MINI John Cooper Works Clubman ALL4 teszt – 306 lóval igazi fenevad a ma kapható egyik legjobb MINI
Annyira nem is kicsi és egyáltalán nem sleeper a JCW logós teljesítményorientált MINI.
Már kiskorom óta rajongok a MINIért, ebben nagy szerepe volt a 2003-as “Az olasz meló” című filmnek, ahol Mark Wahlberg és csapata három kikönnyített Cooperrel szerzik meg az aranyat a főgonosz elől. Legalább ezerszer megnéztem már és egyszerűen nem tudom megunni. Észrevettem magamon, hogy minél többször láttam, annál inkább megakadt a szemem az utcán egy-egy Minin.
Mióta autós újságírással foglalkozom, volt szerencsém többek közt egy Cooper S-hez és kabrióhoz is, sőt még egy Countryman SE-t is hajtottam a JCW előtt. Szóval végigjártam a ranglétrát és van viszonyítási alapom bőven, így bátran kijelentem, hogy ez a legjobb MINI, amit eddig vezettem. Hogy miért gondolom így? Hamarosan elárulom, de ne siessünk ennyire előre, kezdem az elején és felrúgnám a megszokott normát, előrevéve a technika bemutatását aztán beszélek a külsőségekről.
2018-ban a MINI egy nagyobb frissítési hullámot indított el, amelyet a kompakt modelleknél kezdte, idén pedig az egy mérettel nagyobb Clubman került terítékre és kapta meg ugyanazt a csomagot, mégis sikerült meglepetést okoznia a gyártónak, mivel egy új, 306 lóerős, 450 Nm-es erőforrás került a JCW-be, vagyis a csúcsmodellbe.
Egészen pontosan a BMW eddigi legerősebb 2,0 literes négyhengerese, amely az X2 M35i xDrive-ban debütált. Emellett egy frissített Aisin-féle nyolcfokozatú automataváltót kapott még, ez mind a négy kerékhez továbbítja az erőt. Sőt, egy önzáró differenciálmű is található az első tengelyen, ez pedig még több tapadást jelent.
Ez a technika eszméletlen 4,9 másodperc alatt katapultálja 0-ról 100-ra a majdnem 1500 kg-os kasztnit, az arányokat nézve ez elég jónak számít. A mutató pedig 250 km/óránál nem megy feljebb a gyári adat szerint, ugyanis ott maximalizálták elektromosan. Erre a MINI történelmében eddig nem volt precedens.
Többen kérdezték tőlem, hogy milyen vezetni? Hát nagyon észnél kellett lenni, mivel az intelligens összkerékhajtás annyira elmossa az húzó- és a tolóerő közti különbséget, hogy bizony észrevétlenül ugrik a sebességmutató az illegális tartományba.
Az adaptív futómű elengedhetetlen a JCW modellhez, mert bár amúgy is sportos a hangolás, a fokozott teljesítmény kihasználásakor nélkülözhetetlen a jól megszokott, néha kényelmetlenül keményre hangolt sport mód.
A váltó teszi a dolgát, kellően gyors menet közben, nem úgy mint a “rajt” pillanatában: ugyanazt a tétovázó jelenséget tapasztaltam, amit az S-ben. Enélkül mégjobb lenne a gyorsulási adat, a teljesítménynek viszont ára van, nem is kevés!
Fogyasztása Sport Módban 13 és 15 liter közt volt, de hát egy John Cooper Works modellt mi másban is hajtana az ember?! Ha te mégis Normál módban használnád, akkor spórolj meg egy kis pénzt és vegyél inkább egy gyengébb S-t.
A beltérben egyszerűen minden olyan MINI-s és kézre áll, a kormány vörös varrása fokozza a sportosság érzetét. Az érzés, amit kelt bent ülve, az semmi máshoz nem hasonlítható. Vidám és extravagáns, rengeteg LED-es fénnyel. A JCW logó természetesen pár helyen visszaköszön, például a kényelmes sportüléseken. Viszont egy valamiben különbözik három ajtós társaitól, mégpedig, hogy van benne hely, még hátul is.
Ez már nevezhető kompakt családi autónak, mivel akár négy 180 cm körüli felnőtt is kényelmesen tud utazni akár hosszabb távon is. Újdonságként kiemelhető a HMI rendszer kisebb frissítése. Ezeken kívül persze további izgalmas és igényes részletek fogadtak, például a megszokott kör alakú műszeregységek és infotainment rendszer, na meg az egyedi retró stílusú kapcsolók, ahogy a változtatható színű hangulatfény is megszokott. A középkonzol köré megálmodott gyűrű több árnyalatban képes pompázni, sőt még a fordulatszám függvényében is változhat.
Nézd el nekem, hogy a külcsínt hagytam a végére, de annak ellenére, hogy gyönyörű ez a bódé, nem nagyon csodáltam meg első körben, mert vezetni akartam. Érezni az erőt, a nyomatékot és azt az igazi MINI LifeStylet, amit az összes modell magában rejt.
Egy jó sportautóhoz nagyon sok mindennek együtt kell állnia, a teljesítmény és az élményfaktort nyújtó autózás mellett a lélek és az életérzés is fontos, amit közvetít. A MINI modelljeinél szerencsére ez mind megvan, főleg a JCW emblémás Clubman esetében, amely a Countryman padlólemezére épült. Tehát ebből látszott, hogy nem egy klasszik MINIvel van dolgom. A 4,2 m-es hosszával és 2,67 m-es szélességével már több dologra is használható, mint élményszerzésre.
Például a Clubman szériától megszokott módon a hátsó ajtó kettéosztva oldalra nyílik, ez nem csak egyedi, de előnyös is, kisebb dolgok miatt elég az egyik szárnyat nyitni, amely egy 360 literes csomagteret rejt. Hátul a Union Jack mintázatú lámpa és a dupla kipufogó teszi még vagányabbá az összképet.
Oldalról és elölről szinte ugyanolyan mint bármelyik MINI, leszámítva a rengeteg, John Cooper Works plakettet, a nagyobb és valós légbeömlőket, a méretes, négydugattyús fék pedig vörös nyergeket kapott. A Thunder Grey Metal fényezéshez tökéletesen passzol a vörös tető, az oldalsó és az első díszcsík. A konfigurátorban rengeteg variációt össze lehet állítani, különböző felnik, matricák és színkombinációk közül rakhatod össze a sajátodat, így tuti, hogy nem jön szembe veled még egy ilyen.
A MINI John Cooper Works Clubman csak automata váltóval és összkerékhajtással kérhető, ennek megfelelően nem is olcsó, hiszen 12,5 milliótól indul. A tesztautó rendesen fel volt extrázva, minden földi jó megtalálható volt benne, így nem meglepő a 16,5 milliós árcetli. (2019 december közepén) Nyilván egy ésszerű, mindennapi használatra szánt konfig megáll 14 körül.
Nekem nagyon bejött a közepes méretű, használható JCW, fájt is a szívem, mikor vissza kellett adni a kulcsát. Igazi kanyarvadász, minden tökéletes összhangban van, a beltér a már megszokott életérzést hordozza. Tény azonban, hogy a felfüggesztése túl kemény a mindennapi városi dugózáshoz, autópályán vagy kanyargós utakon érzi otthonosan magát. Mindennek két oldala van, így ennek is. Jóval több pozitívumot hordoz, mint negatív dolgot. Az élményfaktor pedig egyszerűen parádés. Ezeknek fényében nem kétséges, hogy a Clubman JCW a ma kapható egyik legjobb MINI.
Teszt/fotók: Háfra Zsolt
A tesztlehetőségért köszönet a Budapest Motorsnak!
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!
Külön köszönet Póczak Tamásnak.