Peugeot 208 1.5 BlueHDi teszt – a kardfogú tigris kölyke
A Peugeot kisautói érdekes hullámvölgyeken mennek keresztül. Míg a 205 -ös, és a 206 -os modellek a kategória bestsellerei voltak pár évtizeddel (milyen furcsa ezt kimondani) ezelőtt, addig ezek utódai, a 207 -es, és az előző 208-as nem döntögették az eladási csúcsokat. Az elődmodellek iránti csökkenő kereslethez valószínűleg nagyban hozzájárul a SUV-ok térhódítása, de most megérkezett a 208 második generációja, aminél azt hiszem minden adott, hogy bizonyítsa, hogy van még élet a szabadidőautókon kívül is.
Amíg az első generációs Peugeot 208 -as műszaki alapja még a 207 -es volt, addig az új már a PSA csoport legújabb generációs padlólemezére épült. A CMP (Common Modular Platform – közös moduláris padlólemez) elnevezésű platform 2019 -ben a DS3 Crossback -el mutatkozott be, de erre épül az új Opel Corsa is (amit hamarosan mi is tesztelni fogunk). Ezt a padlólemezt már úgy tervezték, hogy a hagyományos benzines, és dízel motorral ellátott hajtásláncok mellett tisztán elektromosat is képes legyen fogadni.
A karosszéria hossza néhány centivel meghaladja a négy métert, mérete miatt ideális a városi forgatagba, magabiztos, fiatalos dizájnjával azonban kitűnik az egyenautók közül. Ennyire dögös kisautót a 206 -os 1998 -as bemutatása óta nem produkált a Peugeot. Tovább vitték az alig egy éve bemutatott 508 -assal megkezdett stílust, itt is megjelentek az óriási szemfogakra emlékeztető nappali menetfények, amelyek teljesen uralják a frontot, és modern megjelenést biztosítanak az autónak. Oldalnézetből az ajtók alján, és a kilincsek vonalában levő törések teszik izgalmassá a formát, a hátsó oldalablakok, és a „C” oszlop alakja pedig tisztelgés a múlt előtt, a 205 -öst juttathatja eszünkbe. Az autó sportos részleteit hangsúlyozzák az extralistáról rendelhető 17” Jordaan fantázianevű könnyűfém felnik, amelyek fekete-polír színkombinációjával remek kontrasztot adnak a tesztautó gyöngyházfehér fényezéséhez. Hátul sem maradunk érdekes részletek nélkül, nagyon látványos a tetőspoiler, teljesen LED-es hátsólámpák három csíkja, a két lámpatestet összekötő fekete betét, és a lökhárító lakkfekete diffúzor utánzata is.
Az utastérben a sportos, és az elegáns részletek keverednek. Igényes anyaghasználat jellemzi a belsőt, ami a kezünk ügyébe kerül, az minőségi, és kellemes tapintású. Meglepő, de a műszerfalon végigfutó, és onnan az ajtókon egyetlen ívben folytatódó karbonmintás betét is puha anyagból készült, viszont az ajtókárpit kemény alapra épül, csupán a könyöklő résznél kapott puha betétet. Az újabb Peugeotokból már ismert i-Cockpit fogad minket, ami nagyon látványos, de használata megszokást igényel, ugyanis ha az ülés, és a kormány helyzetét nem állítjuk be, akkor előfordulhat, hogy a kormánykerék karimája kitakarja a műszerek egy részét. A 10” HD érintőképernyő vezérlése hangfelismeréssel, a kormánynál elhelyezett kapcsolókkal vagy egyszerűen a 7 billenőkapcsolóval történik. Kár, hogy néhány funkció (pl. a fűtés-szellőzés) csak az infotainment menüjéből állítható.
Praktikus tárolókból nincs hiány, tetszett, hogy az indukciós telefontöltőn kívül egyaránt találunk USB, és az újabb C tipusú csatlakozót is, az utasok hordozható készülékei számára pedig hátul is van lehetőség a töltésre. Gondoltak azokra is, akik a telefonjukat nem tudják, vagy nem akarják az autóval párosítani: a tárolóegység takarólapját lenyitva a fedél belső oldalán egy telefontartót képeztek ki. A digitális műszeregység igazi különlegesség, 3D hatású megjelenítést kapott, ami két LCD kijelző egymásra vetített képéből adódik össze: a megszokott plexi alatt van az egyik képernyő, míg annak árnyékolójába is elhelyeztek egy kijelzőt, ami adatokat vetít a plexire, így áll össze a 3D hatás. A gépjárművel és a vezetéssel kapcsolatos információk fontosságuk függvényében (biztonság, vezetéssegítő rendszerek, navigáció), többféleképpen variálva kerülhetnek megjelenítésre.
Az ülések mutatós fél(mű)bőr kárpitozást kaptak, alapvetően kényelmesek, de az elsők ülőlapját kissé rövidnek találtam. A helykínálat elől megfelelő, hátul a lábtér lehetne nagyobb, ott a belmagasság is csak 175 centi alatti utasoknak ajánlott, a magasabbaknak a fejük már eléri a tetőkárpitot. A csomagtér alaphelyzetben 265 literes, ami 1106 literre növelhető, ez nem nagy, de ebben a kategóriában elfogadható méretű.
A „B” szegmensben, azaz a kisautók kategóriájában a dízel motoros változatok visszaszorulóban vannak még Nyugat-Európában is, nálunk pedig számuk mindig is elmaradt a benzinesekhez viszonyítva. Tesztautónkat ennek ellenére egy másfél literes HDi motorral látták el, ami azok számára ideális, akik gyakran mennének hosszabb utakra a kocsival. A kis gázolajos 250 Nm nyomatékával minden forgalmi helyzetben megfelelően mozgatja az autót, miközben a fogyasztása a nagyrészt városi körülmények között zajló tesztúton valamivel 5.5 liter felett alakult, ECO módban valószínűleg ez kevesebb lett volna. 6 sebességű manuális váltója jól kapcsolható, de a váltókar kissé magas, és hosszú úton jár. Az újabb Peugeotokból már megismert kisméretű, és az átlagnál kissé vastagabb multikormánnyal pár perc megszokás után élmény terelgetni az amúgy fordulékony autót. A futómű szépen elbánik a kisebb úthibákkal még az alacsony oldalfalú gumikkal ellátott 17” kerekek ellenére is kényelmes marad a rugózás
Az új Peugeot 208 -as kedvezményes alapára 3 990 000 Ft. -tól indul, az Allure felszereltségű HDi motoros tesztautónk kedvezményes ára 6 170 000 Ft., ezt megfejelték jónéhány extrával, mint pl.: Drive Assist csomag, Safety Plus csomag, Adaptív tempomat, első és hátsó parkradar, gyöngyházfehér fényezés, így a tesztautó ára eléri a 7.5 millió Ft.-ot. Mint minden Peugeotra, a 208 -asra is 100 000 Km., vagy a 2 év szerződéses gyári jótállás mellé most +3 év kiterjesztett Optiway Optimum szerződéses jótállás jár.
A tesztlehetőségért köszönet a Fábián Kft.-nek és a Peugeot Magyarországnak.
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!
Teszt/fotók: Bitó László