Elektromos autó

Leon, a profi – spanyol kivitelben – SEAT Leon 1.5 TSI DSG FR mHEV teszt

Mindössze 684 km volt a negyedik generációs SEAT Leonban, mikor kigurultam vele a Duna Autó telephelyéről. 

seat leon

Év elején én is megkaptam a bemutatásáról szóló sajtóanyagot, amiben egy Desire piros metálfényű ötajtós modell képe szerepelt. Már akkor megtetszett az egész formaterv, a benyomás, az összkép. Majd jött a Covid-19, elmaradt a Genfi Autószalon és a megszokott világunk teljesen kifordult magából, aztán végre lassan kezdett minden a visszatérni a megszokott medrébe… Egy szép napon Zoli felhívott, hogy lenne egy Leon amit elhozhatnék tesztelni, gondolkodás nélkül igent mondtam, és titkon reméltem, abban a fiatalos, extravagáns színben pompázik majd a tesztautó…

seat leon

A SEAT Leon története röviden

Az első generációs SEAT Leon 1998-ban debütált, az évek alatt több mint 2,2 millió darab gördült le a szalagról, így lett a spanyolok legnépszerűbb kisautója. Az előzőt 2012-ben mutatták be, és bár 4 éve kapott egy frissítést már éppen ideje volt előrukkolni valami újdonsággal. A Volkswagen csoportnál ezt komolyan is vették, hiszen 1,1 milliárd eurót (370 milliárd forintot) fektettek a modell kifejlesztésébe, ami teljesen eltér a korábbiaktól, nem úgy mint a VW Golf 8. generációja, ami ragaszkodott a megszokott vonalakhoz. 

seat leon

A 2020-as SEAT Leon 1.5 TSI DSG FR mHEV külső jegyei 

Szemben állva az autóval, első ránézésre határozottságot sugall az orr-rész kialakítása. Remek érzékkel gyúrták össze a mérnökök a hatszög-hűtőrácsot, az arányos LED-es lámpatesteket, a lökhárító szélein található levegőnyílást, és a markáns vonalakat a motorháztetőn.

Az övvonal kialakítása nekem nagyon tetszik, érdemes megfigyelni, hogy már egészen a fényszóró csücskétől megindulva a hátsó ajtó kilincsének közepénél eléri a kasztni legszélesebb pontját így pár cm erejéig eltűnik, hogy aztán a betöltő nyílás fedelénél visszatérve szigorú szemöldökként fusson végig a hátsó lámpatestek felett. Az oldalára és a hátuljára is igaz, hogy eme ív alatt izgalmas domborulatok, míg felette letisztult felület található. Itt megemlíteném az ablakok formáját és a tetővonalat, amelyek kicsit hajaznak a harmadik generációs modelléhez. A hátsó lökhárító alján lévő vak kipufogóvégek, elég illúzió rombolók, de az emberek többségének figyelmét a lámpatest magára vonzza és nem foglalkozik vele. Az összkép pedig kellemes a szemnek, az arányok majdnem tökéletesek, bár profilból azért feltűnik, hogy mennyire nagy az első túlnyúlás.

seat leon

Apropó méretek, a Leon meglehetősen sokat nőtt az elődhöz képest, az új Leon is az MQB platformra épül, akárcsak a Volkswagen-csoport hasonló modelljei, vagyis a nyolcas Golf és az Octavia. Így már nem meglepő, hogy 4,3 m hosszú, 1,8 m széles és 1,4 m magas lett, ezekhez az arányokhoz pedig egy  2,686 m-es tengelytáv dukál, vagyis 8,6 cm-rel lett hosszabb és a tengelyek 5 cm-rel kerültek messzebb egymástól, utóbbi pedig tágasabb utastérrel kecsegtet. Ez viszont nem mondható el a csomagtartó méretéről, mivel ez nem változott, maradt 380 liter. 

seat leon

seat leon

A 2020-as SEAT Leon 1.5 TSI DSG FR mHEV utastere 

A vezető oldali ajtót kinyitva egy sportot beltér tárul elénk. Kezdve a piros varrással ellátott bőrkormány mögötti 10,25 colos digitális műszerfal egységtől kezdve a középkonzol tetején helyet foglaló 10 colos infotainment rendszerig. Ez alatt a vezetéknélküli töltő és két USB-C port kapott helyet, utóbbira csatlakoztatva elérhető az Android Auto és az Apple CarPlay is.

seat leon

seat leon

 

Tehát a fizikai gombok nagy része eltűnt, így amit nem lehet a kormányról vezérelni, az menüből érhető el csak. Engem mondjuk ez nem zavart, mert így letisztultabb lett minden. A kormányoszloptól balra a ködlámpa és az ablakfűtés kapcsolója kapott helyet. Ahogy a képeken is látszik a tervezők nem gondolták túl a középbox dizájnját, de nem is baj. A hétfokozatú DSG „pöckölgetős” füle kimondottan tetszett. 

blank

 

Mivel a kényelem is fontos szempont így érdemes megemlíteni az egész jó oldaltartással bíró, manuálisan, de könnyen beállítható első üléseket is. (extraként rendelhető elektromosan állítható vezetőülés is) Az anyósülés alatt kapott helyet a mild hibridségre utaló akku, mivel ezen kívül mást nem láttam, ami az arcomba nyomná, hogy ez bizony az. A menetdinamikájából lehet következtetni rá, de aki kevésbé szakmai az nem fogja észrevenni. A beltérben használt anyagok minőségére és illesztésére nem lehet panasz, ahogy a hátsó lábtérre sem. 

seat leon

A 2020-as SEAT Leon 1.5 TSI DSG FR mHEV felszereltsége

A Duna Autó által biztosított tesztautó rendesen fel volt extrázva, hiszen a DSG-vel ellátott modell 9,7 milliós indulóárához még 2,6 millió forintnyi plusz kiegészítőt csaptam hozzá a konfigurátorban (a linkre kattintva megnézheted a pontos felszereltséget.)  Így még hosszabb lett az összetevők listája, mivel az alapmodellbe is sok mindent belepakolt a SEAT. A jellegzetes Desire piros metál fényezésnek ugyan van egy 327 000 forintos felára, de megéri minden forintot, mivel nem kis feltűnést kelt vele ez a fiatalos, vad formavilág. A kért plusz opciók közül talán a Park Assist rendszert, valamint a Biztonsági és Vezetői csomag 4. fantázianévre keresztelt tételeket emelném ki, ezek az utasok biztonságát szolgálják és roppant hasznosak. Az árak a 2020. augusztus eleji árcédulát tükrözik.

seat leon

A 2020-as SEAT Leon 1.5 TSI DSG FR mHEV tesztautó erőforrása

A motorpaletta a turbós, háromhengeres, 1.0 literes, 90 lóerős egységgel kezdődik, ehhez csak manuális sebességváltó és elsőkerék hajtás kérhető. A tesztautóban a négyhengeres, turbós 1.5 literes erőforrás dolgozik, amely 150 lóerőt juttat a hétfokozatú DSG váltón keresztül az első kerekekre. Ez pedig már mild hybrid, kérem szépen. A konfigurátor még felkínálta a 2.0 literes dízel egységet is, ami szintén 150 lóerővel gazdálkodik. 

seat leon

A 2020-as SEAT Leon 1.5 TSI DSG FR mHEV vezetési élménye

Nagyon kíváncsi voltam, hogy mit tud majd nyújtani a városi közlekedésben, mivel az előzetes infók alapján elég magasra tettem az elvárásaim. Az új Leon pedig simán megugrotta ezeket, mondjuk ebben nagy segítség volt neki az a 2-3 extra tétel, ami megtalálható benne. A sávtartó és a távolságtartó tempomat, a táblafelismrővel kombinálva remekül vizsgázott a városi forgalomban. Természetesen kell az emberi felügyelet, viszont az új vezetéstámogató rendszereknek köszönhetően jól felveszi a forgalom ritmusát. Az adaptív lengéscsillapítók a vezetési módnak (ECO, Normal, Sport, egyéni) megfelelően változnak. 

seat leon

Az első perctől kezdve nagyon otthonosan éreztem magam a vezetőülésben, egyszerű és letisztult számomra minden, na meg kellően sportos. Amire szükségem van vezetés közben, azt a kormányról egyszerűen el lehet érni, így nem veszi el a figyelmet a vezetés élményétől. 

A többi, nem létfontosságú funkció a 10 colos infotainment megfelelő menüpontjában található. Nem találtam kivetnivalót sem a rendszerben, sem a gyorsaságában, kezelhetőségében. 

seat leon

Az úgynevezett Park Assist funkciót is kipróbáltam, ami először parkolóhelyet keres magának, majd meg is kezdi a manővert, ugyan ha nem sikerül elsőre megoldani, akkor figyelmeztet és bizony bele kell nyúlni, de ez már nagyon jó alap a nagyobb fokú önvezetés felé. A trendiség jegyében első ajtókba és a műszerfalba épített LED-es hangulatfény sem maradt ki az új Leonból, az ajtókban lévő részük pedig holttérfigyelőként is funkcionál, ugyanis sárgán kezd világítani, majd villogni, ha valami van a be nem látható zónában. 

seat leon

A fogyasztási átlag ugyan kicsit magasabb a gyári értékeknél (4,9 liter/ 100 km), viszont ez nem meglepő, mivel erősen bejáratós még a személygépjármű, na meg döntő többségben sport módban használtam, ami szintén nem kedvez ennek az adatnak. 

blank

seat leon

A 2020-as SEAT Leon 1.5 TSI DSG FR mHEV-ről röviden

Személy szerint nagyon örülök, hogy nem sajnálták  a pénzt, az időt és az energiát a fejlesztésre, mert így sikerült valami újat alkotni és nem a 8-as Golf sorsára jutott ez az autó. Otthonosan éreztem magam benne vezetés közben, és egyáltalán nem volt olyan ami elvette volna a figyelmem a vezetésről. A külső és belső formavilág egyaránt sportos és fiatalos, technikai újításokból bőven van benne, de ez nem is baj. Ennek köszönhetően ez lett a márka első, teljesen hálózatba kapcsolt járműve, így több online funkció és egy applikáció is elérhető. A kormány átmérője is tökéletes, legalábbis számomra. Úgy gondolom, hogy megérdemli a címben kapott “profi” jelzőt. 

Teszt/fotók: Háfra Zsolt

A tesztlehetőségért köszönet a Duna AutóZrt. -nek!

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

zparts autóalkatrész
Lotus Cleaning tesztelok.hu

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb