MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Technika » A BMW M3 és M4 motorja

A BMW M3 és M4 motorja

2014. március 9.

A BMW M3 és M4 motorja

New BMW M3/M4 Engine Cover

Az 1M Coupe 6 hengerű motorjára épített, új, S55 B30 névre keresztelt erőforrás az M3 és M4 modellekben debütál. 7800 min-1 fordulatszámon szabályoz le, a nyomatékcsúcsát – ami nem kevesebb, mint 500 Nm – már 2000-nél eléri és egész stabilan tartja nagyobb fordulatszámon is, a teljesítménygörbéje pedig 5000 min-1 körül csúcsosodik. Teljesen felöltöztetve a motor 205 kg-ot nyom, ez 10 kg-mal kevesebb, mint a V8-as előd tömege. Két Honexwell turbótöltő gondoskodik arról, hogy 1,25 bar relatív túlnyomású levegő jusson a motor tetejére épített intercooleren keresztül a 80 mm –es furatátmérővel és 89,6 mm-es lökettel rendelkező hengerekbe. A motor 30°-kal eldöntve kerül a motortérbe, hogy a kiegészítőkkel együtt elférjen a motorháztető alatt, az olajrendszer pedig úgy van kialakítva, hogy bármely irányban fellépő 1,2 g gyorsulás sem okoz olajozási problémákat. Az M-csoport motorfejlesztési vezetője, Norbert Siegl bevallotta, hogy annak ellenére, hogy teljesen új motorról van szó, bizonyos alkatrészei – például szenzorok és jeladók – modulárisak, azaz megegyeznek más motorok alkatrészeivel.

A nyomatékos, és nagy fordulatszámú motor komoly kihívások elé állította a mérnököket, akik a forgattyústengely esetében a piacon elérhető legjobb anyagminőséget választották, a hengerfalakat DLC-bevonattal (Diamond like Carbon) látják el, és lézerrel munkálják véglegesre a felületet. Az olajteknő magnéziumból készül, csak a tömegcsökkentés miatt.

A turbófeltöltőt úgy alakították ki, hogy a lehető legkisebb turbólyukat érjék el: impulzus töltést alkalmaznak, ami azt jelenti, közel helyezik a feltöltőt a kipufogó csatornákhoz, emellett elektromos waste-gate szabályozással látják el és gondosan ügyeltek a tervezés során ,hogy a feltöltő tengelye működés közben ne mehessen egy határfordulatszám alá, ezzel is elősegítve a gyors reakciót minden üzemállapotban.

A töltőlevegő-hűtő kialakítása sem volt könnyű a mérnökök számára, végül egy vízhűtésű, közvetlenül a szívócső elé helyezett, saját hűtőkörrel rendelkező intercooler mellett döntöttek.

Elmondhatjuk tehát, hogy az új sorhatosba a legkorszerűbb technikát építik, pengeélen táncolnak a nagy teljesítmény és a hosszú élettartam határán, de erről szól az utcai sportautók tervezése.

 

Őri Péter

 

Forrás: http://www.bmwblog.com/, Engine Technology International 2014/01.

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu