Elsők között láttuk itthon az Ioniq 5 N-t és az új Santa Fe-t
A Hyundai Magyarország május 14-én egy sajtóreggeli keretein belül bemutatta az első elektromos N modelljét, az Ioniq 5 sport változatát. A budapesti Larus étteremben megrendezett eseményen meg lehetett tekinteni a frissített i30-ast és a Tucsont is.
A köszöntő utáni prezentáció a faceliftes i30 részletes bemutatójával kezdődött. Megtudhattuk, hogy már csak benzines és hibrid változatban lesz kapható. Egyedülálló a piacon, hogy megtartották az 1.5 literes szívó benzines motorjukat a palettán. Emellett 1.0 literes és 1.5 literes turbós, T-GDi motorral rendelhető, lágy hibrid rendszerrel. A megszokott 3 karosszéria típus maradt, hatchback, kombi, és fastback. Ez a típus második ráncfelvarrása, megjelent az N line is új felnikkel.
Ezután következett a Tucson, mely szintén egy ráncfelvarráson esett át. Formára sokat nem változott, az első fényszórókat módosították kívülről. A beltér viszont hatalmas átalakuláson ment keresztül, mely több is, mint amennyit egy facelift-nél szoktak változtatni a gyártók. Új, 12.3 colos ívelt dupla kijelzőt kapott és a digitális klíma panelje is teljes átalakuláson ment keresztül. Emellett az üléskárpit és az ajtókárpit mintázata is megújult, kapható már bőr-szövet kombinációban is. A Tucson motorpaletta-kínálatában meghagyták a dízelmotort, mely szintén egyedülálló a piacon. A benzines motorok hibrid változatban elérhetők csak 160 lóerőtől 252-ig. Továbbá megjelent a plug-in hibrid verzió elsőkerék-hajtású változata. A kínálat összes verziója elérhető összkerékhajtással.
Ekkor már mindenki az Ioniq 5 N-re várt, a legizgalmasabb modell következett. Lerántották a leplet a gyönyörű fehér fényezésű vadállatról. Az akkumulátorát 84 kWh-ra növelték. Csak összkerékhajtással rendelhető. Az úgynevezett NGB módban tudjuk kihozni a teljesítményéből a maximumot, mely 650 lóerő és 770 Nm. A 0-100 km/h-s sprintet 3.4 másodperc alatt futja ebben a módban. Maximális sebessége 260 km/h, WLTP szerinti hatótávja 448 km-re csökkent, ez 33 km-rel kevesebb, mint a 77,4 kWh-s akkuval szerelt „sima” Ioniq 5-ben. 10-ről 80-ra ugyanúgy 18 perc alatt lehet 350 kW-os töltővel feltölteni. A legnagyobb újítás az a 8 fokozatú váltó és a motorhang imitációja. Olyan érzés, mintha hagyományos belsőégésű motorral szerelt autóban ülne a sofőr. Külső hangszóróval is felszerelték az autót, így nem csak az hallja, aki vezeti. A nyomatékot is a vezető tudja szabályozni 11 különféle fokozatban, hogy az első és a hátsó tengelyek között milyen mértékben oszlassa el a nyomatékot. A „Left Foot Braking” funkció lehetővé teszi a bal lábas fékezést, mely ha egyszerre nyomjuk a 2 pedált, akkor fékezi az autót.
Az utolsó bemutatott modell pedig a teljesen új Santa Fe voltl. Az első és a hátsó lámpája is H betűt formáz, sőt még a lökhárítóból is jól kivehető ez a forma keresztben, mely a márka kezdőbetűjére utal. Jóval szögletesebb formája lett, mint elődjeinek. Megkapta a Tucsonból már ismert, 12.3 colos infotainment érintőképernyőt és a szintén 12.3 colos digitális műszeregységet. A kalandra vágyók sátrat is tudnak az autó tetejére illeszteni, amihez egy kapaszkodó is tartozik a C oszlopon, hogy könnyebb legyen a felmászás. Újdonság még, hogy digitálisra át tudjuk „pattintani” a belső visszapillantó tükröt. A kedvenc funkcióm az autóban az, hogyha a telefont betesszük a kesztyűtartóba UV-módszerrel fertőtleníti azt. A mindennapokban ez rendkívül hasznos, zseniális megoldás. Az új Santa Fe nem kapható dízel erőforrással, csak hibrid és plug-in hibrid változatban elérhető, 1.6 literes benzinmotorral. Frissítették a digitális kulcsot is, mely lehetővé teszi, hogy mobiltelefonnal is nyithatjuk/zárhatjuk az autót. 6 üléses kivitelben elérhető, 3 sorban. A minőségérzet kifejezetten jó, elődjéhez képest sokat fejlődött a Santa Fe ezen a téren is.
Írta: Barczi Péter
Fotók: Háfra Zsolt