Nissan Juke 1.0 DIG-T DCT Tekna teszt – a vagány crossover
Kilenc év után búcsúztatja mókás, de megosztó külsejű elődjét a tavalyi év végén bemutatott második generációs Nissan Juke. A 4.21 méter hosszúra nőtt új kiadás stílusában az előd által megkezdett utat folytatja, de némileg komolyabb külsővel, és tágasabb utastérrel lép piacra.
A Juke-ot lehet szeretni vagy nem szeretni, de mivel a típusból már több, mint egymillió példányt értékesített a Nissan, elérkezettnek látták az időt, hogy elkészüljön a következő generációs változat, és az is evidens, hogy a „bevált recepten ne változtass” elvet követte a gyártó. A népszerűség egyik fő oka az lehetett, hogy ez volt a kisméretű crossoverek első képviselője, de azóta rengeteg konkurens érkezett a piacra, így a Nissannak is lépnie kellett. A második generációs Juke formája már nem olyan extrém, de azért így sem olvad bele a tömegbe, a stílusát megtartotta, és részleteiben sokat finomodott, így már jól beleillik a Nissan aktuális formavilágába. Megmaradt a magasra húzott emelkedő övvonal, az erőteljes vállak, és a kupésan ereszkedő tetővonal, tehát a megosztó forma, amiről azonnal felismerhetővé válik az autó. Az előző Juke jellegzetessége volt az osztott fényszóró, amit az új modell is megörökölt. Szűkre húzott felső menetfényeit szépen egybedolgozták a Nissan jellegzetes króm keretes V-Motion hűtőrácsával. Megmaradtak a fényszórók kerek formái (belsejükben Y-motívummal, és alapáron LED technikával), és a hátsó ajtók keretébe rejtett kilincsek is. Hátulról eltűntek a 370Z stílusú lámpák, helyüket a Micráéra emlékeztető darabok vették át.
Nem csak kívül, de belül is szintet lépett a Juke, több helyet kínál mind utasai, mind csomagjaik számára: a tengelytávja tíz centivel 2,64 méteresre növekedett, jelentősen nagyobb lábteret adva a hátul üllőknek, és a csomagtér is használható méretűre, 422 literesre nőtt. A berendezés megőrizte az előző Juke stílusát, 8 colos érintőképernyő és kör alakú szellőzők kaptak helyet, viszont anyaghasználata minőségibb, kialakítása igényesebb lett. Nem csak jól mutatnak, hanem kényelmesek is az első sportülések, amelyek fejtámlájába a feláras Bose hifirendszer hangszórói kerültek. Pozitívum, hogy a műszerfalról nem száműzték az összes gombot a tabletbe, mint ahogyan az manapság divatos, hanem a klíma, és a szellőzés vezérlése megmaradt tekerős, nyomógombos megoldású. Működése magától értetődik, nem kell menükben böngészni, gyorsan el lehet érni a legfontosabb kezelőszerveket, használata nem vonja el a figyelmet a vezetésről. Sötétben a hangulatot a váltókar körül, és az ajtókárpitokon narancssárga LED-es megvilágítás fokozza.
Az infotainment rendszer képes az Android Auto és az Apple CarPlay futtatására, így a telefon kijelzőjének tükrözése mellett a tulajdonosok már a mobiljukkal nyithatják és zárhatják az ajtókat, de ellenőrizhető az olajszint, a guminyomás, és a világítás is távolról kapcsolható, illetve a navigáció is beállítható az applikációval.
Mostantól a Leaf és a Qashqai után a Juke-ba is rendelhető a ProPilot vezetéstámogató rendszer, amely képes helyettünk gyorsítani, fékezni, és aktív kormányzással segít sávon belül tartani az autót, felismeri a gyalogosokat és a kerékpárosokat, a közlekedési táblákat, és a holttérben lévő járműveket.
A Juke motorválasztéka nem valami változatos, mindössze egyféle, egy literes, turbófeltöltős háromhengeres benzinmotor hajthatja, ennek 117 lóerős csúcsteljesítménye 5250-es fordulaton jelentkezik, a 200 Nm-es nyomaték pedig 1750-től közel 4000-es fordulatig jelen van. Az alacsony számok ellenére meglepően élhető ez a motor, és a hét fokozatú duplakuplungos (DCT) sebességváltó is illik a karakterisztikájához. A váltókar előtti üzemmódkapcsolóval a Normál, ECO, és a Sport mód közül választhatunk, de sok különbség nem érződik közöttük. A teszt alatt 7-7.5 literes fogyasztást mértem, az útvonalban egyaránt voltak városi, országúti, és autópályás szakaszok is, ezt teljesen elfogadhatónak tartom. A futómű hangolása pont optimális, nem túl sportos, de nem is lágy, egyedül a 19 -es felnik helyett választanék egy mérettel kisebbeket, mert az út egyenletlenségeit, és az úthibákat nagyon megérezni a peres gumikkal.
Az új Juke elődjéhez hasonlóan nem igazi szabadidőautó, hanem egy dizájntermék. Nem terepre való, nem is azért magas, hogy úttalan utakon járjunk vele, hanem azért, mert így a divatos és trendi. A Juke alapára 5.790.000 Ft, a rengeteg extrával ellátott Tekna felszereltségű tesztautónk ára azonban már 8 millió Ft környékén jár.
Összességében egy minden tekintetben hatalmasat fejlődött crossoverrel találkozhattunk az új Juke képében, amely kisebb családok esetén elsődleges modellként is vígan helytállhat.
A tesztlehetőségért köszönet a Ferihegy Autó Kft.-nek!
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!
Teszt/fotók: Bitó László