Az EU 2035-től tiltaná mindennemű belsőégésű motoros autó újként történő forgalomba helyezését
Egy dologra nem kapok soha meggyőző választ: ha a villanyautó az élet minden területén toronymagasan a legjobb megoldás, ahogyan ezt állítják bizonyos körökben, akkor
A: miért kell folyamatosan belengetni, hogy minden egyéb tiltva lesz az EU-ban? Nem arról van szó, hogy ez a nagyszerű technika magától meg fog győzni mindenkit a felsőbbrendűségéről?
B: Miért kell még 2022-ben is arról vitatkozni nagy EU-s országokban, hogy még több szubvenciót kell az adófizetők pénzéből a piac torzítására bevetni annak érdekében, hogy a saját maguk által kitalált merev számok teljesüljenek? Ismét kérdem: nem kellene ennek a “minden területen kiemelkedő technikának” szubvenciók nélkül is boldogulnia, 2022-ben?
Nem, mert ez nem piacról szól, hanem egyszerű ideológiáról, és a józan ész sajnos vesztésre áll, a sajtóhírek szerint.
A Handelsblatt beszámolója szerint az EU Parlamentben és a Bizottságban is lényegében biztos, hogy átmegy az a javaslat, amely 2035-től tiltaná mindennemű belsőégésű motoros autó újként történő forgalomba helyezését. Éljen tehát a technológia semlegesség… Ja, ne bajlódjunk ezzel. Szimplán tiltsunk meg mindent, ami nem villany. Egészen pontosan így hangzik a dolog: minden olyan technológia, ami menet közben CO2-t bocsát ki, 2035-től tiltva lesz. Ezzel a szintetikus üzemanyagnak is lőttek, mert hiába köt meg az E-fuel előállítása közben annyi szén-dioxidot, mint amennyit kibocsát elégetéskor, ez nem számít semlegesnek az EU szerint. Gratulálok nekik.
A németeknél zöldek vannak a kormányban, sejthető volt, hogy feladják az eddigi ellenállásukat, a franciák nem mozgatták meg magukat, a többiek meg beletörődnek abba, hogy kiszabályozzuk az iparunkat a világ főáramából.
Az európai autóipari beszállítók érdek képviselete szerint minimum fél millió munkahely veszik így el Európában.
A legjobban megszenvedni pedig ennek a hatásait a Handelsblatt cikke szerint a keleti országok fogják. Feltéve persze, ha nincs jelentős akku gyártó kapacitásuk, mert ebben az esetben a nyertesei is lehetnek a folyamatoknak, ebben hazánk egyébként elég jól áll a V4-ekkel összehasonlítva.
Szubvenciók kapcsán pedig 6000 euróról épp 10 000 euróra tervezik emelni a támogatást Németországban, persze csak a teljesen elektromos autókra. Ugyan még csak terv, de az, hogy erről ma még beszélni kell, szerintem felér egy beismeréssel.
Különösen pikáns ez két okból: a maguk által kitűzött “15 millió teljesen elektromos autó 2030-ig” vállalása biztosan nem fog összejönni. Mivel azonban németekről van szó, természetesen mennek tovább a falig, ahelyett, hogy megkérdőjeleznék az értelmét a parancsnak.
Az igazán vérlázító azonban az, hogy a német adófizetők a statisztikák szerint megdöbbentő arányban szubvencionálnak külföldi elektromos autó vásárlókat. A 2018-ban állami támogatással eladott elektromos autók több, mint negyven százaléka a vizsgálatok szerint már nem Németországban fut. Havi bontásban is meg lehetne nézni milyen ütemben hagyják el az országot az első adandó alkalommal ezek az autók, amint lehetőség van rá. Nem túl hosszú ugyanis az elidegenítési korlát. Így persze szép statisztikai adatokat lehet kihozni.
A villanyautózás fogja képviselni a piac túlnyomó részét. Hogy minek kell még orrvérzésig tolni a vásárlást ösztönző állami támogatásokat, és ellehetetleníteni minden egyebet, az egyszerűen nem felfogható számomra józan ésszel. Ez a kontinens azért is fejlődött a régmúltban, mert képes volt az önreflexióra, a korrigálásra. Olyan, mintha ez a képesség teljesen elveszett volna, és egyszerűen izomból kellene a falig menni a leghülyébb ötletekkel is.
A magabiztosság számomra mindenesetre nem úgy néz ki egy technológia egyeduralma kapcsán, hogy az alternatív felvetések, vagy megközelítések már gondolat szintjén is le vannak keverve, a pénz meg folyik valamibe, ami önmagában nem minden területen életképes.
forrás: Várkonyi Gábor Blog