Több fény, kevesebb vakítás: különleges fényszórókkal érkezik az új Peugeot 308
Igazi prémium funkcióval: mátrix LED fényszórókkal lép piacra az új generációs Peugeot 308. De mit takar a hangzatos név, és miért jó ez a felhasználóknak?
Miután meghódította a luxuskategóriát, a mátrix LED fényszóró most egy fél lépést tesz a tömegpiac irányába. Bár az autóvásárlók többsége továbbra sem élvezheti a jelenleg ismert legmodernebb, rendkívül alkalmazkodóképes világítástechnológia előnyeit, egyes nem prémium márkák kiemelt termékeiben már megjelent ez biztonsági és esztétikai szempontból egyaránt forradalmi jelentőségű rendszer.
Ilyen modell az új generációs Peugeot 308 is, amely két szegmens határán – a fényűző szolgáltatásokat megfizethető árakkal társító, szűk piaci tartományban – az elsők között alkalmazza ezt a kiemelkedő szolgáltatást.
Hosszú utat járt be az autóipari világítástechnológia, amíg eljutott jelenlegi fejlettségi szintjére. A korai automobilokon egyáltalán nem volt világítás, a XIX. század végén acetilénnel, kerozinnal működő, költséges, körülményes, balesetveszélyes és jóformán hasznavehetetlen lámpákat szereltek a járművekre.
1908-ban két, egymástól független találmány: a reflektor, illetve a karbon izzószálas elektromos világítás ígért ragyogó jövőt, ám gyártástechnológiai okokból még hosszú időnek kellett eltelnie, amíg az autókat a mai értelemben véve használható világítással szerelték fel. A kor technológiai kihívásaira jellemző, hogy a negyvenes évek elején például átmenetileg betiltották a reflektoros fényszórókat, mert a gyorsan rozsdásodó tükör miatt rendre elvakították a szembejövőket; a fényszórók állíthatósága pedig csak a húszas években jelent meg, mert addig olyan nagy tűréssel gyártották a lámpákat, hogy mindennemű szabályozás értelmetlennek bizonyult.
Az ötvenes évek derekán jelentek meg az első aszimmetrikus fényszórók. A francia Cibie cég találmánya egyszerre csökkentette a zavaró vakítást és biztosított megnyugtatóan hosszú fénypászmát.
Néhány évre rá a Hella bevezette a halogén izzókat, amelyek hosszabb élettartamot és nagyobb fényerőt sűrítettek kisebb méretbe. Ekkortájt ért véget a kerek fényszórók hegemóniája is; a modern optikai technológiákat alkalmazó, szögletes lámpatestek jóval nagyobb szabadságot engedtek a formatervezőknek.
Az autóipari világítás egyetlen évtized alatt többet fejlődött, mint előtte fél évszázadon át, és a következő dekádokban egyre gyorsuló ütemben érkeztek a korszakváltó innovációk.
A nyolcvanas évek polikarbonát búrái, a kilencvenes évek ívkisüléses (HID) xenon fényszórói után gyorsan elérkeztünk a LED-es (fénykibocsátó diódás) világítótestekig. Ezeket először féklámpákban, később hátsó helyzetjelzőként, majd első nappali fényként alkalmazták.
Villámgyors aktiválásuk, minimális energiafogyasztásuk, valamint kis méretükből adódó szabad elrendezhetőségük gyorsan népszerűvé és hasznossá tette őket – nem utolsósorban marketing szempontból.
Hogy miért, azt remekül példázzák az új generációs Peugeot modellek: az oroszlánkarom-nyomot mintázó zárófények és a nagymacska szemfogát jelképező nappali világítás jól felismerhető karakterrel ruházzák fel az autókat, messziről azonosíthatóak.
Távolsági és tompított világításra ezzel szemben jóval később kezdték csak el használni a fénykibocsátó diódákat.
Nincs még tizenöt éve, hogy egy akkori luxuskategóriás limuzin elsőként alkalmazott teljes LED-es fényszórót. A LED-ek minimális helyigénye, nagy fényereje és rendkívüli (a gyakorlatban jóformán korlátlan) élettartama olyan előnyöket kínált, amelyek bőven ellentételezték a magas költségeket és az ekkora teljesítménynél már jelentős hőkibocsátást.
A technológiában rejlő lehetőségeknek azonban ezzel még nem volt vége: 2014-ben készült el a világ első mátrix LED fényszórója, amely működési elvét tekintve olyan volt, mintha oldalanként nem egy, hanem tucatnyi reflektort szereltek volna az autóra. Ezek mindegyike más és más alakú fénycsóvát bocsátott ki, amelyek kombinálva a teljes megvilágítandó területet lefedték, akár egy mátrix. A rendszerhez egy kamera is tartozott, amely észlelte a szemből érkező autókat, azonosította azok helyét, és parancsot adott a lámpának, hogy az éppen oda világító LED-elemet kapcsolja le – azt, és csak azt. Ez a megoldás minden korábbinál optimálisabb megvilágítást kínált.
Ez a fényszóró, amelyet kezdetben csak a luxusmárkák zászlóshajóihoz rendelhettek meg az ügyfelek, ma már a Peugeot 308 vásárlói számára is elérhető.
Míg a modell minden kivitele kivétel nélkül takarékos, nagy fényerejű, hosszú élettartamú LED lámpatesteket kapott, a legmagasabb felszereltségű változatok adaptív mátrix LED technológiát kínálnak. Ezekben a lámpatestekben oldalanként huszonnégy diódát találtunk – ebből négy szolgálja ki a tompított világítást, míg ha távolságira kapcsolunk, mind a 24 világít. A húsz távolsági LED igény szerint fel- és lekapcsolható, illetve fényerejük szabályozható: hogy mikor és hogyan, azt a szélvédő felső részén elhelyezett kamera jelei alapján dönti el a rendszert vezérlő számítógép.
A mátrix LED fényszóró persze többet tud a vakításmentes távolsági világításnál. A Peugeot mérnökei három különböző üzemmódot programoztak be a vezérlésbe, amelyek sebességtől függően váltják egymást. 0-50 km/óra sebességtartományban automatikusan aktiválódik a tompított világítás, 50 és 110 km/óra között távolsági világítással halad a gépkocsi, ha pedig ennél is gyorsabban megyünk, a vezérlés minimális mértékben (0,4°) megemeli a fénycsóvát, hogy az autópályán is biztonságos látási viszonyokat teremtsen.
Van ugyanakkor egy tulajdonsága a mátrix LED fényszóróknak, amelyet a Peugeot 308 tervezői tudatosan nem használtak ki. A számítógépes vezérlésnek köszönhetően ugyanis a fényforrásokat bárhol, bármilyen csoportosításban el lehet helyezni az autó orrán – jó példa erre a 2015-ös Peugeot Fractal tanulmányautó, vagy az egy évvel később bemutatott Peugeot L500 R HYbrid koncepciójármű, amelyek egyáltalán nem rendelkeztek hagyományos értelemben vett lámpatestekkel.
Az igazság azonban az, hogy a Peugeot arculatától elválaszthatatlanok azok a fényrajzolatok, amelyeket épp a LED technológia bevezetése tett lehetővé. Ha tehát amiatt aggódnánk, hogy a közeljövő Peugeot-i elveszíthetik jól ismert, karakteres fizimiskájukat, ne tegyük: formájukban és méretükben változhatnak, a fényszórók még jó ideig az autók meghatározó részei – ha úgy tetszik, a lélek tükreként is emlegetett „szemei” – maradnak.