fbpx

Elektromos luxusautók diszkont áron?

Az e-autók árával kapcsolatban kialakult egy kép az emberekben, mégpedig az, hogy legtöbbünknek megfizethetetlen. Ez a kezdetekben igaz is volt, azonban ez már a múlté.

Az újkori árához képest jelenleg akár 70%-kal olcsóbban is vásárolhatunk elektromos járgányt. Minek köszönhető az árcsökkenés? A Tesla gondolt egyet, hirtelen nagy mértékben levitte az árakat, amelyhez a többi gyártó gyorsan alkalmazkodott. Emellett a piac folyamatosan telítődik, így számíthatunk rá, hogy az árak tartósan alacsonyan maradnak. Mint benzines társaiknál, az elektromos autók is rendkívül sokat veszítenek az árukból pár éves korukra. Ez különösen igaz a luxus, prémium autókra, hiszen minél nagyobb az értéke, annál nagyobb az értékcsökkenés.

Az első ilyen megvizsgált autó a Jaguar I-Pace. 2018-ban 30 millió forint körül volt az újkori ára, most 10 millió forintért egészen jó állapotú, kevés kilométeres példányhoz juthatunk hozzá. A modell egyetlen hibája, hogy sokat fogyaszt, ezért mindössze kb. 300 km a megtehető hatótáv.

Az Audi E-tron 50 jelenleg 12-14 millió forint között mozog, 3-4 éve, újkorában bőven 30 millió felett kértek el érte. Nagy, kényelmes, csendes, luxus SUV, diszkont áron. Sajnos ez az autó is csak 300 km megtételére képes egy töltéssel, viszont új áron ettől jóval fapadosabb kiviteleket kapunk, ugyanennyi hatótávval.

A Mercedes mint mindig, jelen esetben is jobban tartja az árát, az EQC modelljük 2019-ben 26-28 millióért volt vihető újonnan, jelenleg 16 millióért tűnnek fel az internetes hirdetésekben.

A BMW is hasonlóan áll, az i4 és az iX ára sem esett vissza olyan drasztikusan, mint a konkurenciájánál. A következő jelölt a Ford Mustang Mach-E. Egy közepesen felszerelt modellért új korában, 2021-ben 25 millió környékén kértek el, jelenleg mindössze 15 millió körül már lehet szép példányt találni.

A legmeghatározóbb gyártó az elektromos autó-piacon a Tesla.  A Model S 2013-ban jelent meg, akkoriban 34 millió forintot kóstált, most 9-10 éves példányokat találunk már 10 millió forintért is, de a kezdeti modellekre sok a panasz, érdemes utána járni a hibáknak és nem elkapkodni a vásárlást. A Model 3 esetében a sok kilométert futottak 8 millió forinttól indulnak, egy kevesebbet futott, megkímélt állapotú viszont már 10 millió forint felett van.

Hyundai Ioniq 5 ár-érték arányban kiváló autó, a kis akkumulátorosat 12 millió forinttól lehet megvásárolni, a nagyobb, 72,6 kWh-s akkuval szerelt modell pedig 14-től kezdődik.

A Porsche örök klasszikus, a felsoroltak közül a legjobb választásnak a Taycan bizonyulhat, hiszen az extrázott, kb. 45 milliós újkori árához képest a 20 milliós ár egészen elképesztő csökkenés. A német használtautó-piac hemzseg a kevés kilométeres, kiváló állapotú Taycan 4S-ektől ebben az ársávban.

Európában egyre fejlettebb a töltőhálózat, főleg a skandináv területeken és nyugaton, de Magyarországon is folyamatos kiépülésben van, így már senkinek nem okoz gondot, 30-40 km-es körzetben szinte bárhol talál töltőt. Az egyetlen gond az, hogy mindegyikhez különféle applikációt le kell tölteni, regisztrálni és ezzel rengeteg időt veszít a felhasználó. A legjobb megoldás az, ha otthon kiépítjük a rendszert, hogy éjszaka tudjunk tölteni. Ha napelemünk van, akkor szinte 0 Ft-ért tankolhatjuk tele árammal az autónkat. Az esetek túlnyomó többségében egy átlag felhasználónak bőven elég napi 100 km hatótáv, amit bármelyik elektromos autó tud teljesíteni. A maradék kevés esetben pedig a legjobb ár/érték arányú töltőt kell választani és még úgy is sokkal olcsóbban tudunk autózni, mint belsőégésű motorral szerelt autóval. A Tesla vásárlók abban előnyt élveznek, hogy ők a saját töltőhálózatukon bizonyos modellek esetében az idők végezetéig ingyen tudnak tölteni, ezt át tudják vinni új modellre is, vásárláskor érdemes megfontolni ezt az opciót is.

Fontos megjegyezni a használt elektromos autókkal kapcsolatban, hogy az akkumulátor degradálódhat, így csökken a hatótáv. Ezt mindenképp figyelembe kell venni vásárláskor, érdemes megvizsgáltatni egy hozzáértő, elektromos autókra specializálódott szervízben. Elsőkörben úgy tűnhet, aki új korában megvásárolta ezeket a modelleket, rendkívül nagyot bukik rajta, de ha jól belegondolunk, a cégautóadót, üzemanyagot megspórolva nem is olyan nagy az az árkülönbség. Aki most dönt a vásárlás mellett, az rendkívül jól jár, hiszen lesz egy pár éves elektromos luxusautója, pár tízezer kilométerrel és kb. 95%-os akkumulátorral. Ha az e-autók ára továbbra is ebbe az irányba halad, szélesedni fog a vásárlói réteg, így tisztább lesz a levegő is a városokban.

Írta: Barczi Péter

Inspiráció: Horváth András Youtuber alábbi videója:

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb