Milyen mérleggel zárta az első évet a nagycsaládos autóvásárlási támogatás?
Budapest, 2020. 07. 01. – Pontosan egy éve, 2019. július 1-jén indult el a nagycsaládosok újautó-vásárlási programja, amely jelentősen fellendítette a magyar autópiacot. A hétszemélyes autók iránti keresletet ráadásul a koronavírus sem tudta visszafogni. Melyek voltak a legkeresettebb modellek és mi volt a legdrágább autó, amit ez idő alatt átadtak? Ezekre a kérdésekre is választ az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen értékesítő vállalat éves összefoglalója.
Van miből választaniuk a nagycsaládosoknak, ugyanis a Duna Autó 19 márkát felvonultató kínálatából 19 modell felel meg a kormány által megfogalmazott feltételeknek. Ráadásul több kategória is szóba jöhet, az egyterű gépjárművektől egészen a nagyobb szabadidő autókig. Nem is csoda, hogy ez idáig több mint 27.000 igénylés érkezett be a Magyar Államkincstárhoz. „Már 2019 közepén is lehetett prognosztizálni, hogy a legalább hétszemélyes, újautó megvásárlását elősegítő program jócskán fel fogja lendíteni a magyar autópiacot. Cégünk például ennek hatására is új eladási csúcsot tudott dönteni tavaly. A nagycsaládos megrendelések hatására ugyanis közel 10%-kal nőtt az értékesítési volumenünk” – árulta el Markó Zoltán, az óbudai vállalat kereskedelmi és marketingigazgatója.
Szállítási nehézség vs. koronavírus
A támogatásigényléseket és a nagycsaládos modellekre való leszerződéseket még a koronavírus sem tudta megakasztani. „Habár a kialakult egészségügyi helyzet hatására a magánvásárlók szinte eltűntek és a forgalom is visszaesett, de azon szalonjainkban, ahol elérhetőek a hétszemélyes modellek, még így is voltak betérő ügyfelek. A személyes látogatás mellett pedig egyre többen érdeklődtek online autóvásárlási felületünkön is” – tette hozzá a Duna Autó szakembere.
Az egyetlen „visszatartó erő” a szállítási nehézség a gyártók részéről, amelynek háttere valójában egy körforgásként írható el. Tavaly, mikor kihirdették a nagycsaládosok állami támogatását, egy gyártó sem volt felkészülve arra, milyen hatalmas mértékben fog megugrani a kereslet a hétszemélyes modellek iránt Magyarországon. „Mivel a gyárak egy évre előre betervezve dolgoznak, ezért az átmeneti megoldás a nagycsaládos modellek újraosztása volt az európai országok között. Ezért mi ügyfeleink minél teljesebb kiszolgálása érdekében igyekeztünk erősen készletezni. Mostanra azonban mindenki megnövelte gyártási kapacitásait a hétszemélyes autókra. Ugyanakkor a szigorodó CO2 normák miatt több márka is rákényszerült arra, hogy leálljon egyes modelljeinek gyártásával. A kínálat így összeszűkült, és – habár kisebb mértékben, de – előidézte a szállítási idők meghosszabbodását. Ez azonban modellenként és felszereltségenként lényegesen eltérhet, így azt szoktuk ajánlani, hogy érdeklődjenek ez ügyben márkakereskedéseinkben!”
Verhetetlennek tűnő Dacia-hatalom
Markó Zoltán elárulta: június közepéig több mint 400 szerződést kötöttek meg, és ennek 80%-át már át is adták a nagycsaládosoknak. A program egyértelmű nyertese – gyártó szempontból – a Dacia, hiszen Lodgy-ja a legolcsóbb autó a hétszemélyes kínálatban. Az Autóvárosban a szerződések 1/4-ét erre kötötték meg az elmúlt egy évben. Igaz, most már a román márka is több mint 5 millió forintért adja modelljét, levonva az állami támogatást a kezdőára 2.649.000 Ft, ami valljuk be, igazán baráti egy ilyen praktikus, családi egyterűért.
Az óbudai cég statisztikái szerint a népszerűségi lista második helyén továbbra is a Skoda Kodiaq áll. Érthető, hogy a nagycsaládos eladások 14%-át ez a modell teszi ki, hiszen már 5.920.000 forinttól hazavihető a közkedvelt SUV. Persze ehhez hozzátartozik az is, hogy a 2,5 milliós támogatáson túl az importőr egyéb kedvezményeket is biztosít az autóvásárláshoz. Így próbálja ösztönözni eladásait a Fiat, Kia, Nissan, Peugeot, valamint a Seat is – utóbbi márka főképp a Tarraco modellel ért el így eredményt, az Autóváros nagycsaládos rangsorában a 4. helyen végzett, 6,25%-kal. A Seatot – a Dacián és a Skodán kívül – a Fiat előzte meg, amely Doblo Panorama modelljével a képzeletbeli dobogó 3. fokára fért fel. Sajnálatos hír azonban, hogy ezt a típust a szigorodó CO2-kibocsátási normák miatt a gyártó kénytelen volt kivonni a forgalomból, így a jövőben már nem lesz kapható. A TOP5 végén a Peugeot Rifter áll, 5%-kal, a sort a továbbiakban a Renault, Honda, Kia és Nissan folytatja.
A Duna Autó adatai alapján a nagycsaládosok jellemzően a már állami támogatással csökkentett, 5 millió forint alatti kategóriából választanak gépjárművet – az adásvételek több mint fele ide tartozott. Tudván, hogy a mindent vivő Dacia Lodgy is idetartozik, ez nem is olyan meglepő. De nagyságrendileg ugyanennyiért be lehet szerezni egy új Peugeot Riftert vagy Fiat 500L Wagont is. A vásárlások 38%-a is azonban az 5-7,5 milliós kategóriában realizálódott, élén a Skoda Kodiaq-kal, Seat Tarracóval, és az eddig még nem említett Peugeot 5008-cal. Ennyiért a töretlen népszerűségű városi terepjárók (SUV-ok) többsége elérhető, mint például a Kia Sorento, Nissan X-Trail vagy Mitsubishi Outlander. Ugyanakkor az egyterű Renault Grand Scenicért, valamint a Fiat Talento és a Renault Trafic kisbuszokért sem kell többet kifizetni alapesetben.
Kevésbé kelendőek a már állami támogatással csökkentett, 7,5-10 millió forintos árkategóriába sorolható típusok. Közülük a Honda CR-V viszi a prímet, amit a Seat Alhambra követ, Hyundai Santa Féből és Nissan NV200 Eváliából (elektromos és gázüzemű verzióban is) viszont csak néhány darab talált gazdára. Utóbbiból azóta már csak alternatív meghajtással kapható a japán vállalat kisbusza, arra viszont ugyanúgy megigényelhető pluszban az 500.000 forintos, új elektromos autó beszerzését elősegítő állami támogatás. A Duna Autó nagycsaládos modelljei közül egyébként a Volvo XC90-es kapható még alternatív hajtással, tölthető, plug-in hibrid verzióban, de erre az elektromos autó pályázat nem vonatkozik. Ugyancsak a svéd márkához köthető az eddigi legdrágább, eladott hétszemélyes modell is, a luxusterepjárót közel bruttó 20,5 millió forintért vették meg az Autóvárosban – már a 2,5 milliós kedvezménnyel csökkentett áron.
Várható-e további keresletnövekedés?
„Az érdeklődés végig egyenletesen magas volt a támogatás meghirdetése óta, és még most is az. Ezt elsősorban üzletpolitikánknak köszönhetjük, ugyanis az autók átadását mi már nem kötjük a támogatási összeg beérkezéséhez. Az igénylők az okmányirodai ügyintézés és az önerő teljes befizetése után átvehetik új gépjárművüket. A program egészen 2022. december 31-ig tart, így legalább eddig mi is egy állandó kereslettel számolunk hétszemélyes modelljeink iránt, sőt, lehet, hogy még a kínálat is bővülni fog a következő 2,5 évben” – foglalta össze Markó Zoltán.