Peugeot 308 SW – az év autója
Ismét újautó-teszttel jelentkezünk, alanyunk ezúttal egy Peugeot 308 kombi, amely amellett, hogy szép formát kapott, sokat is okosodott elődjéhez képest, ha pedig ez nem lenne elég, még hely is van benne bőven. A francia elegancia, a magas szintű felszereltség és a meggyőző menetteljesítmény ötvözete az új 308 SW.
Első ránézésre is lehet látni, hogy a Peugeot visszavett a formákból, de ez nem negatív jelző, inkább a modern autógyártás velejárója, amivel hol morcos hűtőmaszkok, hol csíkszemű lámpák formájában találkozhatunk. A 308 személyében azonban egy szelíd, de mégis magabiztos autót ismerhetünk meg, ami a kombik összes pozitív tulajdonságával bír, ezen felül még mutatós darab is.
Teljesítmény szempontjából bátran mondhatjuk, hogy nem a prospektus alapján kell megítélni a járgányt, hiszen kissé kevésnek tűnhet a 90 lóerős, 1.6-os dízelmotor (van 1.2-es kivitel is), azonban ez egyáltalán nem így van, kifejezetten jól húz, meglepően dinamikus a 4.6 méter hosszú és 1.8 méter széles Peugeot. Kanyardinamikája kifogástalan, nincs billegés, masszív autóról beszélhetünk. Hatfokozatú manuális váltója kellemesen kapcsolható, a 308 végsebessége papíron 191 km/óra, és 10.6 másodperc alatt van százon. Igen költséghatékony autóról van szó, vegyes fogyasztása 4,5 liter környékén van.
Külsejéről ugyan már szóltunk, de mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy az elődnél nagyobb kialakítással rendelkező karosszéria arányi szépen el lettek találva. Sehol nem találkozunk a kombi-külső esetlenségével, a 308 SW inkább egy kicsit összenyomott és megnyújtott terepjáróra hasonlít, igazán elegáns a forma, sokat dobnak az összhatáson a króm díszítések is. Belül letisztult kezelőszervek várják a sofőrt, a műszerfal és a középkonzol is kellően fiatalos, sehol egy felesleges kapcsoló, az átláthatóság a kisebb méretű bőrkormánynak is köszönhető, amely abszolút használható, sőt egy kis sportosságot is csempész a kombiba. A középen található érintőkijelzőn szinte minden beállítható és elérhető, jól kezelhető szoftveres felületet raktak össze a franciák. Érdekesség, hogy a fordulatszámmérő nem balról jobbra, hanem fordítva emelkedik, annyi bizonyos, hogy a műszerfal ugyan megszokást igénylő, de teljesen logikus kialakítású. Ami különösen feltűnő, az a 308 csendessége, ami kombiknál valljuk be nemigen jellemző, ám a Peugeotnál a szélzaj minimális, dobogás/dübörgés pedig egyáltalán nem jellemző, a hangszigetelés tökéletesen el lett találva. Külön szót érdemel még a csomagtér, amely alapból 610 (!) literes, de egy pillanat alatt átalakítható 1,6 köbméteressé, erre talán a „tekintélyes” a legjobb kifejezés.
Felszereltsége jónak mondható, a start-stop rendszer mellé kaptunk tempomatot, függönylégzsákot, nappali LED-menetfényt és légkondit, hűthető kesztyűtartóval. Természetesen plusz forintokért mindenféle földi jóval kérhető a Peugeot, ilyen többek között az automata vészfékező rendszer, az elülső masszázsülés, a parkolóasszisztens és a full LED fényszóró.
Az autó modernségét és minőségét figyelembe véve a 308 megéri az árát, látszik, hogy más irányba fordult a Peugeot, legyen szó akár a dizájnról, akár a teljesítményről, ám ez teljesen jól áll a francia gyártónak, nem hiába nyerték el 2014 év autójának címét ezzel a modellel.
Bense Róbert
Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!