MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Technika » Mi is az a HMI?

Mi is az a HMI?

2014. június 26.

A 3 betűs rövidítésekkel fertőzött világunkban egyre nehezebben lehet kiigazodni az angol vagy német eredetű betűszavak jelentésén. A „HMI” rövidítés is fokozatosan beivódik a köztudatba, nézzük pontosan mit is jelent az autózás világában.

A „HMI” angol nyelvű rövidítés, jelentése: Human-Machine Interface, magyarul ember-gép felület, vagy lazább fordításban kezelői felület. HMI-ket úgy is emlegetik, mint MMI (Man Machine Interface). 1987-ben Gardiner és Christie megfogalmazásában: „a gép, ahogyan azt az ember látja”. Azóta több definíciót is próbáltak a már ráhúzni, de talán ez maradt a legegyszerűbb és a legérthetőbb. Először a gépesítés, majd a számítástechnika elterjedése hozta magával a problémakört, mellyel az ergonómia, mint tudomány foglalkozik: hogy is alakítsák ki a gépek kezelői felületét, hogy az könnyen érthető, egyértelmű és kényelmesen kezelhető legyen. A mai autók kapcsoló- és kijelző-rengetegében bizony könnyen eltéved az egyszerű felhasználó, és ez még tovább nehezülhet, mert a jövőben a vezető kapcsolata még szorosabb lesz az autóval. A kommunikáció egyre inkább kétirányúvá válik, nem csak mi parancsolunk az autónak, hanem az autó is tanácsokkal lát el minket, figyelmeztet, sőt akár az irányítást is átveheti tőlünk.

1 (1)

A Continental a Detroiti Autószalonon külön kiemelte a jármű vezetője és a gép közötti kapcsolat harmonizálásért tett intézkedéseit és bemutatták milyen rendszerekkel készülnek kiszolgálni az autóvásárlókat.

Az általános funkcióbővülésen túl szembe kell nézni a részben vagy teljes egészében automatizált vezetés támasztotta követelményekkel is. Helmut Matschi, a Continental igazgatóságának tagja és a belső térrel foglalkozó részleg vezetője elmondta: „az új, automatizált vezetés funkciói egy magasabb kommunikációs szintet igényel a vezető és a jármű között. Ahogy az asszisztens rendszerektől eljutunk az automatizált közlekedésig, még sok problémával fogunk szembesülni. A múltban alkalmazott statikus kezelői felületeket a jövőben egy átfogó, mindig az adott szituációhoz és vezetőhöz igazodó rendszer váltja fel.”
2 (1)

A teljességre törekvő, egészet áttekintő „HMI” fontos elemei a belső kamerák, melyekkel a vezető, a jármű és a jármű környezete közötti információs hurok rövidíthető. Az automatizált vezetés során előfordulhat például, hogy a járművezetőnek kell beavatkoznia. Ilyenkor a jármű feladata figyelmezteti a sofőrt, hogy az adott közlekedési szituációra figyeljen. A kamerák segítségével az autó nyomon tudja követni a vezető fejének és tekintetének mozgását, így látja, ha a vezető figyelme nem a kritikus helyzetre irányul. Erre a problémára az Autotechnika 2013/3. számában már bemutatott, az utastérben elhelyezkedő LED-sort alkalmazzák. A megfelelő helyen felvillanó fényre a vezető ösztönösen reagál, abba az irányba helyezi figyelmét, így tudja észlelni azokat a kritikus szituációkat, amiket amúgy figyelmen kívül hagyna és könnyen balesethez vezetnének.

A biztonsági funkciókon túl számos változtatást eszközölnek a kapcsolók és kijelzők körében. Az egyszerű kezelői felületek és a vezetőt a lehető legtöbb és legfontosabb információval ellátó, interaktív kijelzők világa következik. Erről árulkodik a 2014. január 6 és 10. között Las Vegasban rendezett Consumer Electronics Show (CES) kiállításon bemutatott „Audi Sport quattro laserlight concept” műszaki tanulmánymodell, melynek bőrbevonatú, multifunkciós sportkormánya már a jövő sorozatgyártású modelljeinek megoldásait sorakoztatja fel. Két gomb a hibrid hajtásrendszer vezérlésére szolgál, emellett egy motorindító és -leállító (Start-Stop) gomb, az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer kapcsolója, valamint az Audi virtual cockpit rendszerének View gombja is felfedezhető rajta.

A nagyméretű Audi TFT-képernyő minden fontos információt nagyfelbontású, háromdimenziós hatású képen jelenít meg, a grafikus ábrázolásért pedig az Audi partnere, az Nvidia legkorszerűbb Tegra 30 processzora felelős. A vezető többféle üzemmód közül választhat, az MMI móduszban például olyan tartalmak a meghatározók, mint a navigációs térkép vagy a médialisták, míg a klasszikus nézetben a sebességmérő áll a középpontban.

Az Audi Sport quattro laserlight concept csaknem minden funkciója szabályozható a középső alagút konzoljának MMI-termináljáról. Érintőfelületként (touchpad) is szolgáló nagyméretű nyomó-/forgatókapcsolója négy irányba mozdítható, s négy nagyméretű gomb – a főmenü, a funkciómenü, az opciók és a visszalépés – veszi körül.

3

Az új kezelési koncepció olyan menüstruktúra mentén működik, amelynek intuitív karaktere leginkább az okostelefonok rendszerére emlékeztet. Minden gyakran használt funkció villámgyorsan elérhető. A legtöbb adatbevitel a szabadszöveg-kereső segítségével mindössze néhány lépésben elvégezhető, egy-egy navigációs címhez például többnyire négy jel is elegendő. Az érintőfelületen végzett multitouch-mozdulatokkal a vezető gyorsan és egyszerűen gördítheti a listákat illetve nagyíthatja a térképeket. A hangvezérlés szintén jelentősen továbbfejlesztett formában áll rendelkezésre.

Ő. P.

források:

continental.com; www.audi-mediaservices.com/en‎

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu