fbpx

Tíz év múlva is drágábbak lesznek az elektromos autók, mint a belső égésű motoros társaik

Annak ellenére is ezt prognosztizálja egy Financial Times-nak készült tanulmány, hogy számolnak azzal, hogy az akku költségek a felére esnek egy évtizeden belül, és a hagyományos autók erősen drágulnak a következő évtizedben.

Különösen izgalmas ez a megállapítás úgy, hogy köztudott, hogy az elektromos járművek költségeinek a jelentős része az akkumulátoroktól függ. Az Oliver Wyman tanácsadó cég készített egy exkluzív tanulmányt a nagy múltú gazdasági lapnak. A fő megállapítása a munkának összefoglalható abban, hogy érzékenyen fogja érinteni a gyártók profit rátáját a váltás a belső égésűekről az elektromos autókra. Ez ugyan nem újdonság, az viszont igen, hogy látszólag ennek ellentmondó tendenciáktól függetlenül jutott erre a megállapításra a tanulmány. Lássuk a részleteket.

Az adatok elemzéséből arra jutottak, hogy 10 éven belül az ötödével fog csökkenni az elektromos járművek előállítási költsége. Ezt kompakt kategóriás autókra vetítették ki. Nettó 16 000 euróra teszik a puszta előállítási árat. Ez továbbra is egy 9 százalékos hátrányt jelentene a dízel/benzines autókhoz képest azonos kategóriát vizsgálva.

Simon Schnurrer, az Oliver Wyman tanácsadó cég automotive partnere szerint “továbbra is lehet majd pénzt keresni, elektromos autókkal is, de a megszokott profitráták nem lesznek realizálhatóak”. “A másik oldalon a belső égésű motoros autók ára is fel fog menni” – folytatta, utalva arra, hogy a vásárlók igényesebb autó belsőket, és fenntarthatóan előállított anyagokat szeretnének látni az autóikban. Közben az akkumulátorok ára jelentősen csökkenni fog.

A hagyományos autók gyártási költségei azért sem fognak jelentősen csökkenni eközben, mert a gyártók az energiáikat arra fogják koncentrálni, hogy az egyszerűbben gyártható elektromos modelleknél érjenek el maximális hatékonyság növekedést.

Ennek eredményeként a következő évtized fordulójára az elektromos autók előállítási költsége alacsonyabb lesz, mint a hagyományos autóké. A hatalmas akkumulátor gyárak és az általános tömegtermelés elterjedése ebben a témakörben ahhoz fog vezetni, hogy a nyersanyagok árától függetlenül is feleződni fog az akkuk ára, egy 50 kWh teljesítményű pakk a jelenlegi 8000 euróról 4300 euróra fog csökkenni. Ha közben áttörés történne akár a szilárd test akkumulátorok, akár más kapcsán, ez még lényegesen alacsonyabb lehetne.

A tanulmány arra jut, hogy a nagy OEM-ek az értéklánc egy részében az erőviszonyok megváltozását lesznek kénytelen elkönyvelni, a TIER 3 szintű beszállítók javára, azoknál a cégeknél, amelyek egyedi alkotóelemekkel, mint például félvezetőkkel foglalkoznak. A gyártók ugyanis nem képesek további pénzeket allokálni az egyébként is rettenetesen túlhúzott K+F részlegeikre, és az egyedi alkatrészek tekintetében jobban fognak függeni a specifikus tudással rendelkező beszállítóktól.

A magasabb előállítási költségek ellenére Európában számos helyen már most olcsóbban adják az elektromos kompakt autókat, mint a hagyományos társaikat, köszönhetően a hatalmas állami kedvezményeknek, fejezi be a tanulmány összegzését a Financial Times.

Ez utóbbi megállapításhoz mindenképpen hozzátenném, hogy aligha életszerű, hogy ilyen tendenciák mellett még további tíz évig lesz szükség ezekre a bőkezű adományokra az államok részéről. Nem is fenntartható, hiszen ezzel párhuzamosan a saját adóbevételeik is apadásnak indulnak, például a jövedéki adók kapcsán. Ezt az űrt hamarosan újabb természetű adókkal fogják betömni, tehát az, aki a villanykorszakot elsősorban azért várja, mert olcsóbban fog tudni közlekedni, szükségszerűen csalódni fog. A villanyhajtás terjedésének nem ez lesz a legüdvösebb hozadéka.

forrás: Várkonyi Gábor Autóblog

ecotrex

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb