fbpx

Apró olasz paripa – Fiat X1/9

Az olasz autógyártás egyik jelentős mellékhajtása volt a pici, de annál mutatósabb X1/9, melyből 1972 és 1989 között közel 160.000 példány készül és ezzel a legnagyobb darabszámban eladott középmotoros autó lett.

Az már elsőre feltűnik, hogy az X1/9 nem egy hétköznapi autó, és valószínűleg már 30 éve sem számított annak, hiába értékesítettek belőle viszonylag sokat. Szokatlanságának két fő oka van, a múltban a formája és a presztízse volt meghatározhatatlan, a jelenben pedig inkább a fellelhetősége, valamint az ára okozhat gondot. Tizenöt éve még azt mondták volna, hogy ez az egyik legolcsóbb sportos kabrió, ami a piacon megtalálható, mostanra viszont már leginkább gyűjtőknél élik tovább úri életüket a Fiat X1/9-esek, eladó darabot már csak elvétve találni, azok is gondozásra szorulnak.

1982-87_Bertone_Fiat_X1-9_01

De ugorjunk is a történet elejére, az Autobianchi A112 Runabout elnevezésű koncepcióautó tervei alapján faragták ki a Fiat „belépőszintű” sportautóját. A piacra dobott 1.3-as, 75 lóerős motor azonban nem volt elég, mivel a viszonylag kicsi autó 880 kilogrammot nyomott. Ez elsősorban az akkoriban szigorodó biztonsági előírásoknak volt köszönhető, így erőforrások szempontjából is új megoldások után kellett nézni, így született meg az 1.5-ös, 85 lóerős motor, amely már jóval karakteresebb volt.

Az 1978-as frissítés már ötsebességes Fiat Ritmo váltóval lett ellátva, de az utasteret és a karosszériát is érintette, ezt követően jóval strapabíróbb lett a kaszni, sajnos a régebbi változatokat elég gyorsan felfalta a rozsda. Ekkorra kezdett helyreállni a típus megítélése, amely a hetvenes évek elején nem volt túl rózsás, számos olyan megoldással találkoztak ugyanis a vásárlók, melyek fejfájást okoztak. Ilyen volt a kormánymű gyakori meghibásodása, a kipufogó szerencsétlen elhelyezése, valamint a súlyelosztás is. Ezeket a hibákat aztán a későbbiekben sikerült kiküszöböli, sőt, az X1/9 híres lett magabiztos úttartásáról és a megfizethető ár is sokakat vonzott. Kár érte, hogy a kiforrott technikára éveket kellett várni. 1983-tól a Bertone vette át a gyártást, és apró változtatások mellett még egészen 1989-ig a piacon maradt a modell, ezen évek alatt még húszezer új Bertone X1/9 talált gazdára.

ohlednuti-do-minulosti-fiat-x1-9-1972-1728

A Fiat (Bertone) X1/9 megelőzte a korát, az első néhány évét számos probléma tarkította és talán még a piac sem volt felkészülve az érkezésére, ám a hetvenes évek vége felé befutott és kedvelt típussá vált, a kilencvenes évekre olcsó sportautóvá váló modell pedig mára már a ritkaságok táborát erősíti, és bizony nem árt mélyen zsebbe nyúlni, ha valaki birtokolni szeretne egyet.

Bense Róbert

Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Close
Back to top button