fbpx

A jövő hírnöke – Honda e Advance 17” teszt

Kezeim közé kaptam a gyártó első, tisztán elektromos, ráadásul hátsókerék-meghajtású modelljét.

honda e

A Honda e azon autók sorát erősíti, amelyre, ha ránézel önkéntelenül is mosolyra görbül a szád. Vagy azért mert már az első pillanatban belopta magát a szívedbe, futurisztikus formavilága, vagy pedig azért mert nem tudod elfogadni, mint autót és nem érted az egész feelinget. Nos, én egyértelműen az előbbiek közé tartozom, mivel nagyon bejönnek a hasonló lifestyle modellek. Ide sorolnám egyik legnagyobb konkurenciáját, a MINI Cooper SE-t is, amihez szintén volt szerencsém és nagyon éltem. Arról is ódákat tudnék zengeni, viszont most térjünk vissza jelenlegi tesztalanyomhoz, ami nem kis feltűnést kelt. 

honda e

A Honda e története

A Japán gyártó már a 90-es években elkezdett foglalkozni az elektromos hajtással, ennek oka az akkor is szigorú amerikai, pontosabban kaliforniai környezetvédelmi előírások. A fejlesztések eredménye 1997-ben Honda EV Plus néven került az utakra, viszont csak bérelni lehetett, megvásárolni nem. Ez a projekt olyannyira nem volt hosszú életű, hogy az emberek az ezredfordulóra már el is felejtették. A Honda pedig 2012-ig nem is nagyon foglalkozott az elektromos meghajtással, legalábbis látszólag, ugyanis nehéz lett volna a semmiből bemutatni a Fit EV névre keresztelt szintén kezdetleges és csupán a normák miatti lét jogosultsággal bíró modellt, ami pár év után szintén eltűnt a süllyesztőben.

Aztán elérkezett a 2017-es Frankfurti Autószalon, ahol leleplezték közvetlen elődjét, az Urban EV koncepciót, majd 2 év elteltével a sorozatgyártásba szánt Honda e-t. 

honda e

A Honda e Advance 17” bohókás külseje

Szemből nézve a fényes fekete elem és a két hatalmas LED fényszóró dominál, a motorháztetőn található ízléses fekete üvegajtó pedig a töltőcsatlakozókat rejti. (ezekről a későbbiekben bővebben is mesélek) Ez a lime-fekete, bikolor fényezés nagyon feltűnővé és bohókássá teszi a futurisztikus formavilágot, elölről, oldalról és hátulról szemlélve is. Az oldalsó visszapillantók helyén található kamerák kialakítása igényes áramvonalas és még használható is, ezek képét két dedikált kijelzőn lehet látni a műszerfal két oldalán.

honda e

Igazából minden szögből egy cuki városi kisautó, ami a gyártó szerint nem retró autó, mégis akarva akaratlanul látok benne egy kicsit a 70-es évek Civic-jéből, vagy az akkoriban divatos Golfból. Unokatesómnak elsőre a 100-as Skoda, meg a kispolszki jutott róla eszébe. 

honda e

Az autót nézegetve alig változott valamit a koncepcióhoz képest, ami meg igen, az csak előnyére vált. Például 5 ajtós lett és elengedték az öngyilkos ajtókat. Na meg a digitális szöveget sem láttam az első, illetve hátsó lökösön, ami megragadta a tekintetem a bemutató alkalmával. A futurisztikus formavilág, ami a külsőt és belteret is jellemzi szerencsére maradt, ennek köszönhetően pedig úgy néz ki mint egy utcára engedett koncepcióautó. További érdekesség, hogy az első és hátsó fekete elemek ugyanolyan fényszórókat kaptak, így kikapcsolt állapotban nehezen lehet megmondani, hogy melyik az eleje. 

Honda e Advance 17” futurisztikus belseje

kulccsal közeledve a kasztni síkjából előugranak az első ajtók minimalista kilincsei, melyek jópofák és praktikusak. Bejutva egy olyan belső tárul elém, ami szerény véleményem szerint még a Teslát is lepipálja, legalábbis számomra biztosan!  Ez a retró nappali feeling nekem nagyon bejön. A szövetkárpit ülések, a műfa borítású polccal és a barna biztonsági övekkel egész furcsa összhatást kelt. Egyfajta kettősséget hordoz magában a már említett old school belső és ez a hihetetlenül elegáns kijelző, ami egészen pontosan 3 részből áll. A kivitelezés szinte hibátlan és még jól is használható. 

honda e

A kormány mögötti részen a szokásos adatok láthatók, míg a másik két kijelzőn szabadon lehet garázdálkodni, persze bizonyos keretek között. A két egység képe cserélhető, és még nagyon sok mindent ki lehet vele irattatni. A navigációtól kezdve, az akksi állapotán keresztül számtalan hasznos funkciót. A felbontásra, a gyorsaságra és a betekintési szögre nem lehet panasz, annak ellenére sem, hogy nem használtak árnyékolót. Viszont matt felületet kapott, aminek köszönhetően nem látszik meg rajta az ujjlenyomatom. 

honda e

Már említés szintjén esett szó az autó ötödik kerekéről, a kormányról. Ennek fogása kényelmes, nincs teleszórva gombokkal és minden kézre esik, akárcsak a két első ülés közötti kis pohártartó, akarom mondani az ergonomikus váltóvezérlő. Szinte az első perctől kezdve oda se néztem, úgy választottam ki a megfelelő irányt, mivel jól megkülönböztethető minden. A közismert gombok mellett található egy érdekes piktogram, ami az egy pedálos vezetés kapcsolója, ez a Leafből már ismerős lehet. Ennek vonalában a műszerfal alatt található egy csatlakozópanel, amelyen megakadt a szemem, mivel a 230V-os csatlakozó mellett, HDMI videókimenet is található. Ez azt jelenti, hogy amíg a mellettünk töltődő másik villanyautós elmegy kávézni, addig mi simán játszhatunk vagy filmet is nézhetünk a központi kijelzőn…

honda e

honda e

Itt megint jön egy kisebb ellentét, mivel egy sima szivargyújtó csatlakozó és USB portok is helyet kaptak a stílusos mobiltelefontartó zsebecske fölött. Apropó stílus, az előbb említett panel fölött kapott helyet a régi idők rádiójára emlékeztető klíma vezérlő panelje. Itt a hőmérsékletet és az intenzitást tudjuk állítani a két nagy tekerővel, ezek között pedig a módot és az ablakfűtéseket kapcsolgathatjuk, két oldalt pedig az ülésfűtés gombjai kaptak helyet. 

honda e

honda e

Az autó méreteiről még nem esett szó, hát az az igazság, hogy kívül tágasabb mint belül… Szó szerint, mivel hivatalosan négy személyes a Honda e, így kényelmes is lehet hátul, már ha az illető nem magasabb 185 cm-nél, mert akkor a lábtérrel akadhatnak problémák. Mondjuk az én 176 cm-es magasságommal sem utaznék hátul 200 km-nél hosszabb távon, bár nem is tud többet egy szuszra a kisautó. 

honda e

A csomagtér viszont még az MX 5-höz képest is szűkös, ennek oka, a hátsó tengelyre szerelt villanymotor, ami elveszi a teret. Így értelemszerűen csak defektjavító készletet adnak az e-hez, ez egy hungarocell tálcában kapott helyet az egyik töltőkábellel egyetemben. Bár egy kis ésszel és leleményességgel sok minden megoldható, nekem elhiheted…

De, most őszintén? Kit érdekel a csomagtér, amikor ilyen technológiákat vonultat fel a Honda e. 

A Honda e meghajtása, erőforrása és töltése 

A gyártó első teljesen elektromos autója egy 35,5 kWh lithium-ion akkumulátorral, két felszereltségi szinttel érhető el, az alapmodell 136, míg az advance 154 lóerőt tud. Ha ez nem lenne elég akkor az elektromotor a hátsó kerekeket hajtja, így ott jelenik meg mind a 315 Nm. Ez még olvasva is perverz mód hangzik… Belegondolva azonban nem olyan mellbe vágós az 1537 kg-os össztömeghez. Viszont ne felejtsük el, hogy ez elektromos, itt máshogy érzékeljük a másodperceket és az erőt. 

honda e

A WLTP szerint 220 km megtételére képes egyetlen feltöltéssel a Honda e, ami annyira nem is rossz érték. Viszont nálam ez a gyakorlatban 190 km-t tudott, emellett pedig nyilván a fogyasztás is érdekes adat, ami 20 kWh/100 km körül volt. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy szinte mindig sport módban használtam és ez nem segíti elő a takarékos közlekedést. 

honda e

Ami a töltést illeti, a Type2 csatlakozón keresztüli DC gyorstöltéssel 30 perc alatt 80 %-ra tölthető az akkumulátor. Utcai AC oszlopon, 7,4 kW-tal ezt 4,1 óra alatt tudja, míg az otthoni 2,3 Kw-os hálózatról csaknem 19 óra alatt abszolválja ezt. 

A Honda e vezetési élménye

Mivel elég komfortosan éreztem magam az első pillanattól kezdve, így a vezetés is élmény volt. Szinte végig mosolyogtam. A kormányzás, a futómű kissé gokartos, de ez nem baj. A digitális visszapillantókat kicsit szokni kellett, viszont élhető a megoldás. Meglepődve tapasztaltam, hogy sötétben és esőben is viszonylag használható képet ad.

Furcsa élmény, hogy az emberek ennyire megörülnek ennek az autónak a forgalomban. Volt, aki a piros lámpánál átszólt, hogy nagyon király, de mosolygó, like jelet  mutogató emberekből sem volt hiány a mindennapi közlekedés során. 

honda e

Jár a villanyautós állami támogatás rá? 

Igen, jár. Az alapmodell 11 millió közeli árával éppen, hogy belefér a 2,5 milliós állami támogatási sávba. A top felszereltséget jelentő Advance ”17” 12,7 milliós árába viszont már csak 500 000 Ft-tal száll be az állam, ezért viszont kapunk némi extrát. A pontos összegekről a konfigurátorban tájékozódhatsz.

A Honda e-ről röviden

Az a helyzet, hogy nem igazán tudnék rossz szájízzel gondolni erre az elektromos kisautóra. Már pár méterről belopta magát a szívembe, az pedig egyszerűen zseniális, hogy a kulccsal közeledve kipattannak a kilincsek, beülve és az ajtót becsukva, a fékpedált lenyomva magától beindul és azonnal üzemkész állapotba kerül. Az ülés kényelmes, a kezelőszervek használhatóak. A digitális visszapillantókat is könnyen meg lehet szokni, nekem körülbelül 1 óra kellett, mivel csalóka a távolságokat illetően. Feltűnő, futurisztikus ugyanakkor van egy kis retró beütése. Imádtam minden vezetéssel töltött km-t

Nagyon sok apró részlet van, amibe szívesen belemélyednék pl: a digitális visszapillantó, vagy a technológiai háttér) viszont megint túl hosszú lesz a cikkem, ezért most ez kimarad. Ha egy mondatban kéne összefoglalnom, akkor így hangozna: „ Ez a 21. század, kérem szépen. Megérkeztünk! „

Kövess minket Te is

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

Teszt/fotók: Háfra Zsolt

A tesztlehetőségért köszönet a Duna AutóZrt. -nek!

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

ecotrex

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb