Hasznos fejlesztés a Nissantól
London, Egyesült Királyság – Viktoriánus találmány – 21. századi alkalmazása: a Nissan GB egy csaknem 200 éves technológiát vetett be az új koncepciójában, hogy megoldást találjon a mobiltelefonok figyelemelterelő hatására vezetés közben.
A megoldás szépsége az egyszerűségében rejlik. A Nissan Signal Shield egy kísérleti rekesz a Nissan Juke kartámaszában, ez tulajdonképpen egy Faraday-kalitka, melynek koncepciója az 1830-as évekből származik. Ha egy mobiltelefont helyeznek a rekeszbe, és lezárják a fedelét, a Nissan Signal Shield „csendes zónát”-hoz létre, és blokkolja a telefon összes kimenő illetve bejövő mobil-, Wi-Fi- és Bluetooth-kapcsolatát. A koncepció lényege, hogy megadja a vezetőknek a lehetőséget, hogy kizárják a rengeteg üzenet, közösségi oldal értesítés és alkalmazás riasztás figyelemelterelő hatását, melyekkel az okostelefon használóknak nap, mint nap számolniuk kell.
A probléma egyre súlyosabb méreteket ölt: az RAC (Royal Automobile Club) szerint 2014-ben a vezetők 8%-a ismerte el, hogy előfordul, hogy kézbe veszi telefonját vezetés közben. Ez a szám 2016-ban már 31% volt. A felhasználók késztetést éreznek arra, hogy megnézzék üzeneteiket és értesítéseiket még vezetés közben is. A Nissan saját kutatásának eredménye szerint pedig minden ötödik vezető (18%) ismerte el, hogy küldött már szöveges üzenetet vezetés közben. Minden Nissan crossover kínál Bluetooth csatlakozási lehetőséget, így a vezetők kihangosítva kezdeményezhetnek és fogadhatnak hívásokat, ha az biztonságos. A vadonatúj Micra NissanConnect vagy Apple Carplay rendszerei pedig még ennél is szorosabb integrációt tesznek lehetővé a telefonok alkalmazásaival.
A Nissan Signal Shield opcionálissá teszi a kapcsolatban maradást, és választási lehetőséget kínál a vezetőnek: elérhető marad az úton is vagy „telefonmentes” időt és helyet teremt magának. Ez gyakorlatilag egy digitális detoxikáló, mely lehetővé teszi a zavaró tényezők nélküli vezetést. Ha a vezető hallgatni akarja a telefonján tárolt zenéket vagy podcastokat, arra továbbra is lehetősége van, hiszen telefonját csatlakoztathatja a jármű szórakoztató rendszeréhez az USB- vagy AUX-csatlakozókon keresztül. Az eszköz vezetékes kapcsolatai a Nissan Signal Shield rekeszben is működnek. A telefon kapcsolatainak visszaállításához a vezetőnek mindössze annyit kell tennie, hogy kinyitja a rekeszt a kartámaszban – ehhez nem szükséges levennie a szemét az útról vagy megérintenie a telefont – és a telefon ismét kapcsolódhat a mobilhálózathoz és az autó Bluetooth-rendszeréhez.
Ez az innováció a Faraday-kalitka elve alapján működik. A szerkezet egy valamilyen vezető anyagból pl. fémhuzalból készült ház, mely blokkolja az elektromágneses mezőket. Nevét feltalálójáról – Michael Faradayről az úttörő angol tudósról – kapta, aki az 1830-as években találta fel a szerkezetet. Ha egy elektronikus készüléket, pl. egy okostelefont helyeznek bele, akkor minden elektromágneses jel – például a mobil- vagy Bluetooth-kapcsolat – eloszlik a kalitka vezető anyagán, így nem jut el az eszközhöz.
Alex Smith, a Nissan Motor GB ügyvezető igazgatója a következőket mondta el: „Napjainkban a Nissan autói a legbiztonságosabbak közé tartoznak, mégis folyamatosan új megoldásokat keresünk, melyek hozzájárulhatnak ügyfeleink jólétéhez. A vezetés közbeni mobiltelefon-használat növekvő aggodalmat kelt az autóiparban és a társadalomban is. Különösen nagy gondot jelentenek a push üzenetek, vagyis a szöveges üzenetek, a közösségi oldalak és az alkalmazások értesítései, mivel ezek nagy csábítást jelentenek a vezetőknek, hogy a készüléküket a kézükbe vegyék.”
„A Nissan Signal Shield koncepció az egyik legjobb megoldást kínálja a vezetőknek arra, hogy vezetés közben megszabaduljanak az okostelefonok figyelemelterelő hatásától. A lényeg, hogy minél több kontrollt adjunk a kezükbe a vezetés során, és ne kevesebbet. A vezetők egy része tudomást sem vesz okostelefonjáról miközben vezet, de ez a megoldás azok számára is egy nagyon egyszerű lehetőséget kínál, akik nehezen hagyják figyelmen kívül a hangjelzéseket napjaink online világában.”
Az RAC közlekedésbiztonsági szóvivője, Pete Williams a következőket tette hozzá: „Felméréseink szerint a vezetés közbeni kézi telefonhasználat járványos méreteket öltött. A mobiltelefonok technológiájának fejlődésével egyre több emberben alakult ki függőség. Azonban a kézben tartott mobiltelefon használata vezetés közben fizikai és mentális figyelemelterelő tényező, és 2003 óta illegális is.”
„A Nissan Signal Shield technológia jó példája annak, hogyan lehet segíteni a vezetőket abban, hogy megfontoltan használják telefonjukat. Sokan egyszerűen nem tudnak ellenállni a kísértésnek, nekik segítség lehet ez a mobilmentes zóna, melyet az új technológia nyújt. Arra kérjük a sofőröket, hogy fogadják meg, hogy nem használják kézben tartva készüléküket míg vezetnek: látogassák meg a www.bephonesmart.uk, oldalt, és ígéretüket osszák meg családjukkal és barátaikkal is.”
Egy több mint 1000 vezető bevonásával végzett 2014-es amerikai tanulmány szerint a vezetők 98%-a értett egyet azzal, hogy veszélyes vezetés közben szöveges üzenetekkel foglalkozni, mégis 74%-uk nyilatkozott úgy, hogy tettek már ilyet, 30%-uk pedig azt mondta, hogy ez szokásukká vált, mivel megszokták, hogy állandó kapcsolatban vannak telefonjukkal, és úgy gondolják, hogy a szöveges üzenetek kezelése nem befolyásolja vezetési képességeiket.(2)
Dr. Greenfield, a The Center for Internet and Technology Addiction (Internet- és technológiafüggőségekkel foglalkozó központ) alapítója és a Connecticuti Orvosi Egyetem Pszichológia szakának tanársegédje, aki szintén dolgozott a jelentésen, a következőket mondta el a publikálás során: „Kényszeresen ellenőrizgetjük telefonunkat, amikor valamilyen szöveges információt, e-mailt, vagy közösségi oldal frissítést kapunk. Ennek oka, hogy ilyenkor a dopamintermelés megemelkedik az agyban, ez pedig boldogság érzését kelti. Ha a dopaminszint emelkedése miatt bekövetkező vágy miatt telefonunkért nyúlunk vezetés közben, egy egyszerű üzenet is halálos lehet.”(3)
A Nottingham Trent Egyetem kutatása szerint az átlagos felhasználó napi 85 alkalommal pillant rá telefonjára és a „rövid mobiltelefon interakciók” – melyek 30 másodpercnél rövidebb ideig tartanak – gyakorlatilag szokássá váltak az okostelefon-felhasználók mindennapjaiban, már észre sem veszik, hogy milyen gyakran ellenőrzik mobiltelefonjukat.
A fiatal vezetők esetében különösen nagy a kockázata annak, hogy ezek elterelik figyelmüket. A 25-34 éves vezetők csaknem fele (49%) ismerte el, hogy alkalmanként internetezik és alkalmazásokat használ vezetés közben. Ugyanebbe a korcsoportba tartozó vezetők majdnem egyharmada mondta azt, hogy heti több alkalommal is tesz ilyet.
Ezek a kényszeres szokások veszélyesek és törvénybe ütköznek. Ha a vezető mobiltelefont használ vezetés közben, négyszer nagyobb valószínűséggel szenved balesetet, és reakcióideje is kétszer olyan lassú, mint az ittas vezetőké. A rendőrség véleménye szerint több közúti baleset vezethető vissza a mobiltelefon-használatra, mint amennyi megjelenik a hivatalos statisztikákban. A megkérdezettek fele értett egyet azzal, hogy a telefonok szerepét nem veszik megfelelően figyelembe a halálos balestek kivizsgálása során, jelenleg körülbelül 20 halálesetért felelős évente a mobiltelefon használat vezetés közben.