fbpx

Már nem fájóan egyszerű – Dacia Sandero TCe 90 Essential teszt

Duna Auto

Kategóriája egyik legolcsóbb autóját, az új Dacia Sanderot kaptuk tesztelésre, a középső – már klímás – felszereltséggel, ami élhetősége miatt valószínűleg a hazai kedvenc lesz. Az alapváltozat ma már kevés, az ettől jobban extrázott kivitel pedig már elveszíti a kedvező ár/érték arányát.

Aki figyelemmel kíséri az elmúlt 2-3 év újautó árait, tapasztalhatta, hogy az autóiparban zajló változások kapcsán az elmúlt időszakban jelentősen megemelkedett az új és – ezzel párhuzamosan – a használt autók ára. Ez sajnos egy elkerülhetetlen autóipari tényező, ami a Dacia-t is elérte, de az eddigi sikerük kulcsát jelentő ár/érték arányt igyekeztek megtartani úgy, hogy az autó közben képes az egyre növekedő vásárlói igényeknek is megfelelni. Az új Sandero leküzdötte eddigi technikai lemaradását, hiszen a megújult modell immár a Clio V alapjául is szolgáló CMF-B platformra épül. Megjelenése kimondottan tetszetős, szerintem jól eltalálták a dizájnt. A méretei valamelyest változtak: 9 centit nőtt széltében, a nyomtávok 41 millimétert nyúltak – hossza változatlan, ugyanúgy 4,08 méter, mint az elődmodellé volt, hasmagassága továbbra is 133 milliméter, a teljes magassága egy centit csökkent, mégis felnőtt autó benyomását kelti. A Dacia új stíluselemei, az Y motívumok megjelennek az alapáron (!) LED-es első fényszórókban, és a hátsó lámpákban is.

Az autóba beülve kellemes meglepetés fogadott: olyan érzésem támadt, mintha egy korábbi Clio-ban ülnék. A műszerfal letisztult, de egyértelműen Renault-os jegyeket hordoz magában. Végre eltűntek a nem túl esztétikus kör alakú szellőzők, én személy szerint nagyon nem kedveltem azt a fajta megoldást. Ami hamar feltűnt, hogy a gyújtás ráadása után megszólalt a korábban bekapcsolva hagyott rádió, de magát a készüléket nem találtam a megszokott helyén a középkonzolon, csak egy Media Control feliratú rugós fedelet, ami tulajdonképpen egy beépített univerzális telefontartó. Rendkívül praktikus megoldás, ami egy teljes multimédiás rendszert rejt. Egy rádiót, a hangszórókat, egy USB-portot, Bluetooth csatlakozási lehetőséget, a kormánykerék kezelőszerveit és mindenekelőtt a műszerfalba integrált okostelefon dokkoló állomást tartalmazza. Ha letöltjük a Media Control alkalmazást a telefonunkra, a Bluetooth-kapcsolatnak köszönhetően a mobilunk a műszerfal valódi kiterjesztésévé válik, felváltva az integrált multimédiás rendszert. Szerintem teljesen rendben van ez a rendszer, de akinek ez kevés, 100 000 Ft.-ért választhatja a Media Display csomagot, ami 8 collos kijelzőt, + 2 db hangszórót, és okostelefon tükrözést is kínál.

Az utastéri műanyagok kemények, és mindenhol feketék, a komorságot egyes felületek különböző struktúrájával próbálták oldani a tervezők – magasabb felszereltség esetén egy szövetsáv alkalmazásával javítják a belsőtér hangulatát. Az elődmodellhez képest látványosan nőtt a belső szélesség, és a hátsó lábtér is 4 centiméterrel lett nagyobb, így egy 180 cm magas sofőr mögött egy ugyanekkora ember gond nélkül elfér. Minimálisan ugyan, de a csomagtartó térfogata is bővült, immár 328 literes tér várja a pakkokat, alatta 50 000 Ft. felárért pótkerék lapul, alapból csak defektjavító készletet kapunk. Az oldalfalakon mindkét oldalon szatyorakasztó kampókat helyeztek el, a hátsó ülések támlája 1/3-2/3 arányban osztva dönthető, így egészen 1108 liternyi hellyel gazdálkodhatunk, ami megfelel a kategória elvárásainak, ezen felül az utastérben is több tárolórekesz található, ahova sok apró cuccot el lehet pakolni.

Bármelyik új Sandero-t választjuk, egyben megegyeznek: a motortérben levő 3 hengeres, 999 köbcentis benzinmotorban, ami 3 féle teljesítményszintben elérhető. Az SCe 65 a leggyengébb, és a nevéből adódóan 65 lóerős szívó motor. A tornasor másik végén a TCe 100 LPG áll, ami egy turbós benzin / gáz rendszerű motor. A mi tesztautónk szintén egy turbós változat, a TCe 90-es, amely 90 lóerőt teljesít, és 160 Nm nyomaték leadására képes, az erejét pedig egy hatfokozatú manuális váltón keresztül adja le az útra. Ez a teljesítmény nem tűnik soknak, de megfelelően mozgatja az autót, olyannyira, hogy ugyanezt a hajtásláncot szerelik a jóval nagyobb Dusterekbe is. Nem csak városban mozog élénken, hanem – bár nem ez az autó igazi élettere, de szükség esetén autópályán is helyt áll a Sandero. A 0-100 km/h-t nagyjából 12 másodperc alatt futja, 130-nál 3000/perc körül forog az egyliteres, turbós benzinmotor, viszont ilyenkor már a motorhang felerősödik, és a tükrök meg az ajtók felől a szél zaja is hallható, nem vészesen zavaró módon, a korábbi generációhoz képest óriási a fejlődés. Ha kihasználjuk a szabályok adta lehetőségeket, akkor valamivel 7 liter alatti fogyasztásra számíthatunk, ha csak országúton hajtanánk a kocsit, 90-es tempónál 6 liter alatt maradhatunk. Futóműve kényelmes, elöl McPherson típusú, hátul csatolt lengőkaros, a rossz utakon sem botránkozik meg, sőt az átlagnál jobban tűri az úthibákat, az elektromos szervokormány sok információt nem ad az útról. A hangszigetelés elég jól sikerült, menet közben is csendes a Sandero.

És hogy mit takar esetünkben a cikk elején említett jó ár/érték arány? Az új Sandero SCe belépő ára a fapados Acces felszereltséggel: 3 499 000 Ft., az Essential felszereltségű 90 TCe turbómotoros tesztautónk néhány extrával élhető szintre hozva (klíma, tolatóradar, Ferrit kék metálfényezés) már 4 524 000 Ft.-ot kóstál. Ez sokak szerint nem kis összeg egy Daciáért, de a konkurensekhez képest ma kedvező ajánlatnak számít.

Cikkünket a Duna Autó Zrt. Dacia márkakereskedése támogatta!

Teszt/fotók: Bitó László

Kövess minket Te is

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

zparts autóalkatrész

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb