Valóban ajándék ennyiért az egyik legolcsóbb szedán? – Dacia Logan TCe 100 LPG Comfort teszt
Az első generációs Dacia Logan még 2004-ben gurult ki a gyárból, azóta hatalmasat fordult a világ és az autógyártással szemben támasztott elvárások is sokat változtak. A 2020-ban bemutatott, harmadik generációs Logan már korántsem annyira fapados, mint az elődök, ráadásul fiatalos formavilága és kedvező induló ára kívánatossá teszi a családosok körében is.
Néhány hónapja már a Duna Autó jóvoltából kipróbálhattam a Logannal egy időben bemutatott új Sandero legfullosabb változatát, a Stepway kivitelt, amely hatalmas pozitív meglepetés volt számomra. Ennek fényében izgatottan vártam az LPG/benzin hajtást is támogató lépcsős hátú Sanderót, vagyis Logant…
A Dacia Logan TCe 100 LPG Comfort külseje
Az már elsőre látszik, hogy ez nem az a Logan, amire sokan emlékezünk, a formavilága teljesen megújult, karcsúbb, 3.6 cm-rel hosszabb és jóval elegánsabb is lett az elődjénél. A tesztautónak kifejezetten jól áll ez a Ferrit kék fényezés, amely 130 000 Ft ellenében kérhető. Az orr rész sokban hasonlít a Sanderóra, és ez nem véletlen. Az ízlésesen tagolt motorháztető, a lámpatestek Y alakú LED-es menetfényei, na meg a méretes hűtőmaszk dinamikus egészet alkot.
A kasztni oldalát nem bonyolították túl, szép éleket rajzoltak a tervezők. Abból a szögből látszik, hogy a meredekebb szögben lévő szélvédő és az alacsonyabb tetővonal jót tett az összképnek – akárcsak az igényesebb kilincsek és az ajtók alján húzódó domborulat. A 4396 milliméter hosszú, 1848 mm széles, 1501 mm magas Logan 2649 mm-es tengelytávval rendelkezik, és már-már egy nagyvad benyomását kelti.
Az autó hátuljához érve a lámpatesteken akad meg elsőre a tekintet, amelyek oldalán a DACIA felirat olvasható. Hasonló megoldással egyre többször találkozok a felsőbb kategóriákban, nyilván onnan vették az ötletet, de hát a nagyoktól nem szégyen „tanulni”. A hátsó ablakon egyébként nem a legjobb a kilátás, szóval megéri az árát a plusz költség ellenében kérhető tolatókamera….
A Dacia Logan TCe 100 LPG Comfort belseje
Bíztam benne, hogy a külcsín modernségéből a belső térbe is jutott, ehelyett az ajtót kinyitva elsőre kicsit mellbe vágott a komorság, de aztán megbarátkoztam vele. Az jó pont, hogy a könnyen tisztítható műanyagok mellett az első ajtóra és a műszerfalra is jutott egy kis kárpit.
A sofőrrel szemben két analóg óra figyel, közöttük egy monokróm kijelzővel. A multikormány gombjai egyértelműek. Kicsit jobbra egy gyári telefontartó kapott helyet, ez utóbbi már a Sanderóban is kimondottan szimpatikus volt. A középkonzol tetején található az infotainment rendszer 8 colos érintésérzékeny kijelzője, amelyen valami Androidhoz hasonló szoftver fut. A logikai felépítése viszonylag egyszerű, bár nem sokat kell bűvészkedni vele, köszönhetően a telefontükrözésnek, amelyet kábelen egész stabilan tud. Kicsit lejjebb tekintve a szellőző nyílások alatt az ECO mód és a Start-Stop kapcsolója található, lentebb pedig az egyzónás klíma vezérlőpanelje és az ablakfűtések gombjai kaptak helyet. Természetesen egy szivargyújtónak és egy kisebb rekesznek is találtak helyet a váltókar előtt.
A harmadik generációs Logan ülései kényelmesek és puhák, utóbbi hosszú utazásnál nem éppen a legkomfortosabb, és még az oldaltartásuk is minimális, de ez nyilvánvalóan nem egy sportautó… A hátsó üléssorban a fej és lábtérre nem lehet panasz, sőt a 176 cm-es magasságomra beállított vezetőülés mögé beülve még táncolni is lehet. De csak abban az esetben, ha a tálca le van hajtva. Igen, jól olvastad potom 120 000 Ft-ért kérhető két lehajtható tálca, ami gyermekes családoknak bizony jól jöhet.
Az 528 literes csomagtartó majd 20 literrel lett nagyobb a korábbi verziókhoz képest, a hátsó üléseket lehajtva pedig rögtön 1361 literre nő a tárolókapacitás.
A Dacia Logan TCe 100 LPG Comfort erőforrása
Magyarországon csupán egyetlen motorváltozat található az új Logan konfigurátorában, ez pedig nem más, mint a 100 lóerő és 170 Nm nyomaték leadására képes 1.0 literes, háromhengeres, turbós benzinmotor, amely gyárilag LPG hajtással is fel van szerelve. Az utóbbihoz szükséges gáztartály a pótkerék helyén található, a csomagtartó szinte alatt. A kettős üzemnek köszönhetően a hatótáv is alaposan megnő, ugyanis összesen 84 liter üzemanyagot képes tárolni, ebből a benzintank 50 litert tesz ki. A Logan magától is képes ezek között váltani, ha az egyik kifogy, de természetesen manuálisan is kiválaszthatjuk a nekünk megfelelő hajtóanyagot. Az erőt egy hatfokozatú manuális váltó juttatja az első tengelyre.
A Dacia Logan TCe 100 LPG Comfort vezetési élménye
Meglepett, hogy ez a 100 lóerős blokk mennyire könnyen húzza az 1150 kg-os bódét, valóigaz, hogy a 11.6 másodperces 0-100 km/h-ás sprintidő nem kelti fel Dominic Toretto érdeklődését, de nem is ez a cél! Egész dinamikusan lehet közlekedni vele, még megpakolva is. A sebességváltót is korrektnek mondanám, bár fura lenne, ha egy 10 000 km-t futott tesztautóban ez rosszul viselkedne.
A futóműve viszont valami zseniális, szerintem direkt a kátyús, nyomvályús magyar utakra tervezték. Egy-egy kisebb úthibáknál nem érzem azt, hogy ki akarna szakadni alóla, komfortosan teszi a dolgát. Mondjuk, ebben nagy szerepe van a 185/65 R15-ös gumiknak. Autópályás tempónál megérkezik a szélzaj, ami nyilván a kevesebb hangszigetelő anyag miatt van, de úgy gondolom, hogy ebben a kategóriában nem illik ezt a szemére hányni. A teszthét végére 6 liter körüli átlagfogyasztást mutatott, ebben volt városi dugózás, autópálya és főútvonal is. Az említett érték tisztán benzinnel járva jött ki, ugyanis az importőrtől átvett kifogásolható tisztaságú tesztautó LPG tartálya porzott az ürességtől, így annak fogyasztását nem tudtam letesztelni, de vélhetően kicsit többre jönne ki, mint amit benzinből megevett…
Így fest az árazás a Dacia Logan Comfort esetében
Szerintem egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány alkalommal láttam ennyire egyszerű árlistát. A Logan esetében ugyanis csupán egyetlen erőforrás és egyetlen felszereltségi szint választható, ennek megfelelően egyetlen vételár szerepel a végén, ami 2021 augusztus közepén 4.8 millió forint. Természetesen a Comfort felszereltséget még lehet extrázni, úgy viszont könnyen átléphetjük az 5 millió forintos értékhatárt is, nincs ez másképp a tesztautóval sem, amely a tolatókamerával és első-hátsó radarokkal, holttérfigyelővel, klímával, automata fényszóróval és ablaktörlővel eléri az 5.3 millió magyar forintot. Ár-érték arányban azért ez így nem rossz, hiszen nem fizetsz olyanért, amire nincs szükséged, belepakolod még, amit szeretnél és kész…
Cikkünket a Duna Autó Zrt. Dacia márkakereskedése támogatta!
Teszt/fotók: Háfra Zsolt
Kövess minket Te is
YouTube:
tesztelok.hu csatorna
Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu
Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/