fbpx

Tesla Roadster – az első fecske

Duna Auto

Több mint nyolc évvel ezelőtt mutatták be a Roadstert, az első szárnypróbálgatás jól sikerült, meghozta a hírnevet a Teslának, pedig akadtak bőven nehézségek a megjelenés előtt. Cikkünkben az elektromos sportautó kalandos útját mutatjuk be.

roadster

Sokat cikkeztünk mostanában a Tesláról, akár új típusról, akár valamilyen újításról, esetleg gyárépítésről volt szó, de a korai időkről eddig keveset beszéltünk. Pedig érdemes felidézni, hogy a villanyautó-gyár hogyan kezdte, ugyanis ha a Roadster pályafutása másképp alakul, ma már talán csak egy-egy kósza bejegyzéssé fakult volna a Tesla. De nem így lett, a 2006-os bemutatás – még csak rendkívül szűk körben – egyből beindította a tehetősebb autóimádók fantáziáját. Két hosszú év, megannyi prototípus és teszt után maga a vezérigazgató vehette birtokba az első Roadstert, de hamarosan a több száz előrendelő is megkapta méregdrága játékszerét. Lehet persze mondani, hogy a Lotus Elise alvázára épülő Tesla nem sok újat mutatott, de ezt a megállapítást igen könnyen lehetne cáfolni. Ugyan volt néhány támadható pontja a Roadsternek, de így is sikeres debütálásról beszélhettünk.

A rendkívül dinamikus sportautó sorra kapta az elismerő szavakat, ez pedig elég volt ahhoz, hogy az elektromos járművekkel kapcsolatos kételyek szépen-lassan bizalommá alakuljanak át. A mindössze 112 centiméter magas, 238 lóerős autónak csupán 3.9 másodperc kellett a százhoz, ezzel pedig jó néhány ismertebb típust zavarba hozott. Persze a hivatalos 394 kilométernyi hatótáv csak óvatos pedálkezelés mellett volt megközelíthető, aki viszont igazán nyomta a Roadsternek, annak 150 km után töltőre kellett csatlakoztatnia a járgányt.

2008-tesla-roadster-speed-top-600x800

Kissé illúzióromboló volt, hogy a Tesla mindössze 201 km/óráig gyorsult az elektronikus korlátozásnak köszönhetően, szintén szokatlannak számított a viszonylag magas súly, ám tudni kell, hogy az 1770 kilogrammból nagyjából 450 kg-ot nyomtak az akkumulátorok. Ha már az akksiknál tartunk, nagyjából 160.000 kilométerre tervezték az élettartamukat, és 3.5 óra kellett a feltöltésükhöz. Ezeket a számokat olvasgatva igazán szembetűnő a jelen Tesláinak fejlettségi szintje. Mindössze hat év alatt hatalmasat ugrott mind a technológiai, mind a teljesítménybeli szempontokat nézve az USA első számú elektromosautó-gyára.

A 2011 decemberéig gyártott Roadster a maga idejében egy teljesen új világot nyitott meg, annak ellenére, hogy viszonylag kevés példányt értékesítettek belőle (2450 darabot), mégis megadta a kezdő lökést a Teslának, amely a Model S-el már jóval nagyobb ismertséget ért el.

Bense Róbert

Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!

zparts autóalkatrész

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb