Vezeti a hazai “zöld eladásokat” a Toyota és a Lexus
Éves szinten mintegy 1500 milliárd forint, Magyarország éves költségvetésének egynyolcada: ekkora veszteség éri a magyar gazdaságot évente csak a légszennyezettség miatt – áll az Európai Bizottság 2017-es levegőminőségi jelentésének Magyarországra vonatkozó kiadványában. Ebben benne van a légszennyezettség miatt megbetegedő munkavállalók éves szinten hárommillió kihagyott munkanapja, az emiatt a munkáltatókra háruló 72 milliárd forintnyi többletköltség és az az öt és fél milliárd forint, ami az egészségügyet terheli. Ezenkívül a légszennyezettség éves szinten még 14 000 ember haláláért is felelős. Éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy a hazánkban forgalomba kerülő új autók mekkora hányada zöld, részben vagy teljesen elektromos autó: az idei év első negyedévében ez 5,3%-ot tett ki, ami történelmi rekordnak számít, e tekintetben pedig továbbra is két autómárka, a Toyota, és prémium márkája, a Lexus viszi a prímet.
A levegőbe kerülő károsanyagok csupán egy részéért felelős a közúti közlekedés az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tavaly decemberi jelentése szerint ugyanakkor ez egyáltalán nem elhanyagolható: a szén-dioxid esetén eléri a 20%-ot, a halmozottan egészségkárosító szálló por (PM10 és PM2,5) esetén a 10%-ot, az illékony szerves vegyületek esetén (NMVOC) a 7,3%-ot, a szmogért és savasesőkért nagymértékben felelős nitrogén oxidok (NOx) esetén pedig a megdöbbentő 30%-ot. Hazánkban, épp úgy mint a teljes európai piacon folyamatosan és egyre gyorsuló ütemben zuhannak a környezetszennyező dízel autók értékesítései, ezzel párhuzamosan pedig az idei év első negyedévében sosem látott mértékben növekedtek a részben vagy teljesen elektromos (hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos) autók eladásai. Míg tavaly egész évben összesen 4768 részben vagy teljesen elektromos autó talált gazdára hazánkban (ebből 4186 hibrid elektromos és 582 akkumulátoros elektromos), addig idén már az első negyedévben 1833 zöld autó kelt el (ebből 1535 hibrid elektromos és 298 akkumulátoros elektromos). Ha az év hátralévő részében fenntarthatónak bizonyul ez a bővülési ütem, az azt jelentené, hogy 2018-ban több, mint 7300 részben vagy teljesen elektromos új autó értékesítésével számolhatunk hazánkban (ebből több, mint 6100 hibrid elektromos és közel 1200 akkumulátoros elektromos), ami 53%-os növekedésnek felel meg a zöld autók tekintetében (miközben az első negyedévben a teljes magyarországi újautó piac 28%-al bővült).
A 2018 első negyedévében Magyarországon gazdára találó 1833 részben vagy teljesen elektromos autó minden idők legmagasabb, 5,3%-os hazai zöld autó részesedését jelenti (4,4% hibrid elektromos autó és 0,9% akkumulátoros elektromos autó). Jól látható, hogy a magyarországi magán és vállalati újautó vásárlók továbbra is a valóban élhető, külső töltést nem igénylő, és így az akkumulátoros elektromos autókra még mindig jellemző hosszú töltési idő és alacsony hatótáv jelentette problémákat kiküszöbölő hibrid elektromos autókat favorizálják: január és március között ötször annyi hibrid elektromos autó talált gazdára hazánkban, mint akkumulátoros elektromos. Az értékesítési statisztikákat vizsgálva még egyvalami szembeöltő: európai társaikhoz hasonlóan a hazai újautó vásárlók szemében is két márka, a Toyota, és prémium márkája, a Lexus jelent egyet a zöld autózással: a január és március között Magyarországon gazdára találó új részben vagy teljesen elektromos autók 68%-át, és a hibrid elektromos autók 81%-át értékesítette a két japán márka (a hibridek 70%-át jegyezte a Toyota és 11%-át a Lexus). Mindez akkor kerül különös megvilágításba, ha tudjuk, hogy a piac legszélesebb, 16 modellből álló hibrid elektromos modellporfólióját kétségívül a Toyota és a Lexus jegyzi, hazánkban ugyanakkor összesen 21 gyártó 89 részben vagy teljesen elektromos modellje érhető el. Hogy hogyan lehetséges akkor mégis, hogy a két japán márka ilyen szinten dominálja a környezetbarát autók értékesítéseit? A válasz nagyon egyszerű: a Toyota és a Lexus tudatosan igyekszik vásárlóit a környezetbarát, a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás és fogyasztás mentesen közlekedő hibrid elektromos autók felé terelni, aminek köszönhetően a Toyota első negyedéves magyarországi értékesítéseinek 41%-át, míg a Lexus esetében 95%-ot tettek ki a hibridek.
Ez természetesen a legnépszerűbb hazai hibrid elektromos autók listáját számba véve is visszaköszön: az idei év első negyedévében a TOP10-ben 4 Toyota és 2 Lexus modell szerepelt, a TOP5-be pedig más márka modellje be sem tudott kerülni. A legnépszerűbb hazai hibrid elektromos autónak január és március között a vállalati flották által is igen kedvelt kompakt Toyota Auris bizonyult, amely a egymagában a hazai hibrid eladások 22%-át vitte, őt a Toyota C-HR (18%), a szintén crossover Toyota RAV4 (17%), a városi kisautó Toyota Yaris (13%), és a prémium crossover Lexus NX (4%) követte, rajtuk kívül a TOP10-be a még a szintén prémium crossover Lexus RX (2%) is befért a 9. helyen.
A cikk megjelenését a Linartech Autó Kft. támogatta!