi a divatot, így az új 3008 tervezésénél bedobtak mindent.

Manapság nincsenek könnyű helyzetben az autógyártók, ha közepes méretű SUV-ot kell fejleszteniük. Nemcsak az egyik legnépszerűbb kategória ez, hanem a megfelelő hajtáslánc kiválasztása is nehéz dió. Tíz évvel ezelőtt szinte egyértelmű volt, hogy egy ilyen autó összkerékhajtású, automata váltós, és dízel motor hajtja, azóta viszont kiderült, hogy a vásárlók nagy része sosem tér le az aszfaltozott útról, ezért egyáltalán nincs szüksége az összkerékhajtásra. A közvélemény a gázolajos motorokkal kapcsolatban is változott, divat lett szidni és utálni a dízeleket – ez főként a VW konszern környezetvédelmi csalásainak köszönhető, így a dízel motor lett az autóipar fekete báránya. A legtöbb gyártó a szabadidő autók kategóriájában is áttért a downsizing sújtotta benzines turbómotorokra, esetleg valamilyen hybrid, vagy elektromos meghajtást választ, a Peugeot is nyitott az elektromos hajtás felé, viszont nem tett le a dízelekről sem, hanem AdBlue adalékkal működő nitrogén-oxid katalizátorral, és részecskeszűrő alkalmazásával teszi lehetővé, hogy az új motor teljesítse a ma érvényben lévő, Euro 6.2-es környezetvédelmi normákat.

peugeot

peugeot

peugeot

peugeot

A második generációs 3008-as már nem új modell, 2016-ban mutatták be, ennek ellenére a formája ma is frissnek hat. Magabiztos kiállású, robosztus külseje kissé eltér megszokott gömbölyded kompakt-SUV-vonaltól, viszont unalmasnak cseppet sem nevezhető. Tele van ötletes, egyedi részletekkel, mint a homorú hűtőmaszk, a három függőleges csíkból álló 3D hatású oroszlánkarmolásra hajazó hátsó lámpák, vagy a fekete alsó műanyag borítás és a kerékívek, amelyek terepjárósabb hatást adnak az autónak. Az autó oldalán is dolgoztak a formatervezők, a magasra húzott övvonal és a karakteres élek egyaránt jól mutatnak. Érdemes azt is megjegyezni, hogy az ajtók teljesen rátakarnak a küszöbökre, így esős, latyakos időben sem fogjuk összepiszkolni a nadrágszárunkat beszálláskor.

peugeot

peugeot

peugeot

peugeot

Az utastér is igen fantáziadúsra sikerült, a Peugeotnál lassan már megszokottá vált i-Cockpit műszerfal design fogad minket. Az anyagok és az összeszerelés is magas minőségű, a műszerfalon található szövetbetét pedig nagyon feldobja és egyedibbé teszi a belsőt. A vezetőülésben ülve szinte repülőgépben érezhetjük magunkat, a kisméretű kormány, a magasra emelt digitális műszeregység és a nagyméretű érintőképernyő egyedülállóan ergonomikus, minden kijelző felénk van fordítva, kényelmesen elérjük az összes kapcsolót és gombot. A multimédia rendszer jól használható, tudja az összes ma elvárható funkciót, mint például a navigáció, a telefon tükrözés, vagy a tolatókamera képének megjelenítése. A kilátás minden irányba jó, a holtterek kicsik. Tárolóhelyekből sincs hiány, számos pakolóhelyre helyezhetjük el a kacatjainkat, az első könyöklőben pedig akkora hűtött üreget képeztek ki, amiben akár egy 1.5 literes flakon is kényelmesen elfér. Kevésbé tetszett, hogy a PSA csoport újabb autóira jellemzően, a szellőzést, és a hőmérsékletet a klímagomb, majd képernyőnyomkodás kombóval szabályozhatjuk, a hagyományos tekerőgombos megoldás egyszerűbb használatot biztosítana, így viszont lassítja a kezelést, több ideig vonja el a figyelmet az útról. Mint a legtöbb francia autóban, itt is a tempomat gombjai külön kis bajuszkapcsolót kaptak az indexkar alatt, amit csak erősebb jobb kanyarban (valljuk be ez nem túl életszerű), vagy vakon tudunk használni, mivel a kormány vaskos bal küllője egyenes állásban teljesen eltakarja a kis karocskát. Praktikus lenne elhagyni ezt a különcséget, és a konkurens gyártókhoz hasonlóan a kormányon elhelyezni a sebességtartó kezelőgombjait. A beltér kellően tágas, a térérzetet tovább javítja az extraként rendelhető nyitható panoráma üvegtető, melynek peremén -az első ajtókhoz hasonlóan, kék színű hangulatvilágítás rejlik. A bőr-szövet kárpitozású ülések kényelmesek, az oldaltartásuk jó. A hátsó utasok sem panaszkodhatnak, magasabb sofőr mögött is elegendő lábtér marad, és mivel a padló teljesen sík (nincs kardánalagút), a középső utas is kényelmesen tarthatja a lábait. A csomagtartó 520 literes, ami alatt még egy szükségpótkeréknek is jutott hely. A hátsó ülések támláit 60/40 arányban a csomagtartóból egy-egy gombbal ledönthetjük, így közel másfél köbméteres űrt kapunk.

peugeot

peugeot

peugeot

peugeot

A régi 1.6 -os dízelt leváltó, 1.5 literes BlueHDi alig több mint egy éve szerepel a kínálatban, 130 lóerős teljesítményével, és 300 Nm forgatónyomatékával elegendőnek bizonyul a 3008-as nyugodt mozgatásához, azonban sportos menettulajdonságokat ne várjunk tőle, a gyorsításokhoz kevés a nyomaték, és sűrűn vissza kell váltani, akár két fokozatot is. A 10.8 másodperces százra gyorsulási értéktől azért jobbat vártam volna, de hétköznapi használatra megfelelő. A 3008-as jól autózható, a motor nem hangos, jól bírja az autópálya-tempót is, bár nagyobb tempónál hamar elfogy a szufla. A futóműve még a magyar utakon is jól boldogul a 18” kerekek ellenére is, a kisméretű kormánnyal pedig élmény az autó terelgetése. A vezetési segédletek egyébként egész jó működnek, de használatukat ki kell tapasztalni, előfordult, hogy egy előzés előtti rágyorsításkor már ütközésveszélyt jelzett, holott messze volt még a kritikus távolság. A táblafelismerő, és az aktív sávtartó rendszer is jól működik, olyannyira, hogy még a sávon belül is középre igazítja a kocsit, és már egészen kis kitérésekre is visszakormányozással reagál. A fogyasztás az autó méreteihez képest kedvező, vegyes használatban nem nagy kihívás 6 liter alatt maradni vele.

peugeot

peugeot

peugeot

peugeot

A 3008-as nem a legolcsóbb a kategóriájában, a modell akciós alapára háromhengeres, 1.2-es benzinmotorral a Peugeot árlistája szerint 7 190 000 Ft., az Allure felszereltségű 1.5 BlueHDi tesztautónk, kiegészítve néhány extrával már 10 milliót kóstál. Ezért a pénzért viszont egy abszolút divatos, kellően nagy, és kényelmes utasterű, korszerű, és takarékos SUV-ot kapunk 5 év, vagy 100 000 Km garanciával.

A tesztlehetőségért köszönet a Fábián Kft.-nek és a Peugeot Magyarországnak.

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

Teszt/fotók: Bitó László

zparts autóalkatrész
Lotus Cleaning tesztelok.hu

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb