A lényeg ezúttal (is) a felszín alatt lakozik – VW Passat Variant Highline 1,4 TSI GTE plug-in hibrid (2015) bemutató
A Volkswagen már 5 évvel ezelőtt olyan hibridet alkotott, ami még ma is az egyik legésszerűbb a piacon.
A cím kicsit közhelyes lehet, viszont most (is) igaz, a legtöbben ismerik a jó öreg Passat valamelyik évjáratát. A Tesztelők oldalán már olvashattál többről is, a mostani alanyom viszont azért különleges, mert ez egy zöld rendszámos plug-in hibrid GTE, ami nem túl gyakori az országban. Legalábbis én nem sokat láttam eddig, de ez azért is lehet, mert messziről nem feltűnő a sima és a hibrid GTE közötti különbség.
A VW Passat Variant Highline 1,4 TSI GTE plug-in hibrid kívülről
Pár lépés távolságból ez is úgy néz ki, mint egy sima Passat, erről árulkodnak a vonalai és a méretei is – vagyis széles és lapos -, csupán a mérlegen derül ki, hogy villanymotort és jó nagy akkumulátorcsomagot is cipel. Egyedül a zöld rendszám szúrja ki a szemed messziről, már ha összerakod a képet, hogy ez egy Passaton van. Ezen kívül a sok kék árnyalatban pompázó betét és GTE felirat még, ami árulkodó. A VW típusokban nem vagyok annyira otthon, de nem titok, hogy nézegettem képeket és olvastam róluk, infógyűjtés céljából. Akkor tűnt fel, hogy a nappali menetfény és a hátsó lámpatest is különbözik, a lökhárítóba applikált hosszúkás dupla kipufogó pedig egy elég látványos eltérés.
Jogos lehet a kérdés a képek nézegetése közben, hogy hol van az elektromos töltő csatija? Nos, engem is gondolkodóba ejtett, de végül nem sikerült kifognia rajtam. Szemből nézve a sofőr oldalán, az embléma mellett rejtőzik, a kábelt viszont a csomagtartóban lehet tárolni, ahol valósággal elveszik a normál benzinesénél alig kisebb, 483 literes rakodótér alatt, ami a lehajtott üléstámlákkal egészen 1600 literig bővíthető. A pótkereket kispórolták, de hát valahova be kellet rakni azokat az akksikat…
A VW Passat Variant Highline utastere
A beltér a megszokott Passatos jegyeket hordozza, leszámítva a kormányon és a DSG váltón található kék varrásokat, valamint az a dedikált GTE gomb is ilyen árnyalatban tündököl, ami csatasorba állítja a benzin és az elektromotor teljesítményét is. A kezelőszervek és a formák igényesek és átgondoltak, bár számomra nem túl izgalmasak. A műszerfal közepén egy analóg óra található, alatta kapott helyet az infotainment kijelzője, a klímavezérlők és az indító gomb is. Ebben még nem a digitális óracsoport található, hanem a két analóg és egy kisebb digitális kijelző, amely szerintem sokkal áttekinthetőbb, mint az újabb, ott már túl sok olyan infót is az arcodba nyomnak, ami érdektelen lehet vezetés közben. Persze, azt mindenkinek az egyéni ízlése szabja meg, hogy mit is akar látni…
A váltóra visszatérve, ebben egy hatsebességes rendszer dolgozik, nem úgy, mint a hasonló korú dízel társaiban, ott 7 vagy 8 sebességes DSG teljesít szolgálatot. A korának megfelelő állapotban van szinte minden porcikája, meg sem látszik rajta a 176 000 megtett km. A napfénytető mechanikája nem nyikorog, viszont nagyon érdekes volt, hogy az ergo Comfort ülésnek csak a vezetőoldali háttámlája állítható elektromosan, a többi dimenziót manuálisan működik, a jobb egyben viszont még ennyi kényelmi funkció sincs. Cserébe viszont nincs kiülve és roppant kényelmes.
Ezeken felül van minden, mint a jó búcsúban, a vezetéstámogató rendszerek garmadáját belepakolták: Sávtartó, holttérfigyelő, radarok és 360 fokos kamera, sőt, még opciókat is ad, hogy hova férünk be a viszonylag hosszú kasztnival. A Front Assist nem kapcsolható ki, viszont egyáltalán nem zavaró és jól is működik, akárcsak az adaptív tempomat. A tolatókamera képe egyébként szinte mindig tökéletes, még esőben is, mivel ötletesen az embléma alá rejtették.
A Passat GTE lényege, a meghajtás
Mint korábban említettem, a lényeg a külső „máz” alatt van, nézzük tehát az erőforrást. A GTE orrában egy 1,4 literes, 156 lóerős TSI motor található, kiegészülve a hibrid rendszerrel, amellyel együtt 218 lóerő mozgósítható az első tengelyre, ehhez pedig 400 Nm nyomaték társul. Na, de hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?
A Passat GTE a beindítás pillanatában elektromos üzembe kapcsol, ez városban egész élhető tud lenni, mivel a nyomaték egyből megjön, így dinamikusan, károsanyag kibocsátás nélkül tudunk közlekedni egészen 130 km/órás tempóig, (a gyári adat szerint) 50 km-es hatótávval. Utóbbi erősen függ a külső hőmérséklettől és még nagyon sok dologtól, például, hogy használod-e a fűtést, a klímát, és stb. A tartós használat után az a tapasztalat, hogy télen, -4 Celsius fok körül 35 km-es hatótávval, +10 fok körül pedig 45 km-rel lehet operálni. A módválasztón található egy Brake opció is, ekkor intenzívebben tölt vissza és például az Amperával ellentétben, figyelmezteti a környezetet a hirtelen lassulásra a féklámpa felvillanásával. Nem kell azonban pánikba esni, ha fogy az erő, mivel van egy jó kis benzinmotor, ami bekapcsol, és úgy viselkedik, mint egy 1,4 literes turbós erőforrás.
Hibrid üzemben egyébként 7 liter körüli fogyasztást produkál az autópályán, ami azért annyira nem rossz egy ötszemélyes kombitól. Hosszabb használat alkalmával van értelme használni az intenzív töltést, ami egy nagyon élhető funkció, és sok más zöld rendszámos nem tudja, közöttük az Outlander PHEV, a Prius és az Ampera sem. Ez azt csinálja, hogy kb. 1-1,5 literes többlet fogyasztásért cserébe olyan 150-200 km alatt képes feltölteni az akksikat, így a városba érve ismét autózhatunk hangtalanul. Na és még van egy GTE mód, ami a legkirályabb az egészben, ekkor ugyanis mind a 218 ló rendelkezésre áll. Én tuti, hogy mindig csak így hajtanám! A futómű és a kormányzás is szépen teszi a dolgát, egész direkt, kényelmes, mind városban mind hosszabb utazás alkalmával.
Röviden a Passat GTE-ről
A záró gondolat elején egy érdekességet szeretnék még megosztani veled, mégpedig, hogy a legtöbb zöld rendszámos társától ellentétben nem csak dísznek, vagy bicikli szállítására van a vonóhorog, ugyanis hivatalosan is 1500 kg-ot húzhat a verda.
Biztos lesz olyan, aki megkövez érte, de én úgy gondolom, hogy még 2020-ban is a legélhetőbb koncepció a plug-in hibrid rendszer. Ez ugyan nem villanyautó, de nem is rendes hibrid, mert van rajta töltő. Viszont teszi a dolgát, ráadásul nem is rosszul és a lokális környezetszennyezést hatékonyan csökkenteni ezzel a megoldással. Mindenhol megállja a helyét, és ez az a kategória, amivel kimész a világból.
A tesztlehetőségért köszönet Pozsonyi Györgynek.
Írta és fotózta: Háfra Zsolt