MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Technika » Hidrogén-töltőállomások – példátlan összefogás

Hidrogén-töltőállomások – példátlan összefogás

2017. május 23.

Nem kevesebb, mint 11 vezető piaci szereplő összefogásával jön létre az új közös vállalat, amely támogatja a Japánban stratégiai pontokon létesített állomások építését, szélesebb vásárlói kör számára téve elérhetővé a teljesen zöld, zéró károsanyag kibocsátást jelentő hidrogén üzemanyagcellás autózást.

A hidrogén üzemanyagcellás technológia előszobájának tekintett hibrid hajtást kifejlesztő, és az arra alapuló hidrogén üzemanyagcellás hajtás fejlesztésében is úttörőnek számító Toyota, és olyan további meghatározó piaci szereplők, mint a Nissan, a Honda, a JXTG Nippon Oil & Energy, az Idemitsu Kosan, az Iwatani, a Tokyo Gas, a Toho Gas, az Air Liquide Japan, a Toyota Tsusho és a Japán Fejlesztési Bank megállapodtak arról, hogy a jövőben közösen dolgoznak az üzemanyagcellás járműveket (FCV-k) kiszolgáló hidrogén töltőállomások tömeges kiépítésén. Az együttműködés célja, hogy még az FCV-k forgalmazásának jelenlegi, kezdeti stádiumában felgyorsítsák a töltőállomás-hálózat kiépülését egész Japánban. Az alapötletet a japán kormány 2016. március 22-én aktualizált “A hidrogén és az üzemanyagcellás közlekedés stratégiai térképe” című kiadványa adta, amely összesen 160 hidrogéntöltő állomással és 40.000 FCV-vel számol a 2020-as évre, ami drasztikus előrelépést jelent mindössze néhány év alatt. Az új együttműködés így valódi áttörést jelenthet és megnyithatja az utat leginkább környezetbarát, melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó hidrogénhajtás, és az arra épülő hidrogén alapú társadalom előtt.

toy2

Az együttműködési megállapodást aláíró vállalatok tisztában vannak azokkal a nehézségekkel, amelyeket e korai fázisban jelent a hidrogéntöltő hálózat kiépítése, ám meggyőződésük, hogy ha egyesítik erősségeiket, és minden tagvállalat teljesíti a rá eső feladatokat, akkor felélénkülhet az FCV-k iránti érdeklődés, és egyre népszerűbbé válhatnak a hidrogénhajtású autók.

A közös cél érdekében a 11 vállalat még idén, 2017-ben egy közös vállalatot alapít. Az új szervezet céljai között szerepel a töltőállomások folyamatos építése és üzemeltetésük támogatása, valamint az FCV-k felhasználói körének kiszélesítése és a hidrogén-kereskedelem nyereséges üzletté formálása a költségek csökkentésével, az ide vonatkozó jogszabályok aktualizálásával és a hidrogén-alapú technológiák hatékonyabbá formálásával, hiszen mindez hozzájárulhat a japán hidrogén-alapú társadalom kialakulásához. A Toyota egyébiránt már most több országban kínál hidrogén üzemanyagcellás személyautót Mirai néven, míg Japánban már üzemelnek a vállalat hidrogén üzemanyagcellás buszai Tokió tömegközlekedésében és hidrogén üzemanyagcellás targoncái az autógyártó Motomachi üzemében, Amerikában pedig gyorsulási teszten utasította maga mögé dízel vetélytársát a Toyota hidrogén üzemanyagcellás kamionja.

A 11 vállalat más cégek számára is lehetővé teszi majd az együttműködést, és igyekszik minél több információt megosztani a témáról. Az egyes vállalatok feladatai profiljuk szerint oszlanak meg, az energetikai és infrastruktúrafejlesztő vállalatok a hidrogéntöltő állomások építéséért és üzemeltetéséért, az autógyártók az FCV-k elterjesztése és a töltőállomások működésének támogatásáért, míg a pénzügyi szolgáltatók projekt finanszírozásának támogatásáért felelnek majd.

toy1

„Nem lehet eléggé hangsúlyozni a megállapodás jelentőségét, hiszen ennek révén kezdetét veheti a leginkább környezetbarát, valóban zéró károsanyag-kibocsátású hidrogén üzemanyagcellás technológia széleskörű elterjedése, először Japánban, majd a világ többi részén.” – véli Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

„Amikor a Toyota 20 évvel ezelőtt világhódító útjára indította az elektromos és benzin hajtást kombináló hibrid technológiát, sokan szkeptikusan fogadták azt, az első évben alig 300 hibrid autó talált gazdára, az első 1 millió darabhoz még 10 év kellett, az utolsó 1 millió viszont már kevesebb, mint egy év alatt kelt el, ma pedig már összesen több, mint 10,5 millió hibrid eladásánál tartunk. Mindeközben a világ szinte valamennyi meghatározó autógyártójának kínálatában szerepelnek és egyre hangsúlyosabb szerepet töltenek be a – gyakran a Toyota által rendelkezésre bocsátott technológián alapuló – hibrid modellek, amelyek hódítanak a magán- és flottavásárlók körében egyaránt. Hasonló helyzetben van ma a hidrogén üzemanyagcellás technológia: ma még csupán évi néhány száz darabos piaca van ezeknek a járműveknek, többnyire úttörő, környezettudatos vállalatok választják flottautónak, de amint látjuk alig három év múlva már csak Japánban 40.000 darabbal számolnak, onnan pedig exponenciális növekedés várható, és vélhetően a hibrid technológiánál is kevesebb időre lesz szüksége a világszintű széleskörű elterjedéséhez.” – avat be a szakember.

Varga Zsombor arra is rámutat, hogy a hidrogén üzemanyagcellás autókat kiszolgáló infrastruktúra és kúthálózat kialakítása jóval egyszerűbb feladat (a megfelelő átalakításokkal akár a mai kúthálózat is alkalmassá tehető erre) mint az elektromos autók tömeges kiszolgálására alkalmas töltőhálózat kialakítása, nem beszélve arról, hogy míg az elektromos autók töltése gyakran még gyorstöltővel is órákat vesz igénybe, addig a hidrogén üzemanyagcellás autók a hagyományos autókhoz hasonlóan néhány perc alatt feltölthetőek, és szemben az elektromos autókkal hatótávjuk is a hagyományos meghajtású autókhoz fogható. Mindennek fényében valóban áttörést hozhat a mostani megállapodás, különösen ha a példát Európában és Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Kínában is követik majd.

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu