Hyundai Kona teszt – a stílusos SUV
A Hyundai Konát Luc Donckerwolke álmodta meg és vitte a tervezőasztalára, az ő neve pedig elég ismert a szakmában – nem is véletlenül -, hiszen olyan autók kapcsolódnak hozzá, mint az Audi A2, a Lamborghini Gallardo vagy éppen a Bentley Continental Flying Spur. A Kona előkészületei 2015 novemberében kezdődtek, aztán 2017 nyarán már le is gurultak a gyártósorról az első darabok. Nézzük, milyen meglepetéseket okozott nekünk, mert azokból aztán hiány nem volt.
Az autóforma terve elég egyedi és merész, ha rápillantunk, egyből szembetűnik a krómkeretes, hatalmas hűtőrács, amit a Hyundai más, jelenlegi modelljeinél is fel lehet fedezni. A full LED fényszórókkal és szintén LED-es nappali menetfénnyel lesz azonban teljes az összkép. A kéttónusú külső tükrök formája szépen le van kerekítve, a visszapillantókba integrálták az oldalsó LED-es irányjelzőket is. Az ezüstszínű, sportos oldalküszöb és a hátsó védőlemez szintén jól mutat, a kéttónusú tetővel és hátsó spoilerrel hódító Kona után pedig garantáltan mindenki megfordul.
A biztonságunkról a nagy szilárdságú acél, valamint a nagy ütésállóságú és energiafelvételű, kiváló merevségű kocsiszekrény gondoskodik, amely elnyerte az Euro NCAP független gépjármű értékelő szervezettől az ötcsillagos biztonságos minősítést, erről cikkeztünk is nem is olyan rég.
A kompakt SUV kategóriájába tartozó modell 4165 mm hosszú, 1800 mm széles 1550 mm magas, tengelytávja 2600 mm, a csomagtartó űrtartalma a méreteihez képest korrekt, 361 literes, de egészen 1143 literre bővíthető a hátsó ülések lehajtásával. A „kompakt” szó nagyon reális képet alkot az autó belsejéről, átlagos fej és lábteret kapunk, a magasabb emberek már picit szűkösen fognak elférni mind sofőrként, akár utasként. A vezetőülés elektromosan állítható, deréktámasszal felszerelt, amelyek szellőztethetőek és fűthetőek egyaránt, előbbi extra még nem túl gyakori ebben az árszegmensben, ez egyébként a HUD-ről is elmondható, de erről kicsit később. A légkondicionáló automata páramentesítő rendszerrel van ellátva, ami felett egy 8” érintőképernyős kijelző (valós idejű forgalmi, időjárási, sebességmérési és POI – hasznos helyekre vonatkozó információkat közöl a vezetővel) tárul a szemünk elé, és ebben az esetben valóban pontosan elé! Nem mellékesen a Konába csúcsminőségű Krell hangrendszer került, amely kiválóan szól. A belső tér anyaghasználata megfelel a vártaknak, pluszpont, hogy igyekeztek színes dekorelemekkel feldobni.
Az elektromos szervokormány (MDPS) nagy pontosságú és könnyedén forgatható, a bőr, multifunkciós kormánykerék fogása kellemes (kifejezetten jól mutat benne a varrásminta), a rajta található gombokkal aktiválhatjuk a tempomatot, vagy a Head Up Display kijelzőt is (közli a sofőrrel a sebességet, a navigációs utasításokat, és a figyelmeztető jelzéseket). A digitális műszeregység letisztult formát kapott, és ellátták egy 4.2”-os LCD kijelzővel is, amely olyan fontos vezetési információkat jelenít meg, mint az aktív biztonsági berendezések állapota, a hátralévő hatótávolság, az üzemanyag fogyasztás, a navigációs utasítások – csakúgy, mint a Head Up Display esetében.
A szóban forgó típus esetében négyféle felszereltségből lehet választanunk (Life, Comfort, Premium és Style). A tesztmodell Stlye szintű, amiben alap a 4 csatornás ABS (Blokkolásgátló), APS (Tolatóradar kamerával), BSD (Holttér figyelő rendszer), DAW (Vezető éberségének csökkentésére figyelmeztető rendszer), DBC (Lejtmenet vezérlő), EBD (Elektronikus fékerő elosztás), ESC (Menetstabilizáló), FCA (Elülső ütközésre figyelmeztető rendszer, gyalogosfelismerő móddal), HAC (Visszagurulás gátló), HBA (Távolsági fényszóró asszisztens), LKA (Sávelhagyást megelőző rendszer), továbbá a RCWW (Mögöttes keresztirányú forgalomfelügyelet) és a SBL (Statikus kanyarkövető fényszóró) – rengeteg betűkombinációt kell tehát megtanulnunk, ha csípőből mindet fel akarjuk sorolni.
Az erőforrás két vezérműtengelyes, 998 köbcentis, 3 hengeres, 120 lóerős, turbófeltöltővel rendelkező benzinmotor, aminek a maximális forgatónyomatéka 172 Nm (ezt 1500-4000 fordulat között adja le). Gyorsulása 0-100-ra kereken 12 másodperc, végsebessége 181 km/h. Ezt a kivitelt 6 sebességes manuális sebváltóval szereltek, útjára és pontosságára nem lehet panasz, a váltógomb hatalmas, külön pozitívum, hogy kényelmes a fogása, és nem csúszkál rajta az ember keze. A hátramenetet úgy kapcsoljuk, mint az általunk már korábban tesztelt i30-nál, a váltógomb alatti kis pöcköt felhúzzuk és az első sebességi fokozat mellé kapcsolunk.
A motorpaletta még nem forrt ki teljesen, jelenleg a piacon az 1.0 T-GDI (120Le-172Nm) és a 1.6 T-GDI (177Le-265Nm) alkotja a választékot, 2018-ban azonban bevezetik az 1.6 CRDi (136Le-320Nm) dízelt és a villanymotorral felszerelt modelleket is. Az izmosabb benzines erőforráshoz alaptartozék a hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó (DCT) és az összkerékhajtás, amely fejlett ívmeneti tapadásszabályzó (ATCC) rendszerrel van ellátva, ami javítja többek között az autó stabilitását is.
A motorhang alapjáraton nagyon csendes, elindulásnál és gyorsításnál van némi morgós jellege, de 2500-3000-es fordulatnál kisimul a 3 hengeres erőforrás. Vezethetőségére sem lehet egy rossz szavunk sem, talán kivételt képez a felfüggesztés, ami elől McPherson típusú, független kerékfüggesztés csavarrúgókkal, hátul torziós rúd, csatolt lengőkarokkal. Ehhez párosul a 18” könnyűfém keréktárcsa, emiatt még a kis úthibákat is megérezzük, a nagyobbaknál pedig elég nagyot tud ütni a Kona. Ezt leszámítva az útfekvése jó, nagyobb sebességnél is stabil tud maradni, kanyartartása is megfelelő.
Tesztautónk gyári fogyasztása városban 6,0-6,3 liter városon kívül 4,7-5,0 liter, kombináltként 5,2-5,4 liter. Az általunk megtett cirka 143 km alapján számított étvágya a fedélzeti számítógép szerint 11.3 liter, ami elsőre hidegzuhanyként ért, de tegyük hozzá, hogy ezt erős városi használat mellett produkálta, illetve még nem is feltétlenül állt be a computer. Persze egy háromhengeres turbóstól amúgy se várjunk túl alacsony fogyasztást, másrészt ehhez még párosul a majdnem 1.4 tonnás kaszni, amihez egyébként a 998 köbcentis motor bizonyos helyzetekben picit kevésnek bizonyul.
Összességében a Kona azt a szintet hozta, amit elvártam tőle. Izgalmas megjelenésű, rengeteg vezetési segédlet van benne, élvezetes terelgetni, az alapkivitel pedig elég jó áron lett piacra dobva. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Hyundai 5 év kilométer-korlátozás nélküli garanciát vállal a modelljeire.
A Hyundai Kona Life-szinten 4.499.000 Forinttól indul, a tesztautónk értéke 6.664.000 Ft, a nagyobbik erőforrással rendelkező full extrás változatért 9.749.000 Forintot kell fizetnünk.
Ez a modell leginkább azon leendő tulajoknak ajánlható, akik egy kompakt, megbízható, vagány városi SUV-t keresnek, és nem rettennek vissza a magasabb fogyasztástól, viszont szeretik a jó felszereltséget emberi áron megváltani (itt most nem feltétlenül a full-fullra gondolunk, hanem az arany középútra). Valószínű azért, hogy jobban megéri az 1.6-os verziót választani automata váltóval, már csak a fogyasztás végett is, de ez alighanem már egy következő teszt fő témája lesz majd, remélhetőleg a közeljövőben.
A tesztlehetőségért köszönet az Ujhelyi-Autó Kft.-nek!
Cikk: Lajos Zsolt
Képek | Videó: Kathi Imre