fbpx

Elektro Soul – Kia e-Soul Platinum 64 kWh teszt

Duna Auto

Manapság az autógyártók többnyire egyen autókat gyártanak, a már kialakított márkaarculatukhoz igazítják a típusokat, így nagyjából ugyanazt a formát vásárolhatják meg a vevők különböző méretosztályokban, sokszor még a márka nagy ismerői is csak a részletmegoldások alapján tudják megkülönböztetni az egyes modelleket. Nagyon ritka, ha egy gyártó nem csak a méretekben, hanem az egymástól jócskán eltérő stílusú karosszériakialakításban is megkülönbözteti a modelljeit. Ilyen a Kia, gondoljunk például a nemrég frissült Stingerre , az új Sorentora  de ilyen a vadonatúj Sportage, vagy a CeedXceed modellcsalád is. Mindegyik típus önálló egyéniség, mégis mindannyian magukon hordozzák a tipikus Kia ismertetőjegyeket, a legkülönlegesebb formával viszont a most tesztre kapott e-Soul rendelkezik, ami talán csak a saját elődjeire hasonlít.

A Soul több, mint egy évtizeddel ezelőtt a kompakt városi crossover kategória egyik első képviselője volt. Szinte az egész világon kapható modell, a kasztnijának formáját leginkább a tengerentúli ízlésvilág formálta, talán nem véletlenül, hiszen Észak-Amerikában ez az egyik legnépszerűbb kategória, talán ettől is annyira üdítően más ez az autó. Az eddig eladott 1,6 millió autó nagy része is odaát talált gazdára. A piac az elmúlt években jelentősen megváltozott, az előző – zéró kibocsátású Soul EV modellből az utolsó évben többet adtak el, mint a benzinesből és a dízelből összesen, így az uniós nyomásnak megfelelve az új e-Soul Európában már kizárólag elektromos kivitelben kapható.

Támogass minket! https://retrovasak.hu/wp-content/uploads/RetroVasak-tamogatas-High-Quality.jpg

Az e-Soul minden külső eleme új, mégis rögtön felismerhető, hű maradt eredeti, azonnal felismerhető bakancsformájához. A városi crossover vonalakat erősítik a csíkszerű LED-es fényszórók, amelyeket a homlokfal felső részébe integráltak, alattuk pedig egy külön (szintén teljesen LED-es) egységként az index, és a ködfényszóró kapott helyet. Oldalról a nagy lemezfelületek uralják a formát, ráadásul a keskeny oldalüvegek gyakorlatilag függőlegesek, ami a szintén meredek szélvédővel a tágasság érzete mellett felforrósodásra kevésbé hajlamos utasteret is eredményez. A kockaformát feldobták a kerékjárati ívek kihangsúlyozásával, az ajtók fénytörő vonalai, illetve a C-oszlopon látható Soul felirat is jól mutat, látványosan választja szét az autó fehér alapszínét a tető piros fényezésétől. Hátulról is emlékeztet az elődére az új Soul, de mégis könnyen megkülönböztethető tőle, a csomagtér ajtaján a karosszéria fényezett ‘szigete’ megmaradt, immáron fényes feketével keretezve ez az elem kerekebb, modernebb az új modellen. A függőleges, magasra futó LED-es lámpák látványos keretet adnak a hátsó szélvédőnek, bár a felső összekötő csík nem világít, csak dizájnelem, de este így is látványos az összhatás.

Az autóba beülve már hagyományosabb formákkal találkozunk, akik másik Kia típusból ülnek át, rögtön otthon érzik magukat. Emlékeztet a korábbi generációéra, de mégis vadonatúj a műszerfal, aminek nagy felületen puha a borítása, ami számomra pozitív, hogy sok a hagyományos nyomógomb, mégis jó az ergonómia és gyorsan megtalálunk minden funkciót. Az összeszerelés minősége kifogástalan, az anyagminőség viszont néhány helyen a városi kisautók szintjét hozza. Habár sok a fekete a beltérben, itt-ott némi piros színnel, és formai játékkal feldobták a hangulatot, így hordoz magán egy kis vidámságot a műszerfal. A vezetőülésben ülve a leglátványosabb változás, hogy eltűnt a hagyományos váltókar, helyére a Sorentoban is használt irányváltó tárcsa került.

 Az üléshelyzet jó, az átlag személyautókétól kicsit magasabban foglalhatunk helyet. A térérzet mind a fej, mind a lábtérben kellemes, négy felnőtt hosszú távon is kényelmesen elfér, még akkor is, ha mindannyian magasabbak az átlagosnál, hátra középre viszont jó szívvel nem ültetnék senkit, ahhoz nem elég az autó szélessége.  A felhasznált anyagok minősége jó, a vezetőülést külön kiemelném: nem csak a (bőr)kárpitozása szép (látványos díszítés a háttámla oldalába préselt Soul felirat), hanem sokoldalú állíthatóságával rendkívül testreszabható, és nem csak fűthető, hanem szellőztethető is. Bár a szellőztetésből hátra nem jutott, a télen a hátul ülő utasok (a középső kivételével) kapcsolhatnak maguknak fűtést az ajtópanelre tett kapcsolóval.

A kormány mögött immár egy minden igényt kielégítő, 8 colos, teljesen digitális műszeregység található, amin a villanyautókban már megszokott módon nyomon követhetjük az energiaáramlás irányát egy látványos animáción. A legfontosabb információkat, köztük a navigáció jelzéseit és az autó sebességét, a head-up display-re vetíthetjük ki, ami az autó indításakor automatikusan emelkedik ki a műszerfalból. Tesztautónkban a középkonzolon a rendelhető legnagyobb, 10,25 colos központi kijelző kiváló felbontású (a tolatókamera képe is szép, sötétben is jól használható), és ki lehet rá tükrözni az Apple Carplay és az Android autó rendszereket, így a kezelése közben kevésbé tereljük el a figyelmünket az útról. Ha mégis figyelmetlenek lennénk, akkor a kettes szintű önvezetést (adaptív tempomat, sávtartó elektronika) megvalósító vezetéstámogató segédek hada segít elkerülni a veszélyes helyzeteket. A telefonunk vezeték nélküli töltésére is van lehetőség az irányválasztó gomb előtti felületen. A sokhangszórós, mélynyomós hifit a Harman/Kardon szállítja, melynek hangzása sok prémiumautó hifirendszerét is veri hangminőségben, aminek valószínűleg az autó dobozformája és ezáltal utasterének akusztikája is kedvez.

A hajtáslánc terén is történt előrelépés, választhatunk a tesztautónkban is megtalálható, hosszabb hatótávú 64 kWh-s, vagy az alap 39,2 kWh-s akkuk közül, mindkettő jóval hosszabb hatótávot kínál, mint a kifutó Soul EV. A teljesítmény is javult, a 64 kWh-s akkumulátorcsomag 150 kW-os (204 LE) elektromos motort táplál, miközben a fogyasztása 157 Wh/km, így a WLTP mérés szerint egy feltöltéssel akár 452 kilométert is képes megtenni. Városi környezetben az energia felhasználás mindössze 109 Wh/km. Az autó az indításakor azonnal rendelkezésre álló 395 Nm-es nyomatékkal az e-Soul 7,6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, amivel meglepően dinamikusan lehet közlekedni. Az új e-Soul a Soul első generációja, amely teljesen független multi-link hátsó felfüggesztéssel készült. Ez váltja fel az első és második generációs modellek hátsó csatolt lengőkarjait. A kombinált töltő rendszer (CCS) gyorstöltője lehetővé teszi, a rövidebb megállások alatti töltést is, 20%-ról 80%-ra 42 perc alatt,100 kW-os egyenáramú gyorstöltővel. Töltésnél kényelmes, hogy a kocsi orrára került a nyílás, egészen a töltőoszlophoz tudunk parkolni vele, így nem kell a kábelhossz miatt aggódni. Én a tervezők helyében nem hagytam volna ki a lehetőséget, és kihasználtam volna az autó méretes orra, és a villanymotor kis mérete adta lehetőséget, és a töltőkábeleknek kiképeztem volna egy rekeszt a gépháztető alatt, így a csomagtartó 315 literes kapacitása valamelyest növelhető lett volna, így viszont csak az álpadló lejjebb helyezésével, vagy a hátsó üléssor kárára 60/40 arányban ledönthető támlákkal bővíthetjük azt.

Az autóban e-pedál funkció ugyan nincs, de a kormány mögötti rekuperációs fül behúzva tartásával az autó képes állóra fékezni magát. A vezető öt különböző fékerőszint közül választhat, (“nincs”, erősség 1-től 3-ig, és “egypedálos üzemmód”) attól függően, hogy milyen energia-visszanyerési szintre és lassító erőre vágyik. A már álló autót az AutoHold funkció a gyorsítópedál lenyomásáig fékezve tartja, így nem gurul el akkor sem, ha nem nyomjuk a fékpedált, de az AutoHold -at minden indítás után újra be kell kapcsolni, sajnos nem jegyzi meg a leállítás előtti állapotot.

Az e-Soul egy tökéletesen használható villanyautó, nehéz kimondanom, de kiváló alternatívája bármelyik hasonló méretű belsőégésű motorral felszerelt autónak. Ráadásul az ára sem túlságosan elrugaszkodott, a kisebbik akkupakkos (39.2 kWh, 136 LE) változat alapára 11 millió Forint (állami támogatást igénybevéve 8 499 000 Ft.), míg a napfénytető kivételével minden rendelhető extrát tartalmazó 64 kWh -s tesztautónk 15 449 000 Ft.-ért (állami támogatással 13 949 000 Ft.-ért) vihető haza.

Teszt/fotók: Bitó László

Kövess minket Te is!

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

zparts autóalkatrész

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb