Az utolsó mohikán a mindennapokra is – Subaru Outback 2,5i Platinum EyeSight teszt
Hűséges olvasóink már többször hallhatták tőlünk az Utolsó mohikán titulust, hiszen ezt használtuk korábban a Mazda 6, Mazda 3, Mazda CX-5 és a Mazda MX-5 –re is, abból kifolyólag, hogy ezekben a modellekben még szívó motor duruzsol. De most itt egy újabb tesztautó, amibe ráadásul szívó boxert építettek. Nagyon sok további pozitív jelzővel és címmel lehetne ezt az autót illetni, de úgy gondoltam, hogy most ez lesz a legtalálóbb.
Íme, a Subaru Outback 2,5i szívó boxer!
Ez a hatodik generációs Outback hordozza a Subaru által képviselt alapértékeket mind a design, mind pedig a motorépítés terén. Első látásra nekem egy kis Volvo-s beütése volt, és pont ezért megkérdeztem az oldalunk Facebook követőit is, hogy mi a véleményük a 2021-es modellről. Azokat a visszajelzéseket kaptam, amire számítottam, úgyhogy egyezett a véleményünk. Tesztalanyunk egy Platinum EyeSight változat, de majd erre részletesen később kitérek.
A külső hozza a megszokott Subaru-s stílusjegyeket, különösen jól áll neki az alsó részen körbefutó műanyag burkolat, ami mutatja, hogy egy emelt hasmagasságú autóról van szó, valamint hasznos is, mert terepre érve védi a karosszéria fényezését. Az első és hátsó lökhárítóba épített kiegészítő betétek igazán robosztus, és markáns megjelenést kölcsönöznek az autónak. Kanyarkövető Led-es fényszórókat, és szintén Led-es ködlámpákat kapott. A 18 collos könnyűfém keréktárcsákra 225/60-as gumiamroncsokat szereltek, ami közúton és terepen is teljesen jól megállja a helyét.
Az ablakkereteken végigfutó króm díszlécet már nem mondanám divatosnak a mai stílusirányzatban, de ízléses és nagyon jól kiemeli az autó karakterét.
A tetején elhelyezett tetősín, nemcsak, hogy jól áll ennek az emelt hasmagasságú kombinak, hanem még praktikus is, mert tartalmazza a kereszttartókat, amire akár egy nyaralás, vagy síelés alkalmával könnyen rátehetünk egy tetőboxot.
A háromdimenziós hátsó lámpák, és a csomagtérajtón elhelyezett tetőspoiler nagyon dinamikus és sportos hangulatot ad.
Az EyeSight-ról…
Ebben a modellben két sztereo kamerát helyeztek el a belső visszapillantó tükör jobb, és bal oldalán, ami háromdimenziós színes képet közvetít a rendszernek, és majdnem olyan élesen lát, mint az emberi szem. Nagyon precízen képes meghatározni a formákat, a sebességet és a távolságot. Vészhelyzet esetén figyelmezteti a vezetőt, és ha kell, beleavatkozik a fékezésbe, és a kormányzásba is. Összeköttetésben van az adaptív tempomattal, a sávtartó, valamint a sávközepéntartó automatikával. Ha a forgalom egy időre megáll, majd úra elindul, az EyeSight hang és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha esetleg elbambult, hogy indulhat. Ütközésmegelőző funkciókat is kapott, ami egy komolyabb veszélyhelyzet elkerülése érdekében felméri a körülötte lévő helyzetet és akár a kormányzás és gázreakció elvételével igyekszik elkerülni a feltételezett ballesetet.
Az autóba beülve, prémium minőségű anyagokkal találkozunk bárhova is nézünk. Kétféle színkombinációval szerelték, sötétebb szürke és bézs kivitelben, ami megtalálható a műszerfalon, az ajtókon valamint az üléseken is. Itt is pazar minőséggel és fejedelmi kényelemmel találkozunk. Az ajtóburkolatok aprólékos, részletgazdag kidolgozása, és illesztése, valamint az ajtón elhelyezett ablakmozgató kapcsolók, és a tükörállító gombok már jelzik, hogy egy prémium autóval van dolgunk. Az első ülések kényelme szinte felér egy igényesen bebútorozott nappali bőrfotelével. A környezetünkben ahova nyúlunk, nyoma sincs a spórolásnak és az olcsó műanyagoknak. A sok-sok pozitív jelző mellet egy negatívumot fedeztem fel, mégpedig az ajtók alsó részén található rakodók – ahova akár egy 0,5 literes üdítő tárolására is van lehetőség – alját sajnos nem vonták be semmilyen gumis puha anyaggal, sem filccel. Így ha kulcsokat vagy ha kaputávirányítót teszünk bele, akkor azok rezgésre, zörgésre hajlamosak. Ajaj ez pedig egy nagyon könnyen orvosolható dolog lenne.
Elmondhatjuk, hogy az utasok kifogástalan zenei élményt kapnak, melyet a legújabb Green Edge technológiával készült Harman/Kardon audiorendszer biztosít.
A műszerfal középrésze, ahova a 11,6 collos Full HD-s infotaiment rendszert helyezték el szintén egy kicsit Volvo-s hangulatot adott, de nem titkolt szándéka a Subaru tervezőinek egy kicsit lecsípni a konkurencia piacaiból is.
Személy szerint nekem nagyon tetszettek a műszerfal klasszikus óracsoportjai, sikerült egyensúlyt teremteni a mai modern digitális és a klasszikus design között. A műszerfal középső részén találjuk az éberségfigyelő, és vezetőfelismerő rendszert, ami képes 5 ember arcának a felismerésére is. Ez azt jelenti, hogy öt olyan személyt lehet beprogramozni az autóhoz, akit ha felismer, beállítja az üléseket, a visszapillantótükröket és az ő általa használt klímakomfortot valamint az utoljára hallgatott rádióállomást azzal a hangerővel. Természetesen még emellé kapunk egy két memóriás vezetőülés beállítást is.
A középső infotaiment rendszer nagyon egyszerű, és könnyen áttekinthető, gyorsan megszokható, ráadásul magyar nyelven kommunikál. Érintésre viszonylag gyorsan reagál, és kábellel tökéletesen összekapcsolható az Android Autoval. Az alsó részen van elhelyezve a klímavezérlő, amivel a vezető és az utas oldali hőfokot, valamint a ventilátor sebességét tudjuk állítani. Még itt kapott helyet a két ülésfűtés kapcsoló is, amit három fokozatban lehet szabályozni. A kijelző körüli részen fizikai gombokat is találunk, ami nagyon praktikus. Itt kapott helyet az elakadásjelző, a rádió, az ablakfűtés, és a hőmérséklet állító is.
Ezek alatt helyeztek el egy Jack dugót és két USB töltőkábel csatlakozót is, és egy olyan kis tárolót ahová akár a kulcsot is be tudjuk tenni.
Az automataváltó kar környékét zongoralakk díszíti, ami esztétikus, de sajnos nagyon könnyen karcolódik. Jobb oldali részen a kamerakapcsoló kapott helyet, és az autó első, oldalsó és hátsó kameráiból láthatjuk a környezetet. A kardánalagúton a könyöklő előtti részben még találunk két nagyobb méretű pohártartót.
A kormány megszokott Subaru-s, könnyen áttekinthető, a bal oldali részen a hangerőszabályozót, és a telefonhoz szükséges gyorsgombokat találjuk, alatta pedig egy infógomb van, amivel autóról szükséges információk jeleníthetők meg. A jobb oldali részén az adaptív tempomat kezelőfelületét és a kormányfűtést helyezték el.
A hátsó üléssorban is fejedelmi kényelem fogad minket. A 4870mm hosszú, 1875mm széles és 1675mm magasságú autót nagyon jó hely-, és térkihasználással oldották meg. A hátulülőket sem hagyták ki a jóból. Két USB csatlakozót kaptak, amit a hátsó szellőzők alatt helyeztek el, valamint a kétoldali ülésfűtés kapcsolóit. A hátul elhelyezett középső könyöklőt lehajtva két üdítőtartót találunk. A hátsó utasok kényelme még ezzel sem ért véget, mert a hátsó támlák dőlését külön-külön három fokozatban tudjuk állítani. Van kényelem és luxus bőségesen.
Nézzük meg a csomagteret.
Az 561 literes csomagtartó méretes egy négytagú család nyaralásához is. De ha esetleg szeretnénk vele nagyobb tárgyakat szállítani, akkor arra is van lehetőség: az 1/3, 2/3 arányú osztott hátsó ülések előre döntésével akár ez a méret 1750 literre is növelhető.
A hátsó lökhárító tetején elhelyezett Outback feliratú dizájnelem védi a fényezést az esetleges pakoláskor elszenvedett sérülésektől.
Nézzük meg mit rejt a motortér.
Egy négyhengeres 2,5 literes szívó boxermotor 169 lóerővel, és 252NM-es maximális nyomatékkal, amit 3800-as fordulaton képes leadni. Hét fokozatú Lineartronic váltót kapcsoltak hozzá – a Subaru-tól megszokott módon – összekerék meghajtással.
Természetesen kulcsnélküli indítást kapunk, a startgomb megnyomása után azonnal életre kel a négyhengeres boxerünk. Kissé fura, de túlságosan egyenletes és halk járása van a motornak, nyoma sincsen sehol a „bubu” érzésnek. Talán így van rendjén, hiszen egy ilyen prémium autó stílusához nem is illene a nagyobb motorhang, és nem utolsó sorban meg kell felelni a mostani normáknak, a károsanyag és zajkibocsátás szempontjából is. Végül is aki bubu-t is szeretne, vegyen egy Impreza WRX STI.t. Az egyik ismerősöm pedig az Akrapovics rendszert javasolta…
Ez a modell a sportosabb vezetési stílust nem igazán kedveli, képes nagyon felpörögni a motor, és a fordulatszámot akár 5000 r/min fölé is engedni, így kissé alulmotorizáltnak tűnhet. De ebben a downsizingolt világunkban már annak is örülnünk kell, ha nem egy háromhengeres turbómotort építenek az autóba. Ebbe a modellbe a tervezők egy normális méretű szívó erőforrást építettek inkább kisebb, és nem pedig túlhúzott teljesítménnyel. Ez a 169 lóerő kényelmes, higgadtabb vezetést biztosít, viszont szívó motor révén, ha megkapja a rendszeres karbantartást, akkor örökké tart plusz egy napig, és így hosszú időre gondtalan autózást tesz lehetővé. Kigyorsításkor és lassításkor a sebességváltó észrevétlenül teszi a dolgát. Nagyon finoman vált fel-le, nagyon jó összhangban van a motor karakterisztikájával.
Kanyarokban meglepően stabil, nagyobb tempónál sem dülöngél a karosszéria. Ez köszönhető a beépített boxermotor alacsony súlyponti elhelyezésének is. Az autó nagyon közvetlenül és kezesen reagál a kormánymozdulatokra. Autópálya tempónál kellemesen csendes az utastér, külső zajok szinte alig zavarják meg az utasok nyugalmát. A fékpedál mozgása könnyed és puha, és kiváló fékerővel lassítja ezt a közel 1,7 tonnás monstrumot.
Nézzük a fogyasztását, mert az sem elhanyagolható szempont. Mivel a gázpedállal nem spóroltunk, és autópályán, valamint városban is egyaránt sokat autóztunk vele, a katalógus adatokat nem tudtuk produkálni. Ez kombináltan 7,4 liter, nálunk pedig 10,4 literre emelkedett. De természetesen egy átlagos használat mellett tudhatja a 8,5 litert is.
Összességében kinek ajánlanám?
Azoknak, akik már unják a SUV-okat, és jó ár-érték arányban szeretnének egy prémium minőségű, igényesen összerakott magasabb családi kombit, és néha-néha még ki is használják az összkerékmeghajtás által nyújtott előnyöket.
Miért mondtam a jó ár-érték arányt? Mert az induló ára 15.690.000Ft, az általunk tesztelt legmagasabb Platinum EyeSight felszereltségért kérnek 16.990.000Ft-ot. Ha jól meggondoljuk, akkor a német vagy más hasonló prémium gyártó ilyen minőségű és felszereltségű autóiért akár 6-8millió Ft-al is többet fizethetünk.
Ha tetszett az autó, nézz körül itt!
Teszt/fotók: Kajári Zoltán
Tesztautót az Emyl Frey Imort Kft. biztosította.
Cikkünket a Duna Autó Zrt. Subaru márkakereskedése támogatta!
Kövess minket Te is!
YouTube:
tesztelok.hu csatorna
Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu
Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/