Mini-történelem
Az apró, de hatalmas szívű mini a brit autóipar messiásaként írta be magát a járművek történelemkönyvébe. Elérhető ára, praktikuma, megbízhatósága és nem utolsósorban megjelenése miatt lett a Miniből óriási legenda.
A kisautók példaképe közel 55 éve kezdte pályafutását, és egészen az ezredfordulóig gyártották a jellegzetes külsővel rendelkező Minit. Ugorjunk is vissza rögtön a kezdetekhez, 1959. augusztus 26-án jött el a várva-várt bemutatkozás pillanata, 496 fontos árcédulával került a kereskedésekbe Morris Mini Minor és Austin Seven néven. A mindössze 600 kilogrammos, 850 köbcentis, 34 lóerős jármű 120 km/órás végsebességre volt képes, ennél többet valószínűleg a futóművek és a fékek sem bírtak volna elviselni. A háromméteres autó méretei ellenére akár négy személynek is helyet biztosított, 195 literes csomagterébe sok pakk nem fért el, de talán nem is ez volt a lényeg. A Mini hamar a túlzsúfolt Londoni parkolók sztárja lett, a gyártók rájöttek, hogy a kereslet növekedése miatt érdemes bővíteni a palettát.
A felismerésnek köszönhetően hamarosan a kombi, valamint a pick-up változat is megjelent, de az igazi siker a már erősebb motorral rendelkező Coopert övezte. A Mini a ralipályákon is megmutatta tudását, 1965-ben, a Monte Carlo-i versenyen győzelmet ünnepelhettek az aprósággal. Ám ez az év nem csak a versenyekről szólt, ekkor gurult le ugyanis a gyártósorról az egymilliomodik Mini. 1967-ben jött az első frissítés, majd 1969-ben megjelent a némileg hosszabb karosszériás Clubman, és a Coopert váltó Mini 1275 GT, amely 1.3 literes motorjával és 59 lóerejével a széria csúcsmodellje lett. 13 évvel a gyártás megkezdése után elkészült a hárommilliomodik Mini, a figyelmet számos kisebb, de folyamatos fejlesztéssel tartották fenn, a modellváltozatok arról is gondoskodtak, hogy mindenki megtalálja a saját stílusához illő típust. A nyolcvanas évek elején a Van, az Estate és a Clubman gyártását is megszűntették, ám az évtized végén feléledt a Cooper.
A kilencvenes évek elején a környezetvédelmi szabályok miatt 1.3-as motorokkal kellett ellátni a típusokat, ám ez nem szegte kedvét a gyárnak, sőt a Mini még 34 évvel a megjelenése után is tartogatott meglepetéseket, 1993-ban, sokak örömére elérhetővé vált a Cabrio változat is.
Hét évvel később, 2000-ben, 5.3 millió darabot követően állították le a klasszikus kisautó gyártását, egy évre rá pedig megjelent a modern alakot öltött Mini, melynek változatai az One és a Cooper neveket kapták.
Bense Róbert