fbpx

Sportos elegancia bőrfotelekkel – Mazda CX-5 Skyactive G194 AWD Takumi Plus teszt

A Mazda CX-5 2012-ben debütált a gyártó új dizájnjával és a SkyActiv egységgel. Majd 2015-ben kapott egy kisebb ráncfelvarrást, 2017-ben pedig megérkezett a jelentősen átrajzolt második generáció. Nemrég pedig ez is kapott egy kis frissítést, de a fontos dolgok semmit sem változtak.


A Mazda CX-5 sportos külseje

Összességében, a négy évvel ezelőtt bemutatott dizájn még mindig igazán friss és fiatalos, hogy ahhoz nem is kellett hozzányúlni, csupán a polymetal grey fényezés számít újdonságnak. Szemből nézve az alul krómmal átfuttatott hatalmas hűtőrács és a közepén található nagyméretű Mazda jel ragadja meg leginkább az ember tekintetét. Utóbbi mögött található minden szükséges szenzor, így nincs nem oda illő elem. A motorháztető vonalai végtelenül egyszerűek, középen nincs tagolás, csupán a szélein, a lapított full LED fényszórók pedig tovább emelik a sportosság érzetét. 

Kifejezetten tetszik, hogy nem széles műanyag elemeket használtak, hanem visszafogott, keskeny betétekkel vértezték fel. Az ablakok alján húzódó króm csík ad egy kis izgalmat a kasztninak, de egyáltalán nem sok. A méretes, 19 colos sötétszürke felnikkel is kifejezetten kellemes a közlekedés, egyáltalán nem ráz és nem is kellemetlenül feszes érzetű. A 18.5 cm-es hasmagassága ellenére pedig nem is billeg a kasztni. 

A 4.55 méter hosszú, 1.84 méter széles és 1.68 méter magas CX5 hátuljához érve már több élt látni, de ezek jól állnak az autónak, akárcsak az egyedi lámpatestek és a dupla kipufogóvégek is.

A Mazda CX-5 elegáns belseje

Míg külsőleg sportosságot igyekeztek kelteni a tervezők, addig a beltérben az elegancia és a prémiumérzet került előtérbe. A méretes ajtót kitárva egyből feltűnik a facelift másik hozadéka, az új, 10.25 colos középső kijelző. Ahogy megszokhattuk, a Mazdákban ez nem érintésérzékeny felület, mivel messze esik a sofőrtől, ezért a kardánalagúton található tekerőkkel és gombokkal vezérelhetjük. Az LCD képi világa nagyon szép, az infotainment rendszer a könyöklőbe rejtett USB csatlakozón keresztül tudja a telefontükrözést, ráadásul meglepően gyorsan és stabilan működik. 

A középkonzol aljában találhatók a klímavezérlő fizikai gombjai és tekerői, ennek kialakítása is végtelenül egyszerű és letisztult. Többek között, innen vezérlehető az ablakfűtés, illetve az ülésfűtés és a szellőztetés is. Bizony, ezek a gyönyörű és kényelmes mélyvörösben pompázó első ülések, vagyis inkább fotelek mind a két opciót tudják! Az utasok maximális kényelmét szem előtt tartva a hátsó üléssor szélső helyei is fűthetők, a lehajtható könyöklőben található 2.1 A-es USB csatlakozónak köszönhetően pedig senki nem marad áramforrás nélkül. Itt is bőséges fej és lábtér áll rendelkezésre, tehát még 180 cm felettiek is kényelmesen utazhatnak. Az ülőlap hossza is megfelelő, a hátsó ajtók pedig majdnem 90 fokban nyithatók, ennek köszönhetően könnyebb a beszállás.

A középkonzol aljában egy tároló kapott helyet, ahol például a telefont tudunk tartani. A két ülés között a hatsebességes automata váltó található, ennek és a gázpedálnak a reakcióján is szoftveresen finomítottak a ráncfelvarrás során. A hagyományos váltókar mellett található a Sport és a Normál mód között dönteni hívatott billenőkapcsoló.

A sofőr előtt található fűthető multikormány fogása kényelmes, a gombok kialakítása és elrendezése maximálisan felhasználóbarát. A mögötte található félig analóg, félig digitális kijelzőről könnyen leolvashatók az adatok, a képernyőre vetített HUD szintén hasznos.

Baloldalon a térd magasságában különböző gombok kaptak helyet, például a csomagtér ajtó nyitására, az i-stop rendszer kikapcsolására és a kamerák képének megjelenítésére szolgálók. A beltér egészére elmondható, hogy prémium hatást kelt, vagy már talán nevezhető is annak, hiszen a varrások szépek, a különböző anyagok megfelelő helyen való használata esztétikus, és azok illesztése is kiváló.

A bőr, a fabetétek és a zongoralakk elegye a fémhatású díszekkel már-már egy szivarszoba hangulatát idézik. Ezt csak fokozza a BOSE hangrendszer, amin keresztül az egyik kedvenc számom halkan is olyat szólt, hogy rögtön libabőrös lettem tőle… Az alanyunk a pakolás szempontjából sem vallott szégyent, hiszen a csomagtér kapacitása 506 liter, ez a hátsó ülések háttámláinak ledöntésével akár 1620 literre is növelhető.



A Mazda CX-5 erőforrása

Az autó orrában a csúcsot jelentő Skyactiv-G G194-es erőforrás lapul, ez egy soros, négyhengeres, közvetlen befecskendezésű, 2500 köbcentis, szívó-benzines blokk, amely 194 lóerő és 256 Nm nyomaték leadására képes. A már említett hatsebességes váltó a közel 30 szenzor segítségével osztja ki megfelelően az első és hátsó tengely közötti teljesítményt, ami már szépen mozgatja az 1600 kg körüli kasztnit.  Az elektronika szinte észrevétlenül, a gazdaságosság jegyében képes 2 hengert is kivenni a játékból, ha úgy ítéli meg. Ezt is legalább annyira finoman teszi, mint az i-Stop vezérlését.

A hengerűrtartalomnak köszönhetően a magas kompresszióval rendelkező blokk már alacsony, 1500-as percenkénti fordulaton is nyomatékos. Már 65-70 km/ órás tempónál is felváltja a hatodikat a rendszer, de még autópályás tempónál sem forog többet 2800-nál. 

A tesztidőszak alatt 8,5 literes átlagfogyasztást írt ki a Mazda CX-5 vegyes használatot követően. Ebben volt városi dugózás, egy kis autópálya és főútvonal is. Kíváncsiságtól vezérelve néha átraktam sport módba is, ez nyilván ront az átlagon, de szerintem ez egyáltalán nem rossz adat egy ekkora blokkal, és állandó összkerék-meghajtással rendelkező SUV-tól. Úgy gondolom, hogy ésszerű és kimondottan nyugodt vezetési stílussal simán bevihető a fogyasztás 8 liter/100 km alá.

A Mazda CX-5 vezetési élménye

A Mazda mindig is sokat foglalkozott a „ló és lovas” vagyis az autó és az ember közötti harmónia megteremtésével. Nos, ez itt is sikerült. A kormánymű kimondottan direkt és tényleg ad visszajelzést, élmény vezetni. A gázpedálnak és a váltónak jót tett az áthangolás, gyorsításkor kicsit felbőg a blokk, de roppant finoman vált. A futómű a 19 colos kerekek ellenére is kényelmes, siklik, nem ráz. Igyekeztek megtalálni a már elég feszes, de még épp nem kellemetlen átmenetet. Ez működik, mert a magas bódé szépen fekszi a tempós kanyarokat is. Ekkor sem válik alulkormányzottá és hihetetlenül stabil marad az egész, ráadásul csak minimálisan dől.

Sport módban megjön a hangja és még dinamikusabban lehet közlekedni vele, ráadásul ekkor gázfröccsel vált vissza, ami kimondhatatlanul jó érzéssel töltött el. A szinte tökéletes komfortérzet kialakulásához nagyban hozzájárul a tetőablak, a BOSE hangrendszer és az, hogy szélzaj és gördülési zaj sem jut be az utastérbe. Városban pedig még a motorblokk működését sem hallani. 50 km/órára állítva a tempomatot már-már olyan mintha elektromos autóban ülne az ember.

A Takumi Plus felszereltségű tesztautóban rengeteg vezetést támogató rendszer található. Például táblafelismerő, sávtartó, adaptív tempomat, fáradtságfigyelő, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, parkolóradarok, első és hátsó, valamint 360 fokos kamera, holttérfigyelő és vészfék asszisztens is. Parkolásnál kimondottan hasznos, hogy a kijelző megjeleníti a tolatókamera (vagy leső kamera) képe mellett a felülnézeti képet is.

Így fest a matek a Mazda CX-5 Skyactive G194 AWD Takumi Plus esetében 

2021 május végén a CX-5 Emotion alapváltozata 9.8 millió forinttól elérhető. A csúcsot jelentő Takumi Plus felszereltség 14 millió forintot kóstál, a tesztautó néhány extrával ellátva már átlépi a 14.5 millió forintot. A Mazda oldalán megtalálod a részletes ártáblát és a CX-5 katalógusát. A konfigurátorban pedig összeállíthatod a saját modelled is, ahogy én tettem a tesztautó esetében

Röviden a Mazda CX-5 Skyactive G194 AWD Takumi Plus-ról

Teljesen megértem, hogy miért ez a Mazda legnagyobb példányszámban eladott modellje. Amellett, hogy kívülről sportos SUV érzetét kelti, a beltér már inkább hasonlít egy kényelmes bőrfotelekkel berendezett nappalira. Az anyaghasználat és minőség nagyon közel van ahhoz, amit a prémiumgyártóknál megszokhattunk. A Takumi Plus összességében egy tökéletes városi-családi terepjáró, a G194-es erőforrás pedig dinamikusan mozgatja a kasztnit. Nem mellesleg pedig nincs túlhúzva a blokk, és még feltöltő sincs benne, ami problémákat okozna a későbbiekben.

Teszt/fotók: Háfra Zsolt

Az autóért köszönet a Mazda Motor Hungary Kft.-nek!

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

Kövess minket Te is!

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

 

ecotrex

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb