Honda Jazz e:HV Executive CVT teszt – praktikusan takarékos
A Jazz lassan húsz éve az egyik legtágasabb, legpraktikusabb kisautó a piacon, és nincs ez másként a napokban megjelent vadonatúj generációnál sem. Az új Jazz motorizációja része annak a projektnek, ami szerint a japán márka 2022-re minden modelljük képes lesz részben vagy teljesen elektromos üzemmódban haladni, ezért a Honda kisautója elődjével ellentétben Európában már csak hibrid változatban kapható.
Újdonság, hogy a hagyományos változattal párhuzamosan ezentúl egy a szabadidőautókra hajazó, úgynevezett Crosstar kivitelben is elérhető lesz, amely az alapmodell hajtásláncára és utasterére épül, de nagyobb szabad hasmagassággal, eltérő orr-résszel, vízálló kárpitozással és integrált tetősínnel gyártanak. Tesztautónk a hagyományos változat, ami modern, letisztult karosszériájával nem feltűnő, de kifinomult, divatos jelenség. A külső, az egész autóval együtt teljesen megújult, talán csak oldalnézetből emlékeztet az elődmodellre. Az autó orra kissé bohókás, ám egyértelműen japános jegyeket mutat, de míg az eddigi Jazz generációkon az éles vonalak uralkodtak, a mostanin inkább a gömbölyded ívek a jellemzők. Az autó formája egységes, modern, kortárs megjelenést és egyedi személyiséget kölcsönöz a Jazznek egyedül hátulnézetből emlékeztet erősen az Opel Crossland X-re.
A 4044 mm hosszú autó a kisméretű városi autók mezőnyébe érkezett, azonban ahogyan a Honda Jazz előző generációitól már megszokhattuk, a kisautós méretű karosszériába ismét egy kategóriával nagyobb utasteret cipőkanalaztak bele. Éppen a belső térkínálata, és variálhatósága a Jazz legfőbb ütőkártyája, ami miatt a városi autót keresők között titkos tippként ajánlgatják a legkisebb Hondát a fórumokon.
Ma már nem meglepő, ha az első üléseken helyet foglalva nem érezzük szűknek magunk körül a teret – ez itt sincs másként, és nem csak a helykínálat példás, hanem az ergonómia is, minden kezelőszerv, és műszer elérhető, átlátható, és kézre esik. A kétküllős kormánykerék különös formájú, amúgy is jó fogását a hideg téli napokon kormányfűtéssel tehetjük kellemesebbé, a mai elvárásoknak megfelelően a tempomat, és az audio rendszer kezelőgombjai is helyet kaptak rajta.
A műszerfal letisztult, igényes kialakítású, az anyaghasználat változatos, többféle struktúrájú anyagokból épül fel, egyaránt találhatunk kemény, és puha felületeket, mindezt úgy, hogy minőségi az összhatás. A műszeregység egy teljes mértékben digitális kijelzőn kapott helyet, analóg műszer nincs is az autóban. Középre a Honda legújabb 9” infotainment rendszere kerül Apple CarPlay™ és az Android Auto okostelefon-tükrözéssel. Innen kezelhetjük a szokásos funkciókat, mint pl.: a navigációt, a rádiót, vagy a csatlakoztatott telefont. A különféle szolgáltatásokat és alkalmazásokat nemcsak a fejlett, érintőképernyős felhasználói felületen érthetjük el, hanem a hangutasításokkal vezérelhető Honda Személyi Asszisztenssel (Honda Personal Assistant) is. Ennek segítségével az autó és a vezető kötetlen beszélgetést folytathat, a mesterséges intelligencia kérdéseket és válaszokat is képes feldolgozni, illetve segítségünkre lehet, ha éppen kedvenc zenénket vagy egy éttermünket keressük. Pakoló, és tárolóhelyekben sincs hiány, mind a négy ajtóban elhelyezhetünk kisebb -nagyobb üdítős palackokat, találunk pohártartókat a műszerfal két szélén, és az első ülések között, emellett a középső kartámasz ürege, és a dupla kesztyűtartó is sok kacatot elnyel.
A hátsó utasok sem panaszkodhatnak, a helykínálat két felnőtt számára fejedelmi (középen a szélesség miatt korlátozott), hosszirányban akár két kategóriával is nagyobb autókat idéz, 180 cm magas sofőr mögé beülve egy hasonló termetű utas térde előtt még arasznyi hely marad. Az ülések lapja az előző Jazz generációkhoz hasonlóan továbbra is felhajthatók, mint egy moziszék, a Magic Seats névre keresztelt ülésrendszer segítségével számos beállítást konfigurálhatunk, attól függően, hogy több utast vagy több poggyászt szeretnénk szállítani. A csomagtartó mérete, bár a hibrid rendszer miatt némileg csökkent az elődhöz képest, még így is elegendő, 304 literes, de az ülések ledöntésével akár 1200 literre is bővíthető.
Maga az e:HEV rendszer a legújabb fejlesztés a Jazzhez, a kétmotoros e:HEV hibrid hajtáslánc alapját egy élénk, 1,5 literes, 97 LE-s benzines erőforrás adja, ehhez társul a fejlett villanymotor, amik együttes összteljesítménye 109 lóerő, és 253 Nm-es forgatónyomaték, amit egy CVT automataváltón keresztül ad le. Az energiát lítium-ion akkumulátorcsomag tárolja, az erőátvitelről pedig innovatív, fix áttételű nyomatékelosztó gondoskodik. Az autót indítókulcs helyett nyomógombbal helyezhetjük készenléti állapotba, hiszen a motorindítás már bőven menet közben történik. Az elindulás kizárólag a villanymotorral történik, bő gázzal lendületesen gyorsul, szinte észre sem lehet venni, hogy mikor kapcsolódik be a robbanómotor a hajtásba. menetteljesítménye meggyőző, hiszen 9,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára és 175 km/h -s végsebessége bőven elegendő a mindennapokban. A futómű inkább kényelmes, mint sportos, ügyesen elnyeli az út egyenletlenségeit. Sajnos a tesztút rövidsége miatt pontos fogyasztást nem volt lehetőségem mérni, de a tapasztaltak szerint nem tűnik elérhetetlennek a megadott gyári adat, a WLTP szabvány szerint számított 4,5 literes átlagfogyasztás. A Jazz történetében először az Adaptív Sebességrögzítő és a Sávtartó Asszisztens is szériatartozék. Az Útelhagyásra Figyelmeztető Rendszer azonnal figyelmeztetett, ha úgy érzékelte, hogy az autó átlépi az útburkolati jelet, esetleg túl közel mentem a padkához, sőt rendszeresen „rámszólt”, ha lezseren csak egy kézzel fogtam a kormányt – ez utóbbi funkció kevésbé tetszett. A tesztelt kocsi legmagasabb, Executive felszereltsége minden igényt kielégít, a már részben említett vezetéstámogató rendszerektől a Garmin navigáción át a LED fényszórókig mindent megtalálunk, ami a kategóriában ma elérhető.
Összegzésképpen az új Jazz amellett, hogy a helykínálatát, és variálhatóságát átmentette az elődjeitől, külsőleg, és belsőleg egyaránt stílust váltott, és a sportosabb megjelenés helyett lágyabb, letisztultabb vonalakat kapott. Technikailag hatalmas fejlődést mutat, hogy immáron kizárólag hibridként érhető el, és a ma elvárható legkorszerűbb extrák rendelhetők hozzá. Az új Jazz alap listaára 6 999 000 Forinttól indul, míg a minden jóval felextrázott tesztautónk listaára 8 719 000 Ft. Ez nem kevés pénz egy kisautóért, azonban mindenféle importőri, és kereskedői kedvezményekkel élve jelentősen kevesebb pénzért juthatunk új Jazzhez a szalonokban.
A tesztlehetőségért köszönet a Duna Autó Zrt.-nek!
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!
Teszt/fotók: Bitó László