Frankenstein szörnye – Jeep Wrangler 5,2 liter V8 bemutató
Tulajdonosa szeretett volna egy ”erdőbe és mindenhova járós” hétvégi-hobby autót, hát kicsit túllőtt a célon.
Amikor Gábor először küldött videót a ”hétvégi autójáról”, és meghallottam a hangját, egyszerűen leesett az állam, pedig nem igazán vonz a dagonyázós, erdőben száguldozós világ. Ennek az az oka, hogy én az épített versenypályák mellett szocializálódtam formulaautók és GT-k társaságában.
Egy autófanatikusnak a V8 még a pokolban is V8, vagyis teljesen mindegy milyen kasztniban van, a lényeg a nyolchenger. Így kaptam az alkalmon, mikor felajánlotta, hogy menjünk egy kört vele, és talán mondanom sem kell, hogy nem bántam meg.
Nem veled van a baj, ha az eddigieket olvasva kicsit összezavarodtál, ugyanis nem volt ebből a Wranglerből ilyen erőforrással szerelt, azt egy másik Jeepből rakták át. Hogy miért?
Nos, adott egy 1995-ös Jeep Wrangler, ami csaknem 7 éve van Gábor birtokában, aztán körülbelül egy éve egyszer csak jött egy kattanás.
Miért nem rakunk bele egy nagyobb blokkot? Hangozhatott a kérdés egy bormámoros estén a barátok társaságában. Persze, ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, de jómagam így képzelem el a háttér sztorit.
Akárhogy is volt, az alany 184 lóerős és 290 Nm-es, 4,0 literes, soros 6 hengeres egysége kikerült, a helyére pedig egy 1996-os Grand Cherokee 5,2 literes V8-ast raktak. Ez már egy picit izmosabb számokat tudott felmutatni, egészen pontosan 223 lóerőt és 407 Nm nyomatékot.
Ez szép és jó, de korántsem volt ennyire egyszerű a helyzet, hisz tudjátok, hogy van ez: Ha már egyszer kikerül a szíve, akkor rakjuk rendbe tisztességgel. Veress Gábor, off road mester pontosan így tett, és a 8 hónapig tartó munka során atomjaira szedte a 120000 km-t futott nyolchengeres blokkot, a kasztnit, illetve a futóművet is, és mindent kicserélt, ami elfáradt, vagy amit gyengének talált. A motort és szinte a teljes futóművet átültette a teljesen felújított alvázra, utóbbi új laprugókat és lökésgátlókat kapott.
Fontos, hogy az immáron brutális géppel nyugodtan lehessen csapatni, de időben meg is lehessen vele állni, ezért a gyári Dana 30-as dobfékes híd helyére Dana 44-es, tárcsafékes került.
Az eredeti Wranglerből a kasztnit, alvázat és a 3 éve felújításon átesett váltót vitték tovább az általam csak Frankenstein szörnyének nevezett projektbe. Ekkor jött még egy nehézség, a Grand Cherokee ugyanis automataváltós volt, de nem meglepő módon, a tulaj ragaszkodott a manuálishoz, így az kapott egy gyári közvetítő kúpot, és ezzel már meg tudott birkózni a rá váró plusz 50 lóerővel és a 110 Nm-rel megnőtt nyomatékkal.
A külsőségeket illetően nekem mindig is bejött ez a hűtőrács, a szögletes lámpáival és a teljes formavilágával, a bikolor fényezés pedig azonnal megvett. A kasztni a szélesítéseknek és a ballonos abroncsoknak köszönhetően vaskos kiállást mutat, de a látszat ellenére kicsit könnyebb lett, mert a motorháztetőt és az első sárvédőket üvegszálas műanyagra cserélték. Persze a könnyebbet azonnal zárójelbe is tenném, mert a nagyobb motorblokk alapból csaknem 60 kg pluszsúlyt eredményez.
A beltérben kettősség uralkodik: A kezelőszervek, a kijelzők és a kormány full gyári, kicsit puritán, nem úgy, mint az ülések, amik roppant igényesek és kényelmesek. Összességében az eredmény egyszerűen lenyűgöző lett, és az a hang…
Viszont időközben sikerült átesni a ló túloldalára. Érthető módon, az első éles bevetés után a gazdája sajnálni kezdte, mivel a durva terepre egy kevésbé szemet gyönyörködtető kivitel is megtette volna. Hiába kapott spéci Raptor fényezést, ami karcálló, attól még használódik, és ugyebár a gyönyörű belső is gyorsan amortizálódhat.
Értem én, hogy egy ilyen erőgépet vétek nem elvinni dagonyázni, viszont Gábor sajnálja, ezért arra a döntésre jutott, hogy megválik a szeretett csapatós autójától.
Kövess minket Te is
YouTube:
tesztelok.hu csatorna
Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu
Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/
Írta/ fotózta: Háfra Zsolt