Duna Autó Zrt.

Európa legjobbjának választották meg a Peugeot 508 formatervezőjét

Európa legrangosabb autóipari szaklapja, az Automotive News Europe a Peugeot 508 projektért felelős formatervezőt, Pierre-Paul Matteit választotta meg a 2018 egyik legkiválóbb szakemberének.

Az 1925-ben alapított Automotive News európai kiadása, a közel negyed évszázada működő Automotive News Europe idén 21. alkalommal adta át az Eurostar díjakat. Az Eurostar azoknak az autóipari szakembereknek a munkásságát ismeri el, akik az elvárásokat túlszárnyalva felülmúlták versenytársaikat. Összesen 18 kategóriában emelték ki a műszaki fejlesztés, a formatervezés, a cégvezetés, a gyártás és a többi autóipari tevékenység terén kiemelkedő munkát végző szakembereket.

A dizájn kategóriában Pierre-Paul Mattei, a Peugeot 508 projektvezető formatervezője és csapata nyerte el az Eurostar 2018 díjat. A zsűri elismeréssel szólt azokról a merész formai megoldásokról, amelyekkel a stáb képes volt elszakadni a felsőkategóriában (D-szegmens) szokásos, bevett dizájnelemektől. Az új Peugeot 508 legizgalmasabb jellemzőiként említették az elődmodellnél rövidebb karosszériát, illetve a keret nélküli oldalablakokat, amelyeknek köszönhetően az autó jelentősen alacsonyabb lehetett vetélytársainál, és különleges karakterre tett szert méretosztályában. Szintén figyelemre méltónak találták a díjnyertes i-Cockpit koncepció legújabb értelmezésével kialakított, különösen eredeti belső dizájnt: az apró kormánykereket, a nagyméretű érintőképernyőt, valamint a testre szabható, teljesen digitális, magasra emelt műszeregységet.

„A felsőkategóriás szedánok formavilágának minden szabályát felrúgtuk. Az autó nyolc centiméterrel rövidebb és hattal alacsonyabb elődjénél, ami optikailag jóval szélesebbé teszi versenytársainál, holott a valóságban nem kiemelkedően széles. Mivel a kedvező aerodinamikai teljesítmény elsődleges jelentőséggel bírt a fejlesztés során (a modell Cw-értéke 0,26), a karosszéria hátul keskenyebb, mint elöl – holott ránézésre pont fordítva gondolná az ember!” – árulta el egy korábbi interjújában Pierre-Paul Mattei, akinek már az előző generációs 508-ast is köszönhettük.

Az autó tervezése során különös gondot fordítottak a megfelelő arányok kialakítására: a mérnökökkel karöltve, a műszaki és formai elvárásokat folyamatosan egyeztetve 18 hónapon át dolgoztak ezen a területen, és csak utána fogtak hozzá a tényleges dizájn kialakításához.

„Olyan autót akartunk létrehozni, ami szinte mindenben más, mint a versenytársak, de nem öncélúan. Tudjuk, hogy a D-szegmens vásárlói gyakran használják városi környezetben autójukat – ilyen helyzetben különösen nagy előny, hogy az 508 kívül kisebb lett, hiszen jobban manőverezhető, parkolható. Ami a keret nélküli ablakokat illeti, nem a sportosság vezérelt bennünket: hagyományos ajtószerkezet esetén három centiméterrel meg kellett volna növelnünk az autó magasságát, hogy ugyanezt a kényelmes, tágas ajtónyílást megvalósíthassuk.” A praktikum így állt a sportos megjelenés szolgálatába, és ugyanez ismétlődött meg a karosszéria kialakításánál: az aerodinamikai megfontolásokból hátrafelé erősen szűkített felső rész alatt jóval izmosabbnak hat a hátsó kerékív.

Pierre-Paul Mattei álmának megvalósításához egyébként a Peugeot-nak új gyártási technológiát kellett kidolgoznia: a hangsúlyosan domborodó karosszériaelemek miatt vadonatúj energiaelnyelő szerkezetet is ki kellett alakítani, amit csak az tett lehetővé, hogy a formatervezők az első pillanattól kezdve szorosan együttműködtek a mérnökökkel. Utóbbiak egy teljes éven át dolgoztak az autó egy másik elemén, a tető kilépő élén, ahol a kecses vonalak megőrzése mellett kellett kialakítani a csomagtérajtó mozgatásához szükséges szerkezeteket, méghozzá a szokásosnál jóval kompaktabb méretben.

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Ez is érdekelhet

Close