Duna Autó Zrt.

50 éve a csúcson – Ford Mustang

Fél évszázada mutatták be a mára már „élő” legendának számító Ford Mustangot, melyből eddig 9.2 millió darab kelt el, sikere pedig töretlen. Az évforduló alkalmából Detroitban kiállították a Mustang 1 koncepciót, ráadásul bemutattak egy limitált szériát is, a 50 Year Limited Edition a 2015-ös Mustang GT-re épül, és mindössze 1964 darabot gyártanak majd belőle.

Sans titre 6

Két évvel a debütálás előtt Lee Iacocca még legmerészebb álmaiban sem gondolhatta, hogy az ifj. Henry Ford által elkaszált Mustang végül az iparágat meghatározó, ikonikus modellé válik. Az ötlet az alábbi volt: kedvező árú, de mutatós sportautó bevezetése, hogy azokat is megcsaphassa a benzingőz, akik idáig nem engedhettek meg maguknak egy hasonló típusú gépet. Ford tiltakozása egyébként teljesen hiábavaló volt, Iacocca nem adta fel és hamarosan, társait maga köré szervezve hozzákezdett a Mustang megtervezéséhez. Szeptemberre már készen állt a prototípus, amely egyből elnyerte a közönség tetszését, és ekkor már a vállalat vezetői is elgondolkodtak a sorozatgyártáson. Bár ez a modell még nem igazán hasonlított a mindenki által ismert Mustangra, a lapos, hatalmas orrú, eltúlzott sportkocsira hajazó autó még számos változáson ment keresztül, egy évvel később viszont már teljesen más látvány tárult az érdeklődők szeme elé. Az újratervezett modell sok Fairlane és Falcon alkatrészt és vonást örökölt, végleges változata 1964. március 9-én készült el, fogadtatása pedig felülmúlta a várakozásokat. A Ford marketingesei csillagos ötöst érdemelnek, hiszen már az első napokban 22 ezer darabot adtak el a Mustangból, 1966-ra pedig elérték a bűvös egymillió értékesített példányt. A kedvező ár, a sportos, de egyben tiszteletet keltő megjelenés és a rengeteg választható extra állt a típus sikerei mögött. Készült Shelby-féle változat, NASCAR-gép is, egészen a hetvenes évek elejéig azonban a Mustang lényege ugyanaz maradt.

2014_ford_mustang_gt500_white

Ekkor azonban jelentős változásokat eszközöltek, a Mustang igazi benzintemető izomautóvá vált, ami bár impozáns volt, a néhány évvel később kezdődő olajválság miatt csúnya vége lett ennek a korszaknak. A második generáció gyönyörűre sikerült, ám elődjénél gyengébb volt, a harmadik széria pedig a nyolcvanas évek szögletes világát hozta magával, melyet a jóval barátságosabb, ám nem túl egyedi gömbölyded forma váltott fel. Igazából a Mustang II és az ötödik generáció közötti időszak a formakeresés jegyében telt, ám végül a tervezők visszatértek a gyökerekhez, a 2004-ben megjelenő új konstrukció agresszív tekintetével és hatalmas erejével mutatta meg, hogy a Mustang mit sem veszített keménységéből. Úgy látszik, hogy a Fordnál maradtak ezen az úton, hiszen a tavaly decemberben leleplezett hatodik széria is hasonló paraméterekkel rendelkezik. Jó hír, hogy Európába is jut belőle, sőt, ötven év után az első gyári jobbkormányos változat is elkészül.

Lee Iacocca pedig immár a kilencvenhez közeledve csettintve dőlhet hátra karosszékében, hiszen a Mustang az amerikai autóipar remekévé nőtte ki magát, és tartja a tempót vetélytársaival. Milyen jó is, hogy Iacocca annak idején nem hallgatott a főnökére…

Bense Róbert

motortisztítás
Lotus Cleaning tesztelok.hu

Javasolt cikkek

Back to top button
Close