fbpx

Porsche 911 – fél évszázad története

Duna Auto

Nem mindig járt kéz a kézben a sportosság és a kényelem, hiszen a Porsche 911 viszonylag puritán volt a kezdetekben, ám az évtizedek múlásával a helyzet megváltozott, és mára már egy kívülről-belülről egyaránt tökélyre fejlesztett autóról beszélhetünk. Az már más kérdés, hogy az első generációs 911-et az újkori modellek extráival együtt sem képesek felülmúlni. Ez pedig így van jól, minden oldaláról klasszikus a márka és a típus is.

Több mint fél évszázada él a legenda, 51 éve kapja fel a fejét az utca embere, ha egy 911 gurul el előtte. Bármilyen hihetetlen is, a VW Bogár és a Porsche 911 több ponton is keresztezi egymást. A különbség szembetűnő – bár mindkettő kultuszautó – előbbi a népet szolgálta, utóbbi a felső tízezret.

Porsche_356_Coupe_(1964)_p1

Az első darabot 1963-ban mutatták be a Frankfurti Autószalonon, egyértelműen az előd 356-os „egyszerűsége” köszönt vissza az utastérből, viszont szinte minden más pontban megújult, a hatvanas években kifejezetten újnak ható gömbölyű, mosolygós, de mégis kegyetlenül sportos formájával. A 2 literes, léghűtéses, hathengeres boxermotor az autó hátuljában kapott helyet, 130 lóerejével pedig igen bikának számított. A 2+2-es konstrukciónál a jelképes hátsó üléseken kevesen fértek volna el kényelmesen, a balos gyújtáskapcsoló viszont igazi jellegzetessége lett a 911-nek. Az alapmodell aztán szépen-lassan továbbfejlődött, 1966-ban megjelent a 911S, ami már 160 lóval büszkélkedhetett, és ez kapta meg a ma már szintén legendás Fuchs-felnit, 1967-ben pedig a szintén azóta már klasszikussá érett targatetős változat kezdte meg hódító útját .

A farmotor azonban nem a legkönnyebben kezelhető fajták közé tartozott, ezért a gyár valahogy igyekezett kijavítani az ebből fakadó kellemetlenségeket. Ennek köszönhetően jelent meg a megnövelt tengelytávú B-széria, amely kiheverte a gyermekbetegségeket, és emellett új erőforrásokat is kapott, először 2.2 literes, majd 2.4 literes boxert. Új irányt vett a legenda, az 1973-as 911 Carrera 2.7 RS versenyhelyzetekben is bizonyított, egy évvel később pedig bemutatkozott a 3 literes turbófeltöltéses Porsche 911, amely a pályák igazi királya lett, vadsága szinte tapintható volt. A hetvenes évek végéhez közeledve aztán a Porsche új modellek bevezetését tervezte a 911-es rovására, a gyártás leállítása végül a megszállott rajongók nyomására elmaradt. 1982-ben jött az első kabrió-változat, a 80-as évek derekára pedig már egyre erősebb motorokat kapott a típus, a 911 Carrera Coupé már 3,2 literes erőforrással büszkélkedhetett.

1982_porsche_911_sc_targa_red

1989-ben aztán újított a Porsche, a 964-es modell a 911 modernkori mérföldkövének tekinthető, az autón sokat faragtak, hogy irányíthatóbb legyen, emellett az erejét is igyekeztek növelni, a 3.6 literes, 250 lóerős motor valódi erőművész volt. Ezzel együtt belülről is megújult a Porsche, egyre inkább szerepet kaptak a kényelmi elemek is, mint a légzsák, szervokormány, blokkolásgátló. Az új RS is merőben más lett, de az igazi csúcsa a kategóriának a Turbo maradt, gyárilag tunigolt kiadása 360 lóerős volt. A harmadik generáció a 993 négy évvel később érkezett, futóművén sokat finomítottak, így még kezelhetőbb lett elődjénél. Az új Turbo összkerékhajtást kapott, valamint egy 408 lóerős motort, elektronikus vezérléssel, ami a fogyasztás csökkenését idézte elő. Az ezredforduló előtt megint nagyot húzott a gyár, vízhűtéses boxermotorokkal látták el a 996-ost, és itt már érezhetően rámentek a tervezők a kényelemre is, ám míg az átlag utcai kivitelek már-már a luxus határait súrolgatták, a versenymodellek megmaradtak önmaguknak. A Porsche a nagyobb megmérettetéseken is megmutatta magát, a 911 GT1 versenygép 1998-ban Le Mans-győztes lett.

2010_Porsche_997_Carrera_GTS_coupe_4105x2737

A 997-es és a 991-es már szinte hibátlan példányok lettek, nyoma sem volt a korai kezelhetetlenségnek és a luxus/sport vonal itt már egybeolvadt. Az újgenerációs 911-esek levetkőzték azokat a problémákat, melyek miatt igazi legenda vált belőlük, de éppen ez a jó, hiszen a kultusz már megszületett a korábbi modellekkel, az utódokat pedig tökéletessé csiszolták. A Porsche a minőség márkája, és az 51 éve tartó törtetlen siker bizonyítja, hogy kiemelt helye van a sportautók piacán.

Galéria:

Bense Róbert

ecotrex

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb