Duna Autó Zrt.

Radikális lépésre szánta el magát a Volvo

A közlekedésbiztonság globális szakértőjeként a Volvo Cars felhívja a figyelmet a gyorshajtás veszélyeire, és a 2020 tavaszától gyártandó autóiban 180 km/órában korlátozza azok végsebességét. A vállalat Vision 2020 célkitűzése, amelynek értelmében az autógyártó 2020-ra nullára kívánja csökkenteni az új Volvo gépkocsiban súlyos vagy halálos balesetet szenvedő utasok számát, a globális autóipar egyik legambiciózusabb biztonsági programja. Felismerve azonban, hogy a technológiai fejlesztés önmagában nem elegendő ennek a célnak az eléréséhez, a Volvo Cars most a vezetőkre és a vezetési stílusra is kiterjeszti figyelmét.

A Volvo Cars által végzett kutatások három olyan tényezőt azonosítottak, amelyek ‘hiányosságként’ gátolhatják, hogy az autógyártó teljes mértékben felszámolja a súlyos és halálos balesetek kockázatát. Ezek egyike a gyorshajtás.


„A Volvo vezető szerepet tölt be a közlekedésbiztonság terén. Ez így volt eddig, és így lesz a jövőben is.” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója „Kutatásaink egyértelműen rámutattak, hogy léteznek olyan problémás területek, amelyek gátolhatják a súlyos és halálos kimenetelű balesetek kockázatának teljes és végleges felszámolását. A sebességkorlátozás természetesen nem nyújt végleges megoldást, ám ha egyetlen életet is megmenthetünk vele, megéri.”

A végsebesség korlátozásán túlmenően a vállalat azt is vizsgálja, az intelligens sebesség-szabályozás és a virtuális kerítés (geofencing) technológia segítségével a jövőben hogyan tudná automatikusan csökkenteni a járművek sebességét kórházak és iskolák közelében.

„Párbeszédet kívánunk kezdeményezni arról, hogy az autógyártóknak jogában áll-e – vagy esetleg egyenesen kötelessége-e – olyan technológiákat beépíteni autóikba, amelyek az autóvezetők magatartását megváltoztatva veszik fel a harcot az olyan jelenségekkel, mint a gyorshajtás, az ittas vezetés vagy a figyelemelterelés.” – tette hozzá Samuelsson. „Nem rendelkezünk határozott válasszal erre a kérdésre, de úgy véljük, ideje, hogy vezető szerepet vállaljunk a vitában, és úttörőként lépjünk fel.”

A gyorshajtást az teszi veszélyessé, hogy bizonyos sebességek felett a fedélzeti biztonsági technológiák és az intelligens infrastruktúra sem képes arra, hogy baleset esetén megakadályozza a súlyos vagy halálos sérüléseket. A legtöbb nyugati országban ezért vezettek be sebességkorlátozásokat. Ennek ellenére a sebesség túllépése általános jelenség, és a mai napig a halálos kimenetelű közlekedési balesetek egyik leggyakoribb oka.

Évente több millió autóvezetőt bírságolnak meg gyorshajtás miatt, a nemzeti közlekedés-biztonsági szervezet (NHTSA) baleseti statisztikái szerint az Egyesült Államokban 2017 során bekövetkezett összes, halálos kimenetelű közlekedési baleset 25 százalékát gyorshajtás okozta.
A gyorshajtás mellett két további problémakör is akadályozza a Volvo közlekedésbiztonsági célkitűzésének megvalósítását. Az ittas vezetés legalább olyan nyilvánvaló probléma, mint a gyorshajtás – és legalább olyan nehéz felszámolni. A világ legtöbb országában tilos alkoholos vagy kábítószeres befolyásoltság hatása alatt vezetni, a jelenség mégis meghatározó kiváltó oka a súlyos vagy halálos kimenetelű közlekedési baleseteknek.

A másik ilyen probléma a figyelemvesztés. Az autóvezetésre mobiltelefon vagy más zavaró tényezők miatt csak részben koncentrálni képes autóvezetők ugyancsak jelentős hányadban felelősek a halálos kimenetelű balesetekért. Ez a jelenség sok szempontból ugyanolyan veszélyes, mint az ittas vezetés.

A Volvo Cars március 20-án, egy Göteborgban (Svédország) szervezendő, különleges biztonsági rendezvényen ismerteti az ittas vezetés és a figyelemelterelés problematikájára kidolgozott megoldási javaslatait.

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Ez is érdekelhet

Close