Lancia újratöltve II.
Előző cikkünkben a Bartos Motorsport egyik nagy vállalásáról, egy Lancia Delta újjáépítéséről írtunk. Sok munkát fektettek bele a srácok, az autó megnyerő ralis külsőt kapott, ami már önmagában is jó dolog, de persze a külső csak egy része az összképnek. A Lancia átépítése itt nem állt meg, mind a megbízó, mind a szakemberek mertek nagyot álmodni, és belülről is felfrissítették a kissé megkopott fényű olasz kultuszjárgányt.
A Martini-designnal felvértezett Deltát külsőleg teljesen rendbe tették, szinte az alapoktól kellett újraalkotni az autót, azonban ez önmagában még csak egy mutatós váz volt, a Lancia lelke még ezek után éledt újra. A karosszériához hasonlóan az eredeti erőforrás sem adott okot hurráoptimizmusra, elég kevés használható alkatrész maradt, ami miatt alaposan át kellett gondolni minden egyes lépést.
Mindössze az üres motorblokk és a hengerfejöntvény maradt meg az eredeti alkatrészek közül, ahhoz hogy az elképzelés szerinti erős, megbízható belső összeálljon, mindenből a lehető legjobb minőséget kellett beszerezni. Az új erőforrás várható teljesítményét 310-330 lóerő közé lőtték be, melynek alapja az 1966-ban, Aurelio Lampredi által kifejlesztett konstrukció volt, némi módosítással. Nem könnyű erős és jellemes motort alkotni a 16 szelepes típusból, viszont ha sikerül minden nehézséget áthidalni, egy meglehetősen jól használható, nyomatékos motort lehet létrehozni, ami a rövid tengelytávú kaszniban elég meggyőző élményt ad.
Hogy mi mindennel tették még egyedülállóbbá a Bartos Motorsport szakemberei a Deltát? A gyári négysonkás főtengelyt egy nyolcsonkás, kovácsolt acél főtengelyre cserélték, H-profilú hajtókar és kovácsolt dugattyú került a gyári helyére. Tűzkarikás hengerfejtömítést kapott, (ebben az esetben nem a hengerfejtömítés alumíniumkarikája tömít a blokk és a hengerfej között, hanem egy speciális ötvözetből készült karika, melynek a helye bele van marva a blokkba), amit a gyári 10-es hengerfejcsavar helyett 12-essel húztak össze. A vezérműtengely szintén acélra lett cserélve, a gyári ugyanis kopásra hajlamos, és nem az új motor kiszolgálására lett kitalálva.
Érdemes megemlíteni kívül a további újításokat is. Ugyanis a Delta kapcsolókörmös váltót, valamint egy 98-as Corolla WRC kuplungot is kapott. Hogy miért is jó a kapcsolókörmös váltó? Ennek a fajtának az áttételezése leginkább versenyeknél hasznos, a viszonylag hosszú első fokozat után szűken lépcsőzött fokozatok következnek. Nagy terhelésnél kifejezetten hasznos lehet, nem hétköznapi, dugóban ácsorgáshoz találták ki. A szűk lépcsőknek köszönhetően a pörgős, nagy teljesítményű motorokat jól ki lehet használni, szintén nagy előny, hogy ennél a típusú váltónál igen gyorsan lehet felfelé váltani, amely kifejezetten jól jön versenyhelyzetekben.
A Lancia Delta HF Integrale Evo I rali replika szépen-lassan kezdte elnyerni végső formáját, nem lehet azt mondani, hogy kevés munka volt vele, cserébe minőségileg megkérdőjelezhetetlen lett, elismerésre méltó munkát végeztek a Bartos Motorsport szakemberei.
Galéria:
Folytatás következik…
Bense Róbert