fbpx

Nagy erőkkel fejlesztik Kínában a belső égésű motoros technológiát is

Hosszú elemzésben támasztja alá egy tegnap megjelent írásban egy gyártástechnológiával foglalkozó portál, amit korábban a kínai menetrendről fogalmaztam meg. Kicsit szemezgetek nektek:

Kínában egy kiegyenlített stratégia rajzolódik ki, az extrémen a villanyra kihegyezett EU-val szemben, és a csalinkázó USA terveivel ellentétben, ahol a kaliforniai elképzelések állnak szemben az ország másik felével, és az elnökválasztás alapjaiban befolyásolja majd a további ütemtervet.

A kínai vezetés motivációja alapjaiban tér el a nyugatiakétól. A klímaváltozás ugyan nincs tagadva, de a nemzetközi egyezmények, ahelyett, hogy bilincset tennének a saját gazdaságukra, inkább arra vannak kihasználva, hogy a lehető legkedvezőbb pozícióba hozzák azt.

A legfontosabb cél mindenekelőtt, hogy az olajjal lényegében nem rendelkező Kína gazdasági érdek szempontjából csökkentse a kitettségét ennek a nyersanyagnak. Ebben van szerepe az elektromos autónak, és van szerepe minden egyébnek is, tehát a szintetikus üzemanyagok, a hidrogén és a metanol is egyelő mértékű figyelmet kap.

A villany hurrá optimizmusa elszállt. Szó szerint idézek: “Feltűnt a hatóságoknak, hogy a levegőminőség semmiképpen nem javul, ha modern kipufogógáz kezeléssel ellátott belső égésű motoros autók helyett olyan villanyos autóval járnak, amelyeket a szénerőműveik táplálnak.”

A JSC tanácsadócég összefoglalta a lényeges pontokat a kínai változásoknál:

– Még egy rövid ideig tovább fog folyni a villanyautó szubvenciója, de 2022-re nullára fogják csökkenteni.
– 2019 júniusa óta a lokális hatalmi, önkormányzati szervek sem adhatnak saját döntési jogkörben plusz pénzeket villanyautó támogatásra.
– 2025-től a valóságban a villanyelőállítás mix alapján számított COkibocsátás alapján lesznek adóztatva a villanyautók.
– Az NEDC alapján az európainál jóval enyhébb fogyasztási előírásokat léptetnek életbe. 2025-re 5 liter, később 3.2. (pont az a finom különbség, ami még teljesíthető, szemben a “kinyírjuk az iparunkat” szinttel).
– Különböző kreditek alapján bizonyos technológiáknál fél liter plusz fogyasztást lehet számítani.
– Alacsony fogyasztású belsőégésű motoros autókat “new energy vehicles” kategóriába sorolják. Ezzel lényegében szubvencionálják ezt a technológiát.
– Nagy erőkkel támogatják a metanolt, amit elő lehet állítani a Kínában bőven megtalálható szénből.

– A hidrogént átminősítették veszélyes anyagból energiahordozóvá, amivel lehetővé teszik, hogy folyékony halmazállapotban szállítható legyen közúton, ami az előkészítése lehet a hidrogén offenzívának.

Ami biztos az elemzés szerint: a villany boom-nak vége, technológia semlegesen arra koncentrál az ország vezetése, hogy az energiaimportot a lehető leggyorsabban csökkentsék. Ebben szerepet játszanak a modern belső égésűn alapuló technikák.

A megkérdezett szakértők szerint az elmúlt években az európaiakat a villanyra terelték, azzal az ígérettel, hogy ez lesz a domináns stratégia. Közben bebiztosították maguknak az összes lényeges nyersanyagot a világon, hogy a külföldi cégek Kínától legyenek kénytelen venni a fontos dolgokat a villanyautókhoz. Ezzel párhuzamosan a nyugat a belső égésű motoros autók fejlesztését leállította.

Miközben nyugaton ezt a technológiát démonizálják, a kínaiak nem ezzel vannak elfoglalva. “Kínában a belső égésű motoros technológiát nagy erőkkel fejlesztik, és jó esélyt látnak arra, hogy a technológiai lemaradásukat ebben a kérdésben rekord idő alatt ledolgozzák. Szinte el sem tudják hinni a szerencséjüket”, állítja Prof. Thomas Koch, a karlsruhei technológia intézettől.

Még egy adat: jelenleg 98% a belső égésű motoros autók aránya Kínában. 2030-ra az elemzők legkedvezőbb esetben 10%-os villanyarányt látnak. Nekünk addigra az EU-ban 60% fölött kellene lennünk, különben kampec a  gyártóknak.

Mennyivel értelmesebbnek tűnik ez stratégia, mint vonalakat húzni, egyik szemünket becsukni, és a “szent cél” érdekében ledarálni az autóiparunkat? Elképesztően profi módon csinálják. Nem kellene szégyellnünk, hogy ezt a hosszútávú, nem érzelem vezérelt, hanem gazdasági és környezetvédelmi kérdéseket egyaránt figyelembe vevő politikát ellessük.

kövesd a facebookon, és értesülj a friss hírekről!

forrás: Várkonyi Gábor Autóblog

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb