Suzuki Swift 1.2 GLX AllGrip Hybrid teszt – az összkerekes városlakó

A Swift, a Suzuki egyik legnépszerűbb típusa, már évtizedek óta jelen van a piacon, hiszen első (japán gyártású) generációja 1986 -ban jelent meg, fürgeségével, és alacsony fogyasztásával hamar közkedveltté vált. A kisautó második generációja a rendszerváltás utáni Magyarország első népautója lett, emberek tízezrei választották a megbízható, Esztergomban gyártott Swiftet a KGST országok által gyártott elavult modellek helyett. A több apró modellfrissítést megélt, de műszakilag változatlan típust egészen a 2000-es évek elejéig gyártásban tartották. Szintén hazai gyártású, minden porcikájában új utódja 2005 -ben került a kereskedésekbe, ez már lényegesen modernebb formatervet, és a korának megfelelő műszaki tartalmat kapott, új motorokkal, és a Suzukinál addig nem látott extrákkal gyarapodott az autó. Életciklusa már nem volt olyan hosszú, mint az első „Mi autónk”-nak, mert 2010 -ben megérkezett a negyedi generációs Swift, mely a 2005 -ben bemutatotthoz hasonló külsőt kapott, de mind az utastere, mind pedig a csomagtartója tágasabb lett. A ma is kapható legújabb generáció gyártása visszatért az anyaországba, 2017 óta újra japánból érkeznek hozzánk a Swiftek, az idei évtől kizárólag (lágy)hibridhajtással, ami a tesztautónk esetében összkerékhajtással is párosult.

suzuki swift

Évek óta halljuk és olvassuk, hogy az autógyártók az EU környezetvédelmi előírásai miatt az egyre szigorodó szabályok kényszerítik őket, hogy részben vagy teljesen elektromos autókat tartsanak a kínálatukban. Ennek megfelelően 2021 januárjától az egyes gyártók által forgalomba helyezett járművek kibocsátása átlagosan nem haladhatja meg a 95 g/km-es CO2 kibocsátási értéket, ez a szigorítás részlegesen már a 2020-as átmeneti évben is érvényes. A limitet nem autónkét nézik, hanem az egyes autógyártók által eladott kocsik átlagos kibocsátását veszik alapul. Ennek alapján lehet egy gyártónak rosszabb modellje is, csak a plusz károsanyag-kibocsátást kompenzálnia kell egy környezetbarátabb változat eladásával. Ha túllépik a keretet, akkor büntetést kell fizetniük, ezért a gyártók különböző megoldásokkal próbálnak megfelelni. A Suzuki az elektromos rásegítéssel működő benzinmotorok használata mellett tette le a voksát, és alakult át az európai piacon hibrid márkává.

suzuki swift

suzuki swift

suzuki swift

A Suzuki hibridségét autós fórumokon előszeretettel támadják, miszerint egy hibrid autó képes kizárólag elektromos mozgásra, a benzinmotor bekapcsolása nélkül. Ezt a tévhitet ideje eloszlatnunk. A hibrid jelző annyit jelent, hogy a meghajtás nem kizárólag egyféleképpen működik, hanem különböző rendszerek dolgoznak össze, ez lehet akár lágy hibrid, öntöltő hibrid, vagy konnektorról tölthető plug-in hibrid is, ahol egy nagyobb akkut kívülről (is) töltve nagyobb távokat tudunk elektromosan megtenni.

A Swift esetében az 1.2 -es, 90 lóerős szívó benzinmotort egy mindössze 3 lóerős, 50 Nm-t teljesítő 12V -os integrált indítógenerátor (ISG) egészíti ki, amely szíjhajtással csatlakozik a főtengelyhez. Ez egy lágy-(mild)hibrid rendszer, ahol a fogyasztáscsökkenést azzal érik el, hogy egy plusz energiatároló akkumulátor található a hajtásban (villanymotor nincsen), ami eltárolja a fékezéskor, vagy motorféküzemben keletkező energiát, majd ezzel gyorsításkor besegít a meghajtásba, éppen úgy, mint egy igazi öntöltő hibridben, csak jóval kisebb mértékben, ezáltal kizárólag elektromos működésre nem képes az autó.  

suzuki swift

suzuki swift

suzuki swift

Méreteit tekintve továbbra is kisautó maradt a Swift, 3820 mm-es hosszával a mai mezőnyben is a kisebbek közül való, könnyen lehet vele parkolni, kis fordulókörének hála (4,8m) pedig egyszerű vele szűk helyeken manőverezni. A külsőt tekintve nagy újdonság nincs, egyedül a vízszintesen tagolt hűtőrácsot cserélték le méhsejt mintásra. Utastere, bár ötszemélyes, igazán négy utasnak nyújt elegendő férőhelyet, de ez a kategóriában, sőt még egy méretosztállyal feljebb is általános. A rövid hossz, és az élhető nagyságú utastér következménye, hogy a csomagtartó mindössze 265 literes, ezt a hátsó ülések támláinak ledöntésével 947 literig bővíthetjük, de sík padlót ilyenkor nem kapunk. A vezetőülésben helyet foglalva minden egyértelmű, az ergonómia példás, ez igaz az összeszerelési minőségre is. Az anyaghasználatot tekintve viszont nem a legmagasabb polcról válogatták az összetevőket, a műanyagok kemények, de a struktúrájuk szép, a szemnek kellemes. Az ajtókárpitokra szövetbetét is jutott, a sötét plasztikokat pedig néhol fehér díszbetéttel dobták fel. A kormánykerék kialakítása kimondottan szép, bőrborítása kellemes tapintású, a rajta elhelyezett kapcsolók logikusan lettek elhelyezve. A műszeregység köralakú órái között elhelyezett információs kijelzőn a megszokott funkciókon kívül az energiaáramlás irányáról is kaphatunk információt, és azt is mutatja, hogy hogyan áll a töltöttség. A 7” -os infotainment rendszer a többi Suzukiból ismerős lehet, használata egyszerű, jól használható darab.

suzuki swift

suzuki swift

suzuki swift

suzuki swift

Az 1,2-es, négyhengeres szívó motor manapság már lassan kuriózumnak számít a kategóriájában, ide még nem férkőzött be a háromhengeres turbómotorok korszaka. 120 Nm -nyi nyomatékát 4400 -as fordulaton adja le, így sportos menettulajdonságokat ne várjunk az autótól, de normális keretek között jókat lehet vele autózni, 3500 fölé pörgetve az ereje is megjön, és egészen virgonccá válik. Az 5 fokozatú kézi váltó könnyen kapcsolható, rövid utakon jár, a fogyasztás vegyes körülmények között 5.7 liter volt. A start-stop rendszer szépen teszi a dolgát, guruláskor már 15 km/h sebességnél lekapcsolja a motort, az újraindítás pedig azonnal, szinte észrevétlenül megtörténik, amikor a vezető elkezdi kinyomni a kuplungot. 

Az elöl elöl MacPherson, hátul pedig csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés nem túl feszes, szépen kivasalja az úthibákat, azonban a keresztbordák okozhatnak kellemetlenséget. A kormányzás kimondottan közvetlen, a fordulékony kisautót élmény terelgetni. Az AllGrip összkerékhajtás nem terepjárásra való, hanem egy viszkokuplungos rendszert takar, ahol alapesetben az első kerekek kapják az erőt, de amint azok elvesztik tapadásukat, automatikusan a hátsók is kapnak a nyomatékból. Az összkerekes Swift 2,5 centivel magasabb az elsőkerekesnél, de csak a kasztni van magasabban, a szabad hasmagasság ugyanúgy 120 mm, mint az elsőkerék hajtású változatoknál. 

suzuki swift

suzuki swift

A tesztautónk a csúcsfelszereltségű GLX változat, ebben már minden benne van a biztonsági és kényelmi felszereltséget tekintve, amit ma a Suzuki kínál. Többek között adaptív tempomat, radaros vészfékasszisztens, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, visszagurulás gátló, LED-fényszórók, digitális klíma, navigációs rendszer, és fűthető első ülések is szerepelnek a listán. Az AllGrip GLX Swift akciós ára 4 540 000 Ft, ha azonban lemondunk az összkerékhajtásról, amit csak kevesen használnak ki valójában, 4 140 000 Ft-ért hazavihetünk egy hibrid, GLX felszereltségű Swiftet, ez a felszereltséget tekintve nem rossz ajánlat.

A tesztlehetőségért köszönet a Magyar Suzuki Zrt.-nek és a Suzuki Barta Cégcsoportnak!

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

Teszt/fotók: Bitó László

zparts autóalkatrész
Cimkék
Lotus Cleaning tesztelok.hu

Javasolt cikkek

Back to top button
Close