fbpx

Volkswagen Passat B8 teszt – osztályelső

A Volkswagen Passatból 1973-as megjelenése óta több mint 22 millió példány kelt el az egész világon. A sorozat legújabb darabja a nyolcadik generációs Passat B8, 2015-ben nagy fölénnyel az év autója lett, nézzük, hogy miként hozza az elvárásokat.

A B8 újragondolt motorpalettával gördült ki a gyárból, amelyek köszönhetően a hivatalos adatok szerint 20%-kal csökkentették az üzemanyag fogyasztást és a  károsanyag-kibocsátást. A benzines erőforrásoknál öt motor közül lehet választani: 1395 köbcentis TSI motorból van 125 és 150 lóerős változat, fölötte ott az 1798 köbcentis TSI (180 LE), és a csúcsot jelentő kétliteres TSI (melyből  220 és 280 lóerős verziók léteznek). Dízelek esetében is van miből válogatnunk, az 1598 köbcentis 120 lóerős és a 1968 köbcentis TDI motorból 150, 190 és 240 lóerős kivitelek kérhetőek. A csúcsdízel kétezres TDI csak 4Motion változatban kapható, ehhez hozzátartozik az összkerékhajtás és a 7 sebességes duplakuplungos DSG váltó biturbóval kiegészítve, melynek maximális nyomatéka 500 Nm.

Passat B8

Passat B8

Jelen tesztautónk lelke azonban egy soros 4 hengeres, 16 szelepes, 2 literes és 150 lóerős turbós dízelmotor, melynek maximális forgatónyomatéka 340 Nm, amit már 1750-es fordulatszámnál képes leadni, és ennek köszönhetően 8,7 másodperc alatt van 100-on, a végsebessége pedig valahol 220-230 km/óra körül alakul. A két vezérműtengelyes (DOHC) erőforráshoz egy hatsebességes manuális váltó kapcsolódik, mely precízen kapcsolható, már-már óramű pontosságú, és nagyon rövid úton jár. A fogása a bőrborításnak köszönhetően kellemes, nem kell attól félni, hogy csúszkálni fog rajta a kezünk. A hátramenet az előző modellekhez képest semmit sem változott – lenyomjuk a váltót és az első sebességi fokozat mellé tudjuk kapcsolni (ez egy jól megszokott és kényelmes megoldás a Volkswagentől).

Passat B8 motor

A beltér anyagminőség szempontjából kifogástalan, az ülések puhák és komfortosak, a vezetőülés rendelkezik derék, gerinc és combtámasszal, amihez nagyon gyorsan hozzá lehet szokni, főleg ha az ember hosszú utakra használja. A dizájnban túl sok izgalmat nem lehet felfedezni, a középen elhelyezett analóg órát kivéve, ami viszont inkább egy picit rontja az összképet. Utasként is kellemes a hátsó üléseken tartózkodni, hisz hatalmas láb- és fejteret kapunk, emiatt magas emberek is kényelemben érezhetik magukat. A praktikus pohártartós könyöklő is tartozék, (síléctartós, csakúgy, mint a korábbi modellekben) a háromzónás digitális klíma pedig csak hab a tortán. A csomagtartó űrtartalma 586 liter (ezt is kibővítették 21 literrel), a hátsó üléseket gombnyomásra lehajtva 1152 literes rakteret kapunk. Az autóhoz teljes értékű pótkerék és emelő is tartozik (ez mostanában elég ritka a piacon, hisz az új autók nagy részénél csak gumijavító készletet adnak).

Passat B8 belső

Egyből kiszúrható, hogy a kormány más, mint amit idáig megszokhattunk, ugyanis alul le van kerekítve, ez két szempontból is előny. Egyrészt a magasabb emberek is kényelmesebben be tudnak ülni az autóba, nem kell egyből hátrahúzniuk az ülést, másrészt mivel a kormánymű elektro-mechanikus sebességfüggő szabályozással kapható, ezért finom kormánymozdulatoknál kényelmesen és könnyedén forgatható, nagyobb sebességnél pedig természetesen merevebb, biztos fogást ad. Az úttartására sem lehet panasz, a gyári 16-os felnikkel szinte átsiklik az úthibákon, kanyarokban is stabil marad, ráadásul a majdnem 4.8 méter hosszú testhez képest a 11.7 méteres fordulókör is abszolút elfogadható. Csendessége a jó szigetelésnek köszönhető, magasabb tempónál, a sztrádákon is halk marad. A hangja dízelhez mérten nem kerregős, az átlagtól kicsit lágyabb, 3000-es fordulat felett kellően ki is simul.

A külső eléggé robusztusra és németesen futurisztikusra sikeredett. Jól mutat a lámpatest a fekete hűtőrács krómbetéttel, az ívek és az idomok időtálló formájúak. Külön kiemelendő a tanksapka és a hátsó lámpa külleme, ez utóbbi finomabb vonalvezetésű, mint az elődmodellnél. A köd és a menetfény lámpáit is átalakították. A motorháztető a B7-es Passathoz képest nem változott sokat, sőt mondhatni, hogy szinte hozzá se nyúltak. Áramvonalasabbak lettek ugyanakkor az oldalsó tükrök és hosszabb indexburát kaptak, illetve a hátsó ajtók ívét meghosszabbították, továbbá a kilincsek is kellemesebb fogásúak lettek.

Jöjjenek a szigorú számok: az előző típushoz képest a B8-as Passatnak 79 mm-rel nagyobb a tengelytávja (2791 mm), igaz 2 mm-rel rövidebb (4767 mm), de 12 mm-rel szélesebb (1832 mm) 14 mm-rel alacsonyabban ül (1456 mm), ám ami igazán meglepetésként ért, azaz utastér, amit 33 mm-rel kibővítettek. Az autó tömege 1400 kg (nehéz a motorháztető, az ajtók, a csomagtartó – nem spóroltak ki belőle semmit) de ez egy kicsit sem érezhető a vezetési élményen, nagyon könnyen mozgatja a kaszniját, mindezt egészen kedvező étvágy mellett.

Passat B8

Fogyasztása a gyári adatokat nézve városban 4.9l/100 km, országúton megelégszik 3.9 literrel is, kombináltként 4,3 literre van szüksége. A tényleges adat kb. 10.000 km megtétele után vegyes üzemben 4,8-5,2 liter, de 100 kilométerenként városban 3,6-3,8 literrel is beéri. Az autót négyféle módban tudjuk használni (Eco, Comfort, Normál és Sport) ami befolyásolhatja a fogyasztás mértékét, és ehhez hozzájön még a Start-Stop (fékenergia visszanyeréses) rendszer is.

A Passat és Passat Variant esetében három felszereltségből (Trendline, Comfortline, Highline) lehet választani. A tesztautónk egy Comfortline felszereltségű modell, amiben alap az ASR (Kipörgésgátló), EDS (Elektronikus differenciálzár), ESP (Elektronikus stabilitásvezérlés) ACC (Távolságtartó automatika), APS (Parkolóradar elől-hátul), az Auto-Hold (Elektromos rögzítő fék – ez kikapcsolható) továbbá a Front Assist (környezetfigyelő a városi vészfékezéssel és gyalogosfelismeréssel), és a fáradtságérzékelő.  Külön extraként kerültek bele a fűthető első ülések és ablakmosó fúvókák, a 8 colos TFT érintőképernyő (közelítés érzékelős szenzorral) és az ehhez hozzátartozó navigáció (Discover Media), ami egész Európa térképpel kérhető.

A B8 Passatot azon vásárlóknak ajánlanám, akik már nem feltétlenül az izgalmat hajhásszák, hanem inkább olyan autót keresnek, amely a praktikumot és a fenntarthatóságot ötvözi – hisz keveset fogyaszt, ráadásul családi autónak is tökéletes, és egy darabig az alkatrészekből sem lesz hiány. Nem mellesleg a gyártó az új generációs modelljeire 4 év vagy 200.000 km futásteljesítményre vállal garanciát.

Összességében korrekt az új Passat, kellemesen csalódtam benne, sokat változott a korábbi generációhoz képest, kedvező a fogyasztása, jó az úttartása, minőségi a beltér, kivéve talán az analóg órát a középkonzolon, ám ezt a kis apróságot leszámítva egy jó és alapvezően átgondolt konstrukcióról beszélhetünk. A Volkswagen Passat limuzinjából a Trendline benzineséért 7,6 millió forintot kérnek a kereskedésekben, míg a Highline-ért meglepően komoly összeget, 18,7 millió forintot kell kicsengetnünk. A Passat Variantből az alap 7,9 millió, a csúcs 19,2 millió forint.

Cikk: Lajos Zsolt
Képek | videó: Kocsis Gábor, Kathi Imre

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb