fbpx

Hyundai i20 N 1.6 T-GDI teszt – Adjunk hálát a durrogós, csattogós verdákért!

Az első N-es Hyundai modell, amit alkalmam volt kipróbálni, az még a 2018-as i30 N Performance volt, ami azóta is a kedvenceim között szerepel. Az i20 N-nel eltöltött teszthét után pedig ez a modell is csatlakozott elődjéhez, hiszen elnyerte a tetszésem. Mondjuk, nem volt nehéz neki, hiszen már a hazai sajtótájékoztató óta csorgatom rá a nyálam, 2022 márciusában pedig végre eljutott hozzám.



Egy igazi autóőrült számára a Hyundai i20 N mindent megtestesít, amit egy sportos hot hatch modellben szeretni lehet. Az i20 harmadik generációjának sportváltozata tényleg tudja, amit tudnia kell. Kis méret, sok lóerő, és egy csipetnyi színház… Utóbbi jellemző a dél-koreai márka N-es modelljeire, de ez egyáltalán nem baj. Hiszen nem elég, hogy tudja, mutatni is kell kifelé, hogy tudja! A külsejéről készült fotókon tisztán látszik az, hogy mire is gondolok. 

Hyundai i20 N 1.6 T-GDI külseje

Az már messziről látszik, hogy a sima i20-hoz képest szinte minden eleme markánsabb és azt sugallja, hogy nézz ide, én különleges vagyok! Az orr-részen maradt a hatszögletű hűtőmaszk, a minta viszont hasonlít a kockás zászlóéra, továbbá feltűnik egy szolid N pakett is. Az oldalsó nyílások és az alsó splitter felett látható nyílás itt az autó esetében tényleg szükséges és használati értékkel bír. A piros díszcsík pedig ad egy kis plusz tüzességet az összképhez, akárcsak az oldalán, ahol a küszöb-spoilereken tűnik fel. Ezek alakját egyértelműen a versenypályák világa inspirálta! Oldalról a 18 colos mattszürke felnik hatalmasnak tűnnek az autó alatt, de egyszerűen megvadul tőle az ember. Hasonló mutatósak az első tengelyen található N-es piros féknyergek, amelyek a nagyobb teljesítményű fékek legfőbb ismerévei. Hátul a háromszög alakú ködlámpa, a méretes kipufogóvég és a bazi nagy tető spoiler mind-mind ismerős a versenyek világából.

A módosítások ellenére ez még mindig egy szerethető kisautó, amely akár családi autónak is befogható a maga 4075 mm hosszával, 1750 mm szélességével, 1440 mm magasságával és 2580 mm tengelytávjával. Az alap i20-hoz képesti 10 mm-es ültetéssel lesz teljes az összkép.

A Hyundai i20 N utastere

Az utastrébe is jutott pár apróság, amelyből egyből rájön az ember, hogy ez egy N-es modell. Legelsőre talán a kagylóülések tűnnek fel, majd az N-es kormány, amelyen két Performance Blue színű gomb és egy piros REV feliratú gomb is helyet kapott. Igy picit zsúfoltnak hat a sportos multikormány, de nekem bejön! Ami kifejezetten tetszett, hogy a tempomatot egyetlen gombnyomással lehet életre hívni – igaz, nem távolságtartós, de legalább egyszerű aktiválni. Az N logó a váltógombon is visszaköszön. A már említett kék – amely a Hyundai sportrészlegének a színe – látható még az ajtókon, a szellőzőkön és az ülések díszítésén is. Ugyanakkor van pár kevésbé jó minőségű, kemény műanyag is, az illesztések viszont mindenhol nagyon szépek.  

A sofőr előtt egy 10.25 colos digitális műszeregység található, amely szép képet ad, gyorsan vált az üzemmódok közötti színvilágon, és az animációk sem lassúak. Számos adat kiirattatható ide, például N módban az olaj és a motor hőmérséklete, valamint a turbó pillanatnyi töltése is. A 8 colos, érintésérzékeny infotainment rendszer menüje átlátható és egyszerű kezelni, a tolatókamera képe ugyanakkor hagy némi kívánnivalót maga után. A kijelző melletti nagyméretű gombok tapintásra kicsit olcsóbb hatást keltenek, de hát végülis ez egy versenyautó, vagy mi a szösz! Ráadásul vezeték nélkül képes telefont tükrözni. 

Ergonómia szempontjából az ajtózsebek kialakítása nálam megbukott, ugyanis egy fél literes vizespalackot sem tudok úgy tárolni, hogy az stabilan meg is maradjon. A kagylóülések kényelmesek és sportosak, jó az oldaltartásuk, sőt a hátsó üléssorban utazók is kényelmesen elférnek, hiszen tágas fej és lábtér áll rendelkezésre, akár 180 cm felett is kényelmes lehet itt utazni. Emellett pedig a csomagtartóba pakolható 351 liternyi poggyász, ami szintén egy remek érték. 

Hyundai i20 N 1.6 T-GDI hajtáslánca 

A motorháztető alatt néhány korábbi tesztautóból már ismerős, változó szelepvezérlésű, négyhengeres, turbós, 1.6-os benzinmotor található – csak egy jóval erősebb változatban -, ugyanis 204 lóerő és 275 Nm maximális nyomaték leadására képes. Ez pedig meglehetősen sportosan mozgatja az 1190 kg-os kasztnit… A tartósság jegyében nem csak a blokk karakterisztikáját változtatták meg, hanem bizonyos alkatrészeket is. A teljesítményhez igazodva strapabíró dugattyúkat, szelepeket és vízpumpát szereltek be. A nagyobb nyomaték miatt megerősítették a hatfokozatú manuál váltót, ezen belül is az 1-es és 2-es fokozat bírja legjobban a konstans terhelést. Továbbá a futómű alkatrészeit is felspécizték, és versenyautósan feszesre hangolták. 

A Hyundai i20 N vezetési élménye

A teszt írása közben ennél a résznél álltam meg egy percre, ugyanis elgondolkodtam rajta, hogyan is foglalhatnám össze röviden mindazt, amit ez az autó nyújtani tud. Aztán megszületett a gondolat. Legegyszerűbben úgy tudnám jellemezni, hogy vad, már-már versenyautós… Ugyanakkor feltételezem, hogy neked, kedves olvasó, ez nem lenne elég, így hát kifejtem:

Nagyon jó érzés az i20 N volánja mögött ülni és uralni a technikát, ugyanis vezetési élménye igazán parádés, még Normal módban is, ahol már jól érezhetően izgágább mint egy hasonló méretű vetélytárs, de itt még csendes. Lehet vele így is közlekedni 7.5-8 literes átlagfogyasztással. Viszont nem érdemes, ugyanis a nevében található „N” nem a Normálist takarja… Egy igazi autóőrült azonnal késztetést érez arra, hogy miután a motor elérte a megfelelő hőmérsékletet azonnal átváltson N módba, ahol az autó minden porcikája kiéleződik és kezdetét veszi a móka!   

A  viszonylag alacsony tömege miatt erősebbnek tűnhet, mint valójában, ugyanakkor nem érezni, hogy meg akar ölni, még az ESC kikapcsolásakor sem, de észnél kell lenni minden pillanatban. Tempós kanyarokban is hihetetlenül stabilnak tűnik, köszönhetően az önzáró differenciálműnek és a 18 colos Pirelliknek. Persze, a feszes futómű, a direkt kormányzás megléte, és a precíz, rövid úton járó hatsebességes manuális váltó elegye teszi egésszé az élményt. A 0-100 km/órás sprintet 6.7 másodperc alatt abszolválja, viszont kimondottan hasznos, ha az ember meg tud állni a stop táblánál. Erről az első tengelyen található 320 mm-es féktárcsák gondoskodnak, amelyek 40 mm-rel nagyobbak a sima i20-ban találhatókhoz képest. Ezeken felül természetesen még számos dolgot módosítottak a sima modellhez képest. Például több mint 10 helyen megerősítették a kasztnit.

Persze, nem elég, ha a sofőr tudja, hogy milyen erényekkel bír, kifelé mutatni is kell azt. Erről gondoskodik a hanggenerátor, aminek köszönhetően N módban versenyautósan hangossá válok, 4000-es fordulat felett visít, gázelvételkor pedig durrog, akárcsak visszaváltáskor… 

A Hyundai i20 N árfekvése

2021-ben Bacsa Zoli kollégámnál járt a sima i20 1.2 MPi, amely Comfort felszereltséggel már 5.5 millió forinttól elérhető. A jóval sportosabb és morcosabb N-es i20 vételára 2022 márciusában 8.5 millió forinttól indul. Cserébe viszont alaposan felextrázva is kérheti az ember. A teljesség igénye nélkül kérhető Bose-hifi, kormányfűtés, ülésfűtés, esőérzékelős ablaktörlő, holttérfigyelő és sávtartó is. Ha viszont nem szeretnénk elszállni árban, akkor a FUN csomagot mindenképp érdemes bepipálni a konfigurátorban, hiszen ez teszi fel az „i”-re a pontot. Plusz 300 000 Ft-ért kapunk kipufogóhang szabályzást, fordulatszám megtartó rendszert, rajtautómatikát és a legfontosabbat, az önzáró differenciálművet.

A Hyundai i20 N-ről röviden 

Szerencsére még léteznek ehhez hasonló autók, amelyek az igazi benzinvérűeket szólítják meg. A jelenlegi helyzetben, amikor bizonyos gyártók már belengették a teljes elektrifikációt, akár befektetésnek is tökéletes lehet egy ilyen vérbeli hot hatch… A Hyundai i20 N pedig AZ!

Hatalmas élményt tud adni, ráadásul teljes értékű autóként is simán megállja a helyét. Nyilván ez az autó sem tökéletes, hiszen számos bírálat érte az utastér bizonyos részeit vagy éppen a szigetelését, de őszintén, nem ilyennek kell lennie egy igazai versenyautónak? Dehogyis nem: hangos, csörög, zörög, durrog, csattog – ezek miatt (is) mosolyog az ember a kormány mögött.

Teszt/fotók: Háfra Zsolt

A tesztet a Duna Autó Zrt. támogatta.

A tesztlehetőséget a Hyundai Magyarország biztosította.

Kövess minket Te is:

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

ecotrex

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb