Így tesztelik a Peugeot akkumulátorait
A technológiai lépésváltás nem képzelhető el megfelelően képzett szakemberek nélkül. A Peugeot azonban az integrált megoldások mellett tette le a voksát: miközben folyamatosan készíti fel munkatársait a villamosítással járó kihívásokra, részben vagy teljesen elektromos típusait a belső égésű motorral szerelt modellváltozatokkal közös gyártósoron készíti, aláhúzva a választás szabadságát.
Amint az már sokak által köztudott információ, a Peugeot alig két év múlva, tehát már 2023-ra teljes modellkínálatának villamosítását tervezi. A részben vagy teljesen elektromos hajtású típusok jelenlegi számát és arányát ismerve ez abszolút reális célkitűzés, hiszen már most is csak néhány kisebb lépés választja el a márkát a cél megvalósulásától.
Egy valami azonban bizonyos: mint minden nagyszerű megoldásnak, ennek az ambiciózus váltásnak a hátterében is elhivatott emberek állnak, akik évekre előre tervezve készülnek a rájuk váró feladatokra. A feladat pedig jelen esetben az ügyfelek új technológiába vetett bizalmának megerősítése, a piaci igények és kereslet proaktív kielégítése, és persze a költségek és a környezeti hatás lehető legteljesebb mértékű mérséklése.
Az elektromos átállásban ezért kulcsszerepet játszik az a folyamatosan növekvő létszámú csapat, akik a hálózatról tölthető, részben vagy teljesen elektromos járművek akkumulátorcsomagjait szerelik össze. Hatalmas a felelősségük, hiszen nem csak az autók egyik legköltségesebb fődarabjáról van szó, hanem a járműhasználat alapvető feltételéről, a vevőelégedettség kompromisszumot nem tűrő alkotóeleméről, amelyre a Peugeot 8 éves vagy 160 ezer kilométeres kapacitás-garanciát vállal.
A villamosított járművek folyamatosan növekvő számának köszönhetően a Peugeot-nak már jövőre havonta 10 ezer személyautó és 7 ezer könnyű haszonjármű részére kell biztosítania akkumulátor-csomagot, ezek a számok pedig a várakozások szerint az elkövetkezendő évek során exponenciálisan fognak emelkedni. Egyre több szakembert kell tehát felkészíteni az akkumulátorcsomagok összeszerelésére és tesztelésére. Az egy hónapos, kiegészítő képzés után a Peugeot e-208-ast előállító nagyszombati (Szlovákia) gyárban, illetve a Totallal közösen létrehozott Automotive Cells Company még idén üzembe álló telephelyein: a franciaországi Douvrin, illetve a németországi Kaiserslautern városában kamatoztathatják tudásukat.
A Peugeot jelenleg kétféle konfigurációban készíti akkumulátorait: az 50 kWh kapacitású egység összeépítése mintegy hatvan percet vesz igénybe, míg a nagyobb, 75 kWh-os akkumulátor nagyjából 90 perc alatt készül el. Ezt követően alapos, mindenre kiterjedő tesztnek vetnek alá minden egyes lítium-ion akkumulátort.
A folyamat során elektromos és funkcionális teszten szimulálják az akkumulátor üzemszerű viselkedését, ellenőrizve annak teljesítményét és biztonságát. Ezt követően nagy nyomású gázzal töltik fel az akkumulátor belső tereit, és megvizsgálják a tömítettségét: ha nem észlelnek nyomáscsökkenést, az azt jelenti, hogy az akkumulátorház tökéletesen védett a por és folyadékok behatolása ellen.
Ellenkező esetben a szennyezéstől károsodhat az akkumulátor, romolhat a teljesítménye és csökkenhet az élettartama. Ha a tizenöt perces, intenzív vizsgálat során helyt áll az akkumulátor, következő útja már egyenesen az összeszerelő üzembe vezet, ahol elhelyezik a megfelelő járműben.
A Peugeot azon célkitűzésével összhangban, hogy az ügyfelek kompromisszumok nélkül, szabadon választhassanak a különböző alternatív és hagyományos hajtási módozatok közül, a vállalat hibrid gyártósorokon készíti típusait: azaz a villanymotoros, plug-in hibrid és belső égésű motoros modellek ugyanazon a soron készülnek.
Érdekesség, hogy a márka jelenlegi modellkínálatának szinte teljes egésze (a Peugeot 108 városi miniautó, valamint a Peugeot Boxer áruszállító kivételével) kétféle modern padlólemezre épül.
A CMP (közös moduláris platform) a városi és kompakt modelleket szolgálja ki: jelenleg a Peugeot 208 és a Peugeot 2008 épül erre a padlóra, amely a hagyományos hajtásláncok mellett tisztán elektromos hajtáslánccal is felszerelhető.
Az EMP2 (hatékony moduláris platform) az alsó-közép és középkategóriás személy- és áruszállító modellek egységes alapját adja. Ezek közül a Peugeot 3008 illetve a Peugeot 508 hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtáslánccal, míg a Peugeot Partner/Rifter és a Peugeot Expert/Traveller páros tisztán villanymotoros konfigurációban rendelhető a tradicionális benzin- és dízelmotorok mellett.
A sort a Boxer elektromos változata zárja: noha a nagy haszonjármű padlólemezének fejlesztésekor még nem volt szempont az emissziómentes használat lehetősége, a Peugeot mérnökei megtalálták a módját, hogy helytakarékosan helyezzék el az akkumulátorcsomagokat. Olyannyira, hogy azok egyáltalán nem rabolnak helyet a raktérből: a Peugeot összes többi elektromos kisáruszállítójához hasonlóan azonos árukapacitás áll a felhasználók rendelkezésére.