fbpx

Peugeot 3008 Hybrid Allure teszt – töltesz vagy csak költesz?

Bevallom, az ünnepek előtt és alatt töltöttem néhány kört, de nem a hangulat fokozása lebegett lelki szemeim előtt, hanem a környezettudatosság, illetve az elektromos állófűtés. Nincs is jobb, mint felönteni az elektronokra a nagycsaládi karácsonyozás előtt, hogy értékes litereket spóroljunk, miközben körbeautózzuk a várost vagy épp az országot a rokonok meglátogatása alkalmából.

A modellfrissített Peugeot 3008 nem első ízben jár nálunk, nekem korábban egy rendkívül harmonikus „nagydízel” verziót volt szerencsém kipróbálni, amit szinte már félve pötyögök le az elektromos autózás fellángolásának évtizedében. Az a verzió azóta kifutott, maradt az 1.2-es, háromhengeres, 130 lóerős PureTech (benzin), valamint az 1.5-ös BlueHDi szintén 130 lóerővel, de legalább négy hengerrel. Aki többre vágyik, annak a (konnektorról tölthető) hybrid verzók mellett kell letennie a voksát. Gondolhatnánk, hogy ezek lesznek aztán az igazán takarékos kivitelek, de ez nem feltétlenül igaz, a régi iskola itt kacsint igazán vissza az 1.6-os, 180 lovas turbó benzines erőforrás képében, ami 225 paripát mozgat meg rendszer szinten az elektromotorokkal kiegészítve az elsőkerék meghajtásos kivitelben, míg az AWD 300 lóerőt tud. Nálam a visszafogottabb, bár gyengének így sem nevezhető FWD verzió vendégeskedett.

Csinos, ezt minden cikkben le kell írni, mert vitathatatlanul az egyik legizgalmasabb kiállású játékos a mezőnyben, a modellfrissítés pedig csak jót tett neki. A látványos, króm díszcsíkokkal ellátott, vízszintesen tagolt hűtőrács a lámpák alatti karmolásnyomokban folytatódik, a nappali menetfény és az index függőleges „kardfogai” pedig az új arculat kötelező és vagány elemei. Az Allure felszereltségű tesztautón belépő szintű, EcoLed fantázianévre hallgató fényszórók vannak, de ahogy a megjelenésük sem buta, úgy a fényerejükre sem lehet panasz, a típus tisztességesen bevilágítja az utat még az alap lámpákkal is.

A 18”-as felnik szinte visszafogottan mutatnak a méretesnek tűnő, ám igazából 4.5 méternél valamivel rövidebb bódé alatt. A plug-in hybrid verziók egyedi ismertetőjegye a dupla betöltőnyílás – jobb oldalon a benzint, bal oldalon pedig az áramot tudjuk felvenni. Szerencsére a kamu kipufogóvégek krómozása elmarad, így igazából fel sem tűnik a felesleges formai játék a hátsó lökhárító alján.

Odabent nem ért meglepetés, a modellfrissítés során nem nyúltak igazán a beltérhez, valamint az összkép nagyon hasonló volt a korábbi tesztautó esetében is. Az i-Cockpit továbbra is látványos és sok konfigurációs lehetőséget, illetve nézetet kínál. A 10”-os központi kijelző grafikája rendben van, jól használható az infotainment is, bár telefont csak kábel segítségével tükröz, amit csak akkor lehet aktiválni, ha az autó álló helyzetben van. Néha picit lassan válaszol a képernyő az utasításokra, főleg ha sok virtuális gombot nyomunk meg egymás után, de ez sem igazán zavaró, ellenben a tolatókamera rendkívül gyenge felbontású képével. Ráadásként a kamera elhelyezése sem szerencsés, rossz időben nagyon felverik az autó mögötti légörvények a sarat, beterítve ezzel a kamerát és a csomagtér nyitógombját is, meg úgy en bloc a kocsi komplett hátsó részét.

A műbőr elemekkel és kék díszvarrással kiegészített szövet kárpit harmonikus és illik az autó karakteréhez, valamint a „Celebes kék” árnyalathoz is, mely egyébként az alap, ingyenes fényezés a típushoz. Kellemes a tapintása, ráadásul jutott egy kis szövet a műszerfalra, valamint az ajtókra is, így rendkívül otthonos a hangulat a 3008 belterében. A párom panaszkodott egy kicsit a túlontúl is vezetőközpontú dizájnra, véleménye szerint a magasra húzott középkonzol és sofőr felé fordított kezelőszervek kissé elszigetelik a jobb egyben ülőt. Ettől függetlenül a helykínálat elöl-hátul remek, ellenben a csomagtartóval, ami 520 helyett 395 literesre csökkent az akkupakk elhelyezése miatt.

Az ünnepek alatt utaztunk bőven, közel 700 kilométer alapján pedig sikerült megállapítani, hogy az ülések nem csak mutatósak, de rendkívül kényelmesek is, ráadásul a kialakításuk arra késztet, hogy ideális testtartásban vezessünk.

Meglepődtem, hogy a már korrektnek mondható Allure felszereltségi szint nem hoz magával fűtött üléseket, illetve hogy ezeket opcionálisan se rendelték bele a tesztautóba. Lehet enélkül élni, de 16 millió környékén már elvárná az ember, plug-in hybrid hajtás ide vagy oda. Ezt némileg ellensúlyozza a programozható elektromos előfűtés, aminek az egyetlen, ám óriási hátránya, hogyha le van merülve az akkupakk, akkor nem üzemel a funckió, és hát a téli fagyban mit ne mondjak, hamar pörögnek a kilométerek, ha értik, mire gondolok.

A 13.2 kWh kapacitású akkupakk nem kiemelkedő, de a gyáriak szerint 55 kilométert is el lehet vele gurulni ideális helyzetben. Nos, a téli üzemmód biztosan nem ilyen, számomra 25 kilométer volt a max, pedig többször is feltöltöttem a gépet, mert élvezetes vele a hangtalan suhanás, no meg az üzemanyag számlára is jótékony hatást gyakorol az elektromotor használata. Volt, hogy csak 20 kilométert sikerült kihozni a technikából, ha épp sokat kellett fűteni álló helyzetben, szóval nem ez lesz az a jármű, amivel az év minden napján letudjuk töltés nélkül az elővárosi ingázást – településen belüli mozgásra azonban ideális télen is, csak arra nem biztos, hogy ilyen nagy és drága autót szeretne vásárolni az ember.

A fedélzeti töltő 3.7 kW, felár ellenében 7.4 kW-ot tud. Az alap kapacitással valamivel kevesebb, mint 4 óra alatt feltölthető a 3008, de nekem konnektorról 7-8 óráig tartott a produkció. Itt is él az örök PHEV-es igazság, miszerint töltsd éjszaka vagy inkább szereltess fel egy wallbox-ot, amivel akár a 7.4 kW is kihasználható.

Könnyű megszeretni a 3008 nyújtotta ergonómiát és a mutatós dizájnt, a 8 fokozató automata váltó észrevétlen működését, a viszonylag ügyes és autópályán tényleg hasznos vezetéssegéd rendszereket, valamint az elektromos suhanást akár országúti tempónál, amíg tart a kraft. A lemerülés után sem lesz erőtlen a rendszer, az 1.6 turbó mindig megfelelő tűzerőt nyújt, a gyorsításoknál pedig mindig besegítenek az elektromotorok, hisz a merülés után klasszikus hibridként viselkedik a jármű. Az más kérdés, hogy ebben már kevésbé hatékony, ugyanis a benzinmotor minden körülmény között kajás. Az első 100 kilométeren 2x töltöttem a kocsit, így nagy átlagra 4.6 litert írt ki a computer. Ez persze nem rossz egy 225 lóerős autótól, de töltés nélkül egy igen gyér forgalmú Budapest – Érd kör már 7 literes átlaggal jön ki. Városban nyáron ez is meg fogja enni a 8-9 litert, ha elfelejtjük rádugni éjjel a konnektorra. Országúton szintén 7-7.5 liter környékén fogyasztott, ami korrekt érték ekkora teljesítmény mellett.

Nem szabad elfelejteni, hogy ez egy relative erős autó, aminek a felépítése (SUV) kicsit sem kedvez a fogyasztás kapcsán. A 3008 Hybrid sosem lesz oly takarékos, ahogyan azt egy „igazán zöld” autótól elvárná az ember, hisz nem túl hatékonyan használja fel a rendelkezésére álló áramot, emellett nehéz, a motorja pedig szintén nem világmegváltásra predesztinálja. Viszont jól megy, kényelmes és autópályán a futómű is elemében érzi magát, a nagyobb kátyúkon és keresztbordákon azonban már határozottan üt. A lengéscsillapító jól végzi a dolgát, de az enyhe dübbenésekkel kísért rázkódás nem marad el. Kényelmes, stabil, de kissé feszes, mégsem sportos – furcsa egyveleg ez, ami jól funkcionál a  mindennapok során, de érződik, hogy nem a hybrid hajtás köré tervezték az autót, hanem fordítva.

Kedvezmény nélkül 16.9 millió, kedvezménnyel 15.5 – ennyit kóstál a legolcsóbb 3008 Hybrid. Sokkal harmonikusabb volt számomra, mint az azonos technikára épülő C5 Aircross PHEV, de a fogyasztása ezúttal sem nyűgözött le. Rendkívül kellemes utazóautó, de erre a célra tökéletesen megfelelne egy dízel is, városban pedig nem elég takarékos, hogy igazán vonzó legyen. Ha valaki beleszeret a dizájnba és nap mint nap tölti, az valószínűleg élvezettel fogja használni, de ha elmarad a gyakori töltés, a 3008 plug-in hybrid verziója inkább csak egy csinos, ellenben igen vastag tétel marad a számlán.

cikk/fotók: Bacsa Zoltán

Kövess minket Te is!

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

Teszt/fotók: Háfra Zsolt

A tesztünket a Fábián Kft. támogatta!

A tesztlehetőségért köszönet a P Automobil Import Kft. -nek!

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb