Autó Triplex Kft.

A telematika rejtelmei

Kevesen gondolnak bele, de a fejlett rendszerekkel rendelkező járművek rengeteg adatot tudnak, tárolnak, továbbítanak gazdáikról. Még ha ezek nem is feltétlenül a legféltettebb információk közé tartoznak, érdemes utánanézni, hogy mit is tud rólunk a saját autónk és hová továbbítja az összegyűjtött adatokat.

Az autógyártók a modern világban más szolgáltatókkal közösen fejlesztenek ki olyan rendszereket, melyek megkönnyítik tájékozódásunkat, fokozzák a biztonságérzetet, naprakésszé teszik járműveinket. Mindezt manapság már vezeték nélküli technológiát alkalmazva valósítják meg, szinte észrevétlenül, és sajnos sokszor maga a tulajdonos sem foglalkozik ezeknek a kérdéseknek a miértjével.

telematicsNyomkövetés, internetkapcsolat, távdiagnosztika, telefon összekapcsolása a járművel, valamint a mostanában vitákat generáló autós fekete doboz csak néhány olyan „láthatatlan” dolog, amelyek már most, vagy a közeljövőben elérhetőek lesznek. Ezek a rendszerek adatcsomagokat továbbítanak a szélrózsa minden irányába, melyekhez egyesek hozzá is férhetnek. A tulajdonos ebből általában semmit nem érzékel, pedig az adathalászat veszélye ebben az esetben is fennáll. Lényegében a kinyerhető adatokból könnyen összeállítható az gépjármű gazdájának autós profilja, legyen szó a GPS által, vagy akár a mobiltelefon jóvoltából továbbított információkról. Ezek a lehetőségek persze már rég felkeltették a kereskedelmi szféra kreatívabb részét. A marketingtevékenységeket, de akár a biztosítókat is segítheti a megszerzett adat, nem is beszélve a baleseteknél használt e-call technológiáról, amely jogilag is számos kérdést vet fel. De, hogy továbbmenjünk, az autótolvaj „szakma” modernebbik fele is gyakran turkál bele virtuálisan az autóinkba, bizony kifinomultabb módszerek is vannak már a kilincsfelfeszítésnél.

telematics-car-insurance

Hiába segítenek a hétköznapokban ezek a lehetőségek, ha nincs keretek közé szorítva, kiket is illetnek meg ezek az információk, amelyek lényegében már a magánszférát is érintik. A törvényi szabályozás még a fejlettebb európai országokban is csak gyerekcipőben jár, de abban már sok helyen megegyeztek, hogy az autó leendő gazdáját részletesen tájékoztatni kell arról, hogy milyen adatokat tart nyilván a jármű rendszere, és ezeket hogyan használja a továbbiakban. Általában egyetértenek azzal is, hogy az információkat valamilyen szinten külön kell választani, hogy a tulajdonos jogai ne csorbuljanak. Talán a németek járnak a legközelebb a problémakör megoldásához, ugyanis szorgalmazzák, hogy az autóvezető adatainak védelmét technikai és törvényi szinten is biztosítsák. De a végleges megoldás még várat magára, és bizonyosan okoz még elég fejtörést kereskedelmi, jogi, valamint privát szinten is.

Kapcsolódó tartalmak