MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Technika » Nyolc Bosch technika…

Nyolc Bosch technika…

2014. március 3.

Nyolc Bosch technika, amely gazdaságosabbá teszi az új autókat

0010_2014

Februártól az autópiac is megélénkül, a költséghatékony technikák pedig mind jelentősebb tényezőnek számítanak a vásárlók döntéseiben. A korszerű hajtásrendszerek akár több tízezer forinttal is mérsékelhetik az üzemanyag-költségeket. Kiváló példa erre a Bosch továbbfejlesztett automatikus motorleállítási és -indítási rendszere (Start/Stop rendszer), illetve adaptív sebességszabályzása (Adaptive Cruise Control; ACC), utóbbi a sebesség lehetőség szerinti tartásával teszi gazdaságosabbá a közlekedést. „A Bosch számos fejlesztésével segít az autósoknak üzemanyagot – s ezzel pénzt – megtakarítani, mégpedig minden egyes megtett kilométeren” – hangsúlyozta Stefan Seiberth, a Robert Bosch GmbH Gasoline Systems részlegének elnöke. Az üzemanyag-takarékosságot szolgáló technikáknak azonban korántsem kell feltétlenül sokba is kerülniük. Néhányuk – többek között az automatikus motorleállítás és – indítás rendszere (Start/Stop rendszer) – már ma is számos gépkocsiban az alapkivitel része, míg más megoldások a népszerű extrafelszerelések körét bővítik. Vegyük például az automata sebességváltó példáját: hosszú időn át elfogadott „ökölszabályként” élt, hogy e váltóművek valós forgalmi körülmények között 100 kilométerenként nagyjából egy literrel megnövelik az üzemanyag-fogyasztást. Nem érvényes mindez azonban a Bosch folyamatosan változó áttételű váltóművére (Continuously Variable Transmission; CVT), ami a motorfordulatszám folyamatos optimalizálásával meg is takarít üzemanyagot.

Közvetlen befecskendezés – legalább 12 százalék fogyasztáscsökkenés
A korszerű dízel common-rail rendszerek immár jó néhány éve alkalmazzák a közvetlen befecskendezés elvét. 2000-ben e technika valósággal forradalmi változást hozott a dízel személygépkocsik megítélésében, amelyek gazdaságosságuk mellett addig nem tapasztalt élvezetes vezetést is kínáltak. Napjainkra már minden második eladott új autóban dízelmotor dolgozik. A közvetlen benzinbefecskendezés ugyanakkor elsősorban a „downsizing” koncepciójával és turbófeltöltéssel közösen mérsékli mintegy 12 százalékkal a fogyasztást, s ezzel a széndioxid-kibocsátást. A közvetlen benzinbefecskendezésű autók ezzel együtt erősebbek és dinamikusabbak, így élvezetesebb vezetést is kínálnak.

Folyamatosan változó áttételű sebességváltó (CVT) – akár hét százalék fogyasztáscsökkenés
Kanyargós hegyi utakon rendszerint fárasztó a vezetés, sokszor mintha egyik sebességfokozat sem tűnne igazán optimálisnak. Az automata sebességváltók a fokozatválasztás és a kapcsolás feladatának átvételével nagyban könnyítik ilyenkor a vezető dolgát. A legkorszerűbbek már akár kilenc fokozattal segítik a gazdaságos autózást. A folyamatosan változó áttételű sebességváltók (Continuously Variable Transmissions; CVT) azonban rögzített fokozatosztás nélkül működnek, messzemenőkig állandó motor-fordulatszámot és vonóerőt biztosítva. A CVT a nagyvárosok araszoló (Stop & Go) forgalmában érzi igazán otthon magát. Folyamatosan lehetővé téve a motor számára, hogy a legmagasabb hatásfokú munkapontján dolgozzon, e fejlett technika akár hét százalékkal is mérsékelheti az üzemanyag-fogyasztást.

Start/stop rendszer – nincs több elégetett üzemanyag piros lámpánál, legalább öt százalék fogyasztáscsökkenés
Napjainkra már minden második Nyugat-Európában készült személygépkocsi az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerével (Start/Stop rendszer) gördül le a gyártószalagról. E fejlett technika számos modellben – a kedvező árfekvésű kisautóktól egészen a nagyteljesítményű prémium-limuzinokig – már felár nélküli szériafelszerelés. Az Új Európai Menetciklus (New European Driving Cycle; NEDC) során a korszerű Start/Stop rendszerek akár öt százalékkal is csökkentik az üzemanyag-fogyasztást, s így a széndioxid-kibocsátást, míg az NEDC városi ciklusán a megtakarítás a nyolc százalékot is elérheti, sűrű forgalomban, különösen csúcsidőben pedig még jóval magasabb is lehet.
Start-Stop
Alternatív hajtásrendszerek – a CNG motorok akár már 7000 kilométer után megtérülhetnek
A sűrített földgáz (Compressed Natural Gas; CNG) hajtásrendszerek mára reális alternatívává léptek elő, még a nagysorozatú gépkocsik körében is. Németországban például már évi 7000 kilométer futásteljesítménytől megtérülhetnek a személygépkocsik esetében. Ennek részben oka, hogy a CNG üzemanyag ára akár 50 százalékkal is a benziné alatt alakulhat. Mindemellett a hagyományos benzinmotorokkal összevetve – a földgáz kémiai tulajdonságaiból adódóan – ugyanazon teljesítmény előállításakor mintegy 25 százalékkal kevesebb széndioxid kerül a légkörbe. Míg más rendszerek csupán drága benzinnel melegíthetők fel induláskor, a Bosch technikája már a hidegindítástól használható CNG-üzemben, így az autósok akár kizárólag a kedvezőbb árfekvésű földgázzal is közlekedhetnek.

Elektromos meghajtás – akár 60 százalékos fogyasztáscsökkenés
A Bosch jelenleg kínált strong-hibrid hajtásrendszerével 15-25-százalékkal csökkenthető a személygépkocsik NEDC-ciklus szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztása. Napjainkban számos gyártó csupán igen szerény megtakarítási lehetőséggel kínálja ilyen jellegű hibridmodelljeit, amelyek üzemeltetési költségei sok esetben valójában a dízelek szintjén mozognak. A hibridek már az alsó-középkategóriában kifizetődhetnek. A hálózatról tölthető (plug-in) hibridek árszintje egyelőre jóval magasabb, ám ezekkel akár 90 százalékkal is csökkenthető az energiaköltség, feltéve, ha a felhasználók sosem feledkeznek meg időben a hálózatra csatlakoztatni őket. E hibridrendszerek elsősorban a középkategória, a SUV-modellek és a sportautók számára jelenthetnek ideális megoldást.

Szabadonfutó funkció – menet közben leállított motorral tíz százalék üzemanyag-megtakarítás
A Bosch start/stop-szabadonfutó funkciója még a belső égésű motorral hajtott gépkocsik számára is lehetővé teszi viszonylag hosszabb távok megtételét károsanyag- és zajkibocsátás nélkül, alacsony menetellenállás esetén. Az innovatív technika menet közben leállítja a motort, amely így egyáltalán nem igényel üzemanyagot. E viszonylag alacsony költségszintet képviselő szabadonfutó funkcióval valós menetkörülmények között akár tíz százalékos fogyasztáscsökkenés is elérhető. Amint a jármű motorja nélkül is tartani tudja sebességét, például lejtős szakaszra érve, a rendszer úgy állítja le önműködően, hogy a vezető még csak nem is észleli. Amint a vezető a gáz- vagy a fékpedálra lép, a motor haladéktalanul újraindul.

Előrelátó navigáció – célzott szabadonfutás lakott területhez közelítve
A Bosch előrelátó navigációja a jármű hajtásrendszerének szabályzását is ellátja a vonatkozó térképadatokkal, akár 15 százalék üzemanyag-megtakarítást is lehetővé téve. Ennek során a motorszabályzás dinamikus számításaiban – azaz a hajtásrendszer teljesítményigényének megállapításában – valamint a belső égésű vagy elektromos motor előzetes irányításában is felhasználja az útvonal adatait. Ha például a navigációs rendszer szoftverében egy kétkilométeres lejtő közvetlenül lakott területre vezet, üzemanyag-takarékos szabadonfutó üzemmódra vagy épp az elektromos hajtás számára többletenergia-termelésre utasíthatja az autó hajtásrendszerét.
0011_2014
Adaptív sebességszabályzás – az állandó sebesség akár öt százalékkal is csökkentheti a fogyasztást
Az Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC) az elöl haladó járműveket is tekintetbe véve, illetve a követési távolságot is megőrizve, a megadott sebességérték önműködő tartásával könnyíti a vezető dolgát. A rendszer radarérzékelőivel figyeli a környező forgalmat és ennek megfelelően szabályozza az autó sebességét. Az ACC extrafelszerelésként már számos kisautóba is megrendelhető. A sebesség állandó értéken tartásával, így a motor legmagasabb hatásfokhoz tartozó fordulatszámával e rendszer valós forgalmi viszonyok közepette akár öt százalékos fogyasztáscsökkenést is eredményezhet.

A fent említett potenciális üzemanyag-megtakarítási lehetőségek mindegyik esetben az adott rendszerre vonatkoznak. A száz százalék feletti összesített megtakarítás fizikai lehetetlenség. :)

forrás: Bosch 

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu