A különleges ünnepi finomság – Mazda3 Skyactive-X180 100th Anniversary teszt
Sokszor megkapjuk, hogy az autós újságírók élete könnyű és elég menő. Nos, ez nem mindig van így, de jelenlegi tesztalanyom esetében eléggé különlegesnek érezhettem magam, hiszen a 100. évfordulós Mazda3-ból csupán 700 darabot gyártottak az egész világon…
A Mazda 2020-ban ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját, ugyanis elődjét, a Toyo Cork Kogyo LTD. 1920-ban alapították. A kezdetekben gépeket, majd a világháború alatt fegyvereket gyártottak, a többi pedig már történelem…
A gyártó 100 éves története egy cikk sorozatot is megérne, most viszont inkább csak az ünnepi modellre fókuszálnék. Nézzük is meg miért olyan különleges. A jubileumi kiadás az 1960-as években készült R360 kupé előtt tiszteleg, amely a Mazda első személygépkocsija volt és egyben a gyártó fejlesztési filozófiájának a kezdete. Az akkori modell kasztnija fehérben, míg a vászonteteje pirosban pompázott, ezek köszönnek vissza az összes évfordulós modellen, így a Mazd3 100th Anniversary-ban is.
A Mazda3 100th Anniversary külseje
A képek nem mindig adják vissza az apró részletek, de már fotókat látva is érti az ember, hogy a Mazda3 miért lett 2020-ban a legszebb autó a világon. Az autó szemből nagyon morcosnak hat, a Snowflake fehér fényezés, a fényes fekete kiegészítőkkel, a nagyméretű hűtőráccsal és a méretes emblémával. A tekintélyes motorháztetőt nem dizájnolták túl, mégis egyszerűségével sokat hozzáad az, nem mellesleg pedig anyag is van benne, mert meglepődtem, mikor felnyitottam, hogy mennyire nehéz…
Oldalról látszik, hogy mennyire lejt az orr rész, a tetővonal hátsó része pedig csalóka, mert kapott egy ízléses, fényes fekete légterelőt. A hátsó ablakok természetesen sötétítettek, alattuk pedig egy minimális króm betét húzódik. Az ajtókon húzódó él az első kerékjárati ívtől indulva a kilincseket érintve a hátsó kerékjárati ívnél fut ki. (Bár, egy rejtett hátsó kilincset kaphatott volna.) Az első sárvédőkön és a felnikupakokon látható a jellegzetes évfordulóra emlékeztető utalások. A fekete, 18 colos felnik jól passzolnak a fehér kasztnihoz.
A hátulján is rendben van az egység, a dupla kipufogóvégekkel, a fényes fekete lökhárítóbetéttel, a sötétített ablakkal és a légterelővel már-már mestermű.
Nyilván, nem mindenkinek jön be a Mazda3 dizájnja, de engem levett a lábamról részleteivel, azzal, hogy nem akarja a világba harsogni „hahó, én különleges vagyok”, egyszerűségével és merészségével hívja fel magára a figyelmet.
A Mazda3 100th Anniversary belseje
Az ajtót kitárva egy egyszerű vonalakkal rajzolt műszerfal, fűthető burgundi vörös bőrülések és borvörös szőnyegek fogadnak. A sofőr előtti nagy átmérőjű, de keskeny multikormány mögött egy félig digitális műszeregység és egy szélvédőre vetített HUD található. A műszerfal elefántcsont szín betéte felett, középen kapott helyet az infotainment rendszer kijelzője, amely nem érintésérzékeny. Ez kicsit meglepett, de érthető, mivel viszonylag messzire került a sofőrtől, viszont kézre eső helyen található a vezérléséhez szükséges tárcsa. Ennek használatát viszonylag könnyű volt megszokni. Természetesen, kábeles csatlakozással képes tükrözni a mobiltelefon kijelzőjét. Alatta, egyetlen vízszintes síkon található a klímavezérlő, az ablakfűtés és a kormányfűtés összes fizikai kapcsolója. A széles kardánalagúton található a hatsebességes manuális váltó, amely egyszerűen zseniális. Mögötte a már említett tekerők és gombok találhatók, amelyekkel az infotainment rendszert lehet vezérelni. A hangerőszabályzó is kapott itt egy kisebb tekerőt, apropó , BOSE hangrendszer található benne.
Kevés olyan tesztautóval találkoztam, amiben csak úgy egyszerűen jó volt ülni a parkolóban és csodálni a formavilágot, vagy éppen zenét hallgatni, a Mazda3 100th Anniversary pedig ilyen volt, egyszerűen imádtam a fekete, fehér, vörös elegyét. Természetesen itt is található pár utalás a modell különlegességére, a vörös szőnyegeken egy ízléses fém plaketten látható az „1920-2020” felirat, az első ülések fejtámláiban pedig a dombornyomott 100 éves évforduló logója díszeleg. Ezek mellett a kulcson is ott figyel az embléma.
A hátsó üléssort klausztrofóbiásoknak nem ajánlom, ugyanis a fekete tetőkárpit, a sötétített ablakok és a tetővonal lejtése miatt szűkösnek tűnhet, de egyáltalán nem az. Ezt a méretei is alátámasztják, hiszen 4460 mm hosszú, 1795 mm széles és 1435 mm magas. Csomagtartója 330 literes és az ajtónak köszönhetően jól is pakolható.
A Mazda3 100th Anniversary erőforrása
A méretes motortérben egy kétliteres, szívó benzines Skyactiv-X egység dolgozik, amely egy lágy hibrid rendszerrel is meg lett támogatva. Így a teljesítmény 180 Le és 222 Nm nyomaték, amely nem mozgatja kimondottan sportosan az 1440 kg-os kasztnit, de ha pörgeti az ember, akkor azért képes meglódulni 3000-es percenkénti fordulat körül. Ekkor viszont szereti kortyolni az üzemanyagot, könnyű átlépni a 10 literes fogyasztást, de követve a rendszer utasításait, akkor simán el lehet közlekedni vele 7,4 liter körül is. Ez az egység egyébként unikum, hiszen a mai világban nem sűrűn lát az ember sima szívó, benzines erőforrást. Én úgy gondolom, hogy ez egy időtálló konstrukció lehet, de mivel nem vagyok jós, így majd az idő eldönti.
A Mazda3 100th Anniversary vezetési élménye
Én imádtam vezetni a 100. évfordulós Mazda3-at, az üléspozíció kellően sportos, a futómű feszes, talán túlságosan is. A kormányzás eléggé közvetlen és még némi visszajelzést is ad. Nagyobb tempónál, kanyargós úton alulkormányzottságot tapasztaltam, ennek ellenére azért jó vele fűzni egy szerpentinen. A 18 colos felnik miatt nem igazán szereti a kátyúkat vagy a rossz minőségű aszfaltot. Ha gazdaságosan akar közlekedni vele az ember, akkor is páratlan élmény szelni vele a kilométereket. Külső hangok ( szélzaj, gördülési zaj) alig szivárognak be az utastérbe.
Így fest a matek a Mazda3 100th Anniversary esetében
A 100 éves évfordulóra készített limitált szériás Mazda3 alapjául a GT Plus felszereltség szolgál, amely a csúcsot képviseli a felszereltségi listában. Ehhez még persze kapott extrákat a plaketteken kívül is, például egy extra biztonsági csomaggal, amely a gazdag alapfelszereltség mellett tartalmaz városi vészfékező asszisztenst, keresztirányú forgalomra figyelő rendszert (elöl és hátul is), 360 fokos kamerát, fáradtságfigyelőt és parkolást segítő radarokat. Természetesen holttérfigyelő, adaptív tempomat és sávtartó segéd is található benne. Utóbbi nem győzött meg teljes mértékben, láttam már jobban működő rendszert. A kamerák képe viszont egész jó, még sötétben is. Ahhoz képest, hogy a legmagasabb felszereltséget 9,5 millió Ft körül kínálják, már nem tűnik soknak a limitált széria 10,8 millió Ft-os vételára (2021 április végén).
A Mazda3 100th Anniversary-ról röviden
Összességében nekem nagyon tetszett az évfordulós Mazda3, nem vártam különösebb izgalommal, de nagyon magával ragadott. A gyártó filozófiája mindig is közel állt hozzám, így könnyen tudtam azonosulni vele. A sportos és feltűnő külsőhöz komfortos belső tartozik, a fekete-fehér-bordó elegye nagyon magával ragadó, ugyanakkor a fekete tetőkárpit miatt kicsinek tűnik a tér, pedig nem az. A futómű sportos, a kormánymű ad némi visszajelzést. Az orrában dolgozó szívómotor ritkaságszámba megy a mai világban. Szerintem ez egy nagyon jó konstrukció és, ha valaki megszerzett magának egy ilyen példányt, ne adja el, mert évekkel később még sokkal többet érhet majd.
Teszt/fotók: Háfra Zsolt
Köszönet a Mazda Motor Hungary Kft. -nek!
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!
Kövess minket Te is!
YouTube:
tesztelok.hu csatorna
Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu
Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/