fbpx

Kia Optima PHEV – jeges precizitás

Az Optimát viszontlátni mindig öröm, nem először futottunk már össze a Kia zászlóshajójával – és remélhetőleg nem is utoljára –, de mint mindig, most is tartogatott magában meglepetéseket. Kezdjük azonban azokkal a fő tulajdonságaival, melyeket már ismerünk.

Tudjuk, hogy a Kia Optima elegáns, kimért, ám ezzel együtt, vagy inkább ezek mellett sikeresen kerüli a sznobságnak még a látszatát is. Az is világos, hogy célközönségét egy lojális, de igen vékony réteg képezi hazánkban, utóbbi miatt jelenleg esélye sincs arra, hogy tucatautóvá váljék. Mindezek mellé párosul a Kia folyamatosan felfelé ívelő minősége és neve, ezeket a jellegzetességeket összegyúrva és okosan felhasználva pedig mára már egy „egzotikus”, és meggyőző modellé nőtte ki magát a dél-koreaiak óriása. Ennél a pontnál tegyünk még rá egy púpos lapáttal a típus ismérveire, ugyanis tesztalanyunk nem más, mint egy plug-in hibrid variáns, amely már önmagában is érdekes, úgy meg végképp, hogy az Optima névvel van összekötve.

Kia Optima

Laikus szemmel, első blikkre egy „mezei” kivitelnek gondolhatnánk, de ennyire azért nem egyszerű a helyzet. A Kia jó érzékkel választotta meg azokat az ismertetőjegyeket, melyek segítségével meg lehet különböztetni a többi változattól a PHEV modellt. A legszembetűnőbb talán (a zöld rendszámon kívül) az autó fara, a hátsó lökhárító tipikusan hibrides kialakítást kapott, erre az aerodinamikai tényezők javítása miatt is szükség volt. Elöl sem kell sokáig keresgélni a módosításokat, a hűtőrács fekete lapjait az elektronika állítja át nyitott állapotba, ha hűtésre van szükség. A felnik szintén a konnektoros változatnak készültek, az ECO plug-in felirattal pedig több helyen is találkozhatunk, az egyik plakett nem meglepő módon a balos sárvédőív szélén elhelyezett csatlakozó fölött van.

Kia Optima

Kia Optima

A beltérben jóval kevesebb egyedi részlettel találkozni, a középkonzolon a már jól ismert 8 colos érintőkijelző található, navival és (majdnem) körkamera-rendszerrel felszerelkezve. Az „ECO PHEV” azért árulkodik a jármű hibrid mivoltáról, a menüpontba belépve szembesülhetünk azzal, hogy mennyire vagyunk képesek környezettudatosan vezetni, illetve az energiainformációról is itt lehet tájékozódni, továbbá a töltési idők beállítására is van lehetőség, szükség esetén pedig az elérhető töltőállomásokat is megmutatja nekünk a rendszer. A felszereltség egyébként nagyon korrekt, biztonsági arzenálja többek között autonóm vészfékrendszerrel, sávtartóval, holttér- és keresztirányú forgalom figyelővel is rendelkezik, azt viszont le kell nyelni, hogy az opciós lista sok variálhatóságra nem ad lehetőséget, egyedül a TECHNO-csomaggal, a metálfénnyel és a fehér bőrkárpittal lehet egyedivé tenni a típust.

Visszakanyarodva a középkonzol alsó részéhez, az automata váltó előválasztó karja előtti rekeszben a vezeték nélküli telefontöltőt találjuk, mellette a már megszokott rolós tárolót, alatta pedig a módválasztók, valamint az ülésfűtés/szellőztetés, és a parkolási segédlet kapcsolói sorakoznak. A médiavezérlő és a klímapanel azonos a többi modellvariánséval, a műszerfal azonban már teljesen más képet mutat. A táblafelismerővel ellátott, fogyasztási adatokat és egyéb lényeges tudnivalókat közvetítő LCD balján az ECO-műszer jelzi az akkumulátor töltöttségi szintjét, valamint óriási, színes sávokkal jelöli, hogy éppen milyen módban autózunk.

Apropó, színek, az Optima talán egyetlen gyengéje a túlzott sterilitás, a hatalmas, szürke tér nem hordoz magában túl sok izgalmat, mentségére legyen, hogy a panorámatető próbál javítani az összhangon, az anyaghasználat pedig a beltér minden szegletében kitűnő. A helykínálat szintén az Optima előnyei közé tartozik, a lábtér mindkét soron remek, a hátsó ülések esetében már-már zavarba ejtően, bár itt bizonyos magasság fölött súrolhatja a fejünket a tetőkárpit, de ez akár kategórabeli tulajdonságnak is betudható. A csomagtartó mellett már nehezen lehet ennyire megengedően elmenni, ugyanis míg a korábbi tesztautónk 510 literes poggyásztérrel rendelkezett, addig a hibrid az akkucsomag elhelyezkedésének köszönhetően mindössze 307 literrel bír.

Kia Optima belső

Kia Optima belső

A kormány mögött ismét előtérbe helyeződik a már említett elegancia és letisztultság, az Optima PHEV nem száguldozásra termett, sokkal inkább az átgondolt, nyugodt vezetési stílussal rendelkező vásárlók autója lehet. A 9.8 kWh-s akkupakk papíron 54 km tiszta autózást garantál, ez a valóságban – használati módok sokaságát figyelembe véve – durván 40 kilométernyi zéró emissziós utazást jelenthet, töltési metódustól függően 3-6 óra szükséges ahhoz, hogy a telepek ismét készen álljanak. A 68 lóerős elektromotor mellett egy kétliteres, négyhengeres, 156 lovas szívó benzines GDI felel a közel 1.7 tonnás test mozgatásáért. A 205 lóerős rendszerteljesítményű hibrid a gyári adatok szerint 9.4 másodperc alatt futja a százas sprintet, végsebessége 192 km/óra, tisztán elektromos üzemmódban pedig 120 km/órás sebességig gyorsítható.

Kia Optima motor

Vegyes fogyasztása 7 liter alatt tartható, városban, módtól függően átlagban 5 liter alá is vihető az étvágya. Az Optima dinamikájával nincs baj, a hatsebességes automata kellemesen dolgozik, a fék reakcióideje viszont az energia-visszanyerőnek köszönhetően sajnos hagy kívánnivalót maga után. A futómű kissé kemény, ám távolról sem pattogós hatású, a komolyabb úthibákat megérezni ugyan, de alapvetően komfortos utazást tesz lehetővé, a kanyardinamika kifejezetten jó, a kormányműre szintén nem lehet egy rossz szavunk sem.

Kia Optima

Az Optima plug-in változata bármennyire is kerüli a túlzott feltűnősködést, saját szegmensében igazi egyéniségnek tekinthető, nincs túl sok konkurense a hazai piacon, ez, és a 7 évre, vagy 150.000 kilométerre kiterjedő garancia megkönnyítheti a Kia dolgát, azonban a 12.6 millió forintos (akciós) árcédula már kevésbé. Mindenesetre jó azt látni, hogy a konnektoros hibridek manapság még javában bővülő, ám annál zöldebb szigetén a Kia ezúttal egy igen komoly hajóval kötött ki!

A tesztlehetőségért köszönet a KIA Motors Magyarországnak!

Bense Róbert

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb