A Hyundai Motor túlteljesítette az európai új autó piacot 2021-ben
Noha az új autók iránti kereslet összességében visszaesett Európában, a Hyundai Motor Europe impozáns eredményekkel zárta a 2021. évet. A vállalat tavaly 515 886 gépkocsit adott el Európában, 21,6 százalékkal többet, mint 2020-ban. Ennek köszönhetően a márka piaci részesedése 1 százalékponttal 4,4 százalékra emelkedett.
Ezen túlmenően az eladásokból minden korábbinál nagyobb arányban részesedtek a villamosított modellek. A 2021 során Európában eladott Hyundai gépkocsik 35 százaléka rendelkezett alternatív (azaz hibrid, plug-in hibrid, akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás) hajtáslánccal. Ez 77 százalékos növekedést jelent az előző évhez viszonyítva. Ezen járművek közül 72 509 darab volt a helyi károsanyag-kibocsátás nélküli (akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás) jármű: ezek az európai eladások 14,1 százalékát tették ki.
„Mindennél jobban tanúskodik a Hyundai robusztus modellkínálatáról és szolgáltatásainak minőségéről, hogy a márka tavaly túlteljesítette az európai újautó-piacot.” – mondta Michael Cole, a Hyundai Motor Europe elnök-vezérigazgatója. „2021-ben a beszállítói láncban tapasztalt fennakadások mellett továbbra is tényező volt a pandémia, amely a nemzetközi utazásoktól kezdve a mindennapokig életünk minden aspektusára hatással van. Kereskedői hálózatunk ennek ellenére bebizonyította, hogy a nehéz körülmények ellenére is képesek a legkiválóbb minőségű szolgáltatást nyújtani. Ez fényesen igazolja ügyfélközpontú szemléletünk sikerességét.”
Minden korábbinál magasabb piaci részesedés Európa országaiban
A 4,4 százalékos össz-európai piacrész mellett a Hyundai 2021-ben rekord mértékű piaci részesedést ért el Németországban, Spanyolországban, Olaszországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban. A német piacon a Hyundai típusai tették ki az összes eladott gépkocsi 4,1 százalékát, ami fél százalékponttal haladja meg a tavaly ilyenkori értéket, és minden idők legjobb arányának számít. Németországban összesen 106 620 új Hyundai gépkocsit helyeztek forgalomba.
Spanyolországban a Hyundai korábbi rekordját megdöntve 6,7 százalékos piaci részesedést ért el. A forgalomba helyezett gépkocsik számra elérte az 57 508-at. A Hyundai akkumulátoros elektromos zászlóshajójának, az IONIQ 5 tisztán elektromos kompakt szabadidőjárműnek a bevezetését követően, az év második felében a Hyundai tört az eladások élére. Emellett Spanyolországban a Hyundai bizonyult az év legsikeresebb ázsiai autógyártójának, és az abszolút ötödik legkeresettebb autómárkának.
A Hyundai olaszországi piaci részesedése 2021 során elérte a 3,1 százalékot, a 2021-es piacrészt 0,7, a 2019-est pedig 0,5 százalékponttal meghaladva. Ugyanitt a Hyundai 35 százalékkal növelte eladásait az előző évhez képest. A 2021 során Olaszországban eladott Hyundai gépkocsik 28 százaléka villamosított volt.
Franciaországban ugyancsak minden idők legmagasabb piaci részesedését: 2,7 százalékot könyvelhetett el a Hyundai. Ez 0,6 százalékpontos növekedést jelentett az előző évhez viszonyítva. Az eladások 30,8 százalékkal emelkedtek 2020-hoz képest: a Hyundai tavaly összesen 45 241 autót adott el Franciaországban.
Az Egyesült Királyságban ugyancsak jelentős sikereket könyvelhetett el a Hyundai. A vállalat 69 680 autót adott el, ami a teljes piac 4,2 százalékának felelt meg – ilyen erősen még soha nem teljesített a Hyundai a szigetországban. Éves szinten a márka 47 százalékkal növelte eladásait, köszönhetően az olyan újonnan bevezetett modelleknek, mint a BAYON, a KONA N vagy az IONIQ 5. A vállalat több mint 12 500 helyi károsanyag-kibocsátástól mentes gépkocsit értékesített 2021-ben, ezzel a szegmens negyedik legnagyobb szereplőjének bizonyult.
A Hyundai TUCSON az élen
Az abszolút legnépszerűbb modell újfent a Hyundai TUCSON kompakt szabadidőjármű volt. Miután 2020 végén megújult, a vadonatúj TUCSON eladásai új magasságokba szöktek 2021-ben. 152 257 eladott példánnyal a TUCSON tette ki a Hyundai európai eladásainak 29,5 százalékát 2021-ben. Ezt a Hyundai KONA városi szabadidőjármű (B-SUV) követte 109 902 eladott autóval, majd az i20, amely 60 560 példányban talált gazdára.
A Hyundai szabadidőjárművek meggyőző európai teljesítménye jól szemlélteti a márka crossover-kínálatának sokszínűségét. A városi, kompakt és középkategóriás modellekből álló, minden elképzelhető hajtáslánc-variációt felvonultató portfoliónak köszönhetően a Hyundai a legváltozatosabb életstílusokhoz és ügyfélelvárásokhoz képes szabadidőjárművet kínálni.
77 százalékkal erősebb villamosított eladások
A villamosított járművek európai eladásai 2021-ben 77 százalékkal emelkedtek az előző évhez képest. A Hyundai tavaly 182 437 villamosított gépkocsit adott el Európában. Az alternatív hajtásláncok tették ki a Hyundai összes európai eladásainak 35 százalékát!
Ezen belül 72 509 zéró károsanyag-kibocsátású (azaz akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás) jármű volt. Ezek az emissziómentes modellek a Hyundai európai eladásainak 14,1 százalékát tették ki 2021-ben, ami éves szinten 26 százalékos emelkedést jelent.
2021-ben a TUCSON Hybrid volt a Hyundai legsikeresebb villamosított típusa Európában: ebből 43 792 darab talált gazdára. A Hyundai emissziómentes típusainak ranglistáját a KONA Electric vezette 44 069 eladott példánnyal. A modell minőségére és környezetbarát voltára mi sem jellemzőbb, mint hogy a Divers Alert Network (DAN) Europe két tagja a közelmúltban 25 000 kilométert tett meg egy KONA Electric fedélzetén a kontinensen, hogy Európa-szerte népszerűsítsék a fenntartható üzleti gyakorlatokat.
A frissen bevezetett IONIQ 5 szintén kedvező fogadtatásban részesült. A modell máris a márka összeladásainak 3,7 százalékát teszi ki.
A csekély és zéró károsanyag-kibocsátású modellek részarányának növelése fontos szerepet játszik a Hyundai azon stratégiájának a megvalósításában, hogy a vállalat 2045-re elérje a számsemlegességet.
A magyar adatok
A magyarországi eladási adatok és a beérkező merendelések mennyisége minden várakozást felülmúlt 2021-ben Az európiai értékesítésben 44 069 db KONA Electric-ből 195 talált Magyarországon gazdára, a TUCSON hybrid és plug-in hybrid modellekből pedig együttesen 248 darabot adtunk át, a CMR adatbázis adatai alapján (ezen felül még számtalan, függő rendelés van a különböző modellekre).
Említésre méltó, hogy habár csak 62 darab IONIQ 5-ös modellt helyeztünk Magyarországon forgalomba 2021-ben, de a teljes, 2022-re rendelkezésre álló darabszám jelentős része is már végfelhasználó felé előzetesen értékesítésre került, javarészt még a modellek megérkezését megelőzően.
Made in Europe
Az európai piacon legnépszerűbb Hyundai modellek közül hat (beleértve a fent említett TUCSON és KONA Electric modelleket is) Európában: a vállalat törökországi és csehországi üzemeiben készül. Ezek a helyi gyártású típusok teszik ki a márka teljes európai forgalmának a 72 százalékát (371 302 db gépkocsi.)
A Hyundai Assan Otomotiv Sanayi (HAOS) a vállalat legrégebb óta működő, Koreán kívüli gyártóegysége. A törökországi İzmitben működő üzem 1997 óta működik. A HAOS gyártja az i10, i20 és i20 N, valamint BAYON típusok európai piacra szánt példányait. A csaknem 2500 főt foglalkoztató üzem éves gyártási kapacitása 230 000 gépkocsi. A Hyundai Motor törökországi gyárában 2019-ben készült el a kétmilliomodik gépkocsi.
A csehországi Nošovicében működő Hyundai Motor Manufacturing Czech autógyára 2008 óta termel. Ez Európa egyik legmodernebb autóipari gyártóüzeme, éves kapacitása 350 000 gépkocsi. A HMMC szinte minden létező hajtáslánc-típust gyárt, a benzines és dízelmotoroktól a plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos hajtásláncokig. Csehországbanban készülnek az európai piacokra szánt i30 és i30 N, valamint TUCSON és KONA Electric típusok. Azáltal, hogy szinte minden hajtáslánc-típust gyárt Európában, a Hyundai erősíti aktív jelenlétét a térségben, és kihangsúlyozza, hogy milyen fontos szerepet játszik Európa a vállalat átfogó üzleti stratégiájában.
Minden ügyféltípust kielégítő, színes modellválaszték
A Hyundai rendelkezik a legváltozatosabb hajtáslánc-kínálattal a piacon. A vállalat minden elképzelhető hajtáslánc-típussal kínál gépkocsit ügyfeleinek, a belső égésű motoroktól az akkumulátoros elektromosig, a full hibridtől a plug-in hibriden át a hidrogén üzemanyagcellásig.
A Hyundai tavaly vezette be az IONIQ 5 akkumulátoros elektromos modellt, amely előremutató fenntarthatósági, valamint innovatív technológiai megoldásokkal lépett piacra. A tisztán elektromos IONIQ 5 kompakt szabadidőjármű a vállalat új IONIQ márkájának első típusa. A modell az Ott vagyunk már? podcast-sorozat egyik epizódjában is szerephez jutott. A széria első évadának 11. epizódjában Suzi Perry műsorvezető az IONIQ 5 villamosított jellemzőiről, fenntartható anyaghasználatáról és futurisztikus formatervéről beszélgetett a Hyundai három vezető szakemberével.
Nem az IONIQ 5 volt azonban a Hyundai egyetlen 2021-es modellújdonsága. A vállalat fennállásának egyik legtöbb újdonságot hozó évében mutatkozott be a BAYON és a KONA N, egyrészt megerősítve a vállalat pozícióját a városi szabadidőjárművek szegmensében, másrészt vadonatúj ügyfélkört szólítva meg a márka első sportos crossoverével. Szintén ebben az évben debütált a STARIA, egy olyan többcélú buszlimuzin, amely a jövőben a vállalat célirányosan fejlesztett típusainak alapjául is szolgál majd.
2022-ben érkezik a Hyundai IONIQ 6, az IONIQ márka második típusa, egy akkumulátoros elektromos szedán. Az IONIQ 6 a Prophecy tanulmányautóra épül majd. A vállalat emellett a nagyteljesítményű N modellcsalád további bővítését is kilátásba helyezte. A Hyundai 2022-ben világszerte 4,3 millió autó értékesítését tervezi.