A legenda tovább él – Land Rover Defender 110 teszt

Duna Auto

Bogár, Fiat 500, Mini – néhány név, az autótörténelmi szempontból fontos, régóta a piacon levő modellek közül. Meghatározó, ma már retró stílust megtestesítő tipusok ezek, amelyek hosszú évtizedek alatt komoly rajongótábort építettek ki maguknak. Közös bennük, hogy több évtized után a régire hajazva, de modern technikával felvértezve újultak meg. Most a Land Rover Defender került sorra.

2016 -ban véget ért egy korszak a brit autógyártás történtében: 68 év és több mint 2 millió példány után véget ért a Land Rover Defender gyártása. Négy év kihagyás után, a tavalyi évtől újra kapható a Defender, de immár a kor követelményeihez igazítva, 21. századi köntösben tér vissza az ikonikus terepjáró.

Kevés az olyan igazi ikon, amely vérbeli terepjáróként akár a sportautókért rajongók táborában is tiszteletet és csodálatot vált ki. A Land Rover Defender egy olyan legenda, amiről mindenkinek van véleménye, hiszen, ha az utcán nem is figyeltünk fel rá, de számtalan filmben, például mint az afrikai szafarik expedíciós autójaként láthattuk a TV-ben. Hozzá hasonló kortalan terepjáró csak nagyon kevés van, talán csak a Mercedes Benz G osztály, a Jeep Wrangler, amelyek szinte eredeti formájukban maradtak fent évtizedekig. Ám amíg például a Mercedes folyamatosan aktualizálta kisebb-nagyon lépésekben a G osztályt, addig a Land Rovernél csak minimális változtatások voltak az évek alatt, a modell mindig ugyanazt a téglaformát hozta, csak a műszaki tartalom modernizálódott a minden mással összetéveszthetetlen megjelenésű karosszéria alatt. Ez így ment 2016-ig, amikor már nem lehetett tovább reszelni a bő fél évszázados alapot. Ekkor még nem volt biztos a folytatás, de mivel a gyártás leállítása nem a kereslet csökkenése, hanem az egyre szigorodó környezet, és balesetvédelmi szabályozások miatt vált szükségessé, már akkoriban azt suttogták, hogy a terepjáró előbb-utóbb megújult formában visszatérhet.

Az új modell szinte semmit sem tartott meg az elődjéből, mégis, ha ránéz az ember, azonnal felismeri, hogy egy Defendert lát. Első pillantásra látszik rajta, hogy ez most valami egészen más, jóval több annál, amire az előd hivatott volt, vonalai sokat finomodtak, de mégis megmaradtak a jellemző jegyek. Ilyenek például a meredeken lecsapott függőleges hátsórész, az apró különálló hátsólámpák (Szerintem sötétben ez az autó egyik legszebb részlete, igazi telitalálat.), az ablakvonal alatt húzódó vállvonal, a taposólemez a motorháztetőn, vagy a tető oldalsó ívén levő szafari ablakok.

Ami a képekről nem jön át, az az autó mérete. Az ötajtós 110 -es változat hossza kicsivel 5 méter felett van, a szélessége tükrök nélkül is 2 méteres, a magassága 197 cm, a szabad hasmagasság pedig 291 mm (ami a légrugókkal tovább növelhető). Ekkora test alatt nem hatnak nagynak a ballonos gumikkal szerelt 20 colos kerekek sem. Az alvázas elődökkel ellentétben az új modell már alumínium térvázas önhordó karosszériát kapott, és a merev hidat elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futómű vette át, amely tesztautónkban extraként állítható magasságú légrugókat kapott. 

Egy hatalmas autó látványa álltalában negatív előítéletet kelt az emberekben, de itt szó sincs ilyenről, az utca embere inkább érdeklődéssel fordul felé. Van is rajta mit nézni, tele van ötletes részletekkel és izgalmas megoldásokkal.

A kocsiba beülve azt a furcsa érzést tapasztalhatjuk meg, hogy nemcsak az X5-ös BMW-kre , hanem az Audi Q7 -esekre is magasról tekintünk le. Pedig előbbiek sem kicsi autók, de valahogy mégis elvesznek egy picit a Defender árnyékában. A méretes motorháztető messze elnyúlik előttünk és nagyjából olyan magasan húzódik, mint a dugóban előttünk álló legtöbb autó teteje. 

Az utasterébe is jutott néhány, a régi modellekre utaló apróság, így a kormány formája, küllőelrendezése is egy régebbi Defender-változatból lehet ismerős, de a nagy, sík polcszerű rakodófelület is ugyanilyen finom utalás az elődökre. A kabin atmoszférája nem terepjárós puritánságot, hanem luxus nívót képvisel: bőrkárpitot, kormány, és ülésfűtést, remek hangzású Meridian hifi rendszert, rengeteg töltőcsatlakozót, négyzónás digit klímát, stb. kapunk. Ekkora komfortot korábban Defender még sohasem kínált. Az anyagminőség korrekt, mindenhol strapabíró, minőségi anyagokat találunk, pedig nincs az egész beltér bőrbe, fába és alumíniumba csomagolva. Éppen ellenkezőleg, túlnyomórészt műanyagokat alkalmaztak, mégis minden puha, kellemes tapintású. Az ülések bőrözését a széleken erős szövet váltja fel, így megelőzve, hogy ki-és beszálláskor gyűrődjön, és megtörjön a bőr az ülőlapok külső szélein. Persze műanyag is akad azért, néhol kicsit olcsó hatású felülettel, de itt a cél a könnyű takaríthatóság, az utastér lábtere akár slaggal is tisztítható, nincs ugyanis szőnyegkárpit. Az összeszerelésre azonban nem lehet panasz, minden nagyon masszívnak, időtállónak tűnik. A hatalmas testnek köszönhetően nyomorogni sem kell benne, széltében, hosszában elférünk, jutott hely a térdeknek, és a fejnek is, kényelmes az ülések szivacsozása, és légzsákok vigyáznak ránk minden irányból. Nem kell otthon hagynunk semmit, hiszen a csomagtartó alapból 857 literes, míg a második sor üléseit is lehajtva már 2,38 köbméternyi csomagot pakolhatunk be, de az utastér is számtalan pakolóhelyet, zsebet, polcot tartogat. A csomagtér padlója strapabíró, könnyen tisztítható anyagból készül, ez nemcsak jól néz ki, hanem remekül passzol az autó karakteréhez is, viszont az a csomag, amit nem rögzítünk le, az menthetetlenül csúszkál rajta egész úton.

Ami a hajtásláncot illeti, tesztautónkat egy kétliteres, négyhengeres, 240 lóerős motor hajtja, melynek csúcsnyomatéka 430 Nm. A ZF nyolcfokozatú automata váltóját kapta meg a Land Rover, az összkerékhajtás pedig természetesen alap. A váltókar melletti irányítópanelről vezérelhetjük a klímát, a szellőzést, a lejtmenetvezérlőt, vagy a start-stop rendszert. Ugyanitt állíthatjuk be (akár menet közben is) az autó hasmagasságát, a légrugós rendszernek köszönhetően választhatunk a beszállási magasság, normál, és a terepmeneti magasság között. Ez utóbbiban a gázlómélység eléri a 900 mm-t, az autó szinte lábujjhegyen állva közlekedik, egészen 80 km/h -s sebességig, efelett a rendszer automatikusan alacsonyabb beállítási szintre vált vissza. A terepszögek is tekintélyesek: elöl 38°, hátul 40°-os rámpára hajthatunk. A gyorsulási adat 0-100 km/h-ra 9,1 másodperc, ami nagyon is rendben is van, hiszen 2,4 tonnát kell megmozgatni, ennek ellenére vegyes körülmények között nagyjából 10 literes fogyasztást mértem, ami ebben a dimenzióban kedvezőnek mondható. Noha a dízelmotor jellegzetes hangja beszűrődik az utastérbe, nem tolakodik vészesen és akár utazóautóként is teljesen barátságosnak mondható, főleg az előd ilyen téren nyújtott képességei esetén beszélhetünk óriási előrelépésről.

Az autó kormányozhatósága, és úttartása jó, de a fordulóköre nagy, azonban a 360° -os kamerarendszernek köszönhetően kevésbé rutinos sofőrök is be tudnak vele parkolni a kisebb helyekre is. A középső kijelzőn nézhetjük, mi történik az autó körül és még az autó alatti részt is megjegyzi, ami főként terepen hasznos extra, nagyban segíti a nehéz körülmények közötti manőverezést. A tolatókamerával viszont érdemes óvatosan bánni, mivel a kamera a hátsó rendszám felett van, így a pótkerék nem látszik benne, ezért hamarabb érhetjük el a falat egy garázsban, mint arra számítanánk. Bőségesen kapott az asszisztensrendszerekből az új Defender, tulajdonképpen minden 2021-ben elvárható dolgot tud: tartja a sávot, magától gyorsít és fékez, tolatásnál a keresztirányú forgalomra is figyel, visszahúzza az autót, ha a holttérben észlel valamit, ráadásul ezek egy része már alapáron is jár.

A kizárólag a Land Rover Szlovákiai gyárában gyártott új Defender magyarországi listaára 20 766 000 forinttól indul, ezért az összegért a háromajtós 200 lóerős alapmodell vihető haza, míg a tisztességesen felextrázott ötajtós, 240 lóerős tesztautónkért már 30 millió forint körüli összeget kell a kereskedésben hagyni.

Teszt/fotók: Bitó László

Kövess minket Te is

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

zparts autóalkatrész

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb