fbpx

A Ford szerint néha a 3 henger is túl sok

A Ford 2018 elejétől kínálja majd a többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost motorját hengerlekapcsolásos technológiával. Ez a műszaki megoldás világelső lesz a háromhengerű motorok között; 14 ezredmásodperc alatt tudja kikapcsolni vagy beindítani az égést a hengerben, így akár 6 százalékkal csökkentheti a CO2-kibocsátást és az tüzelőanyag-fogyasztást.

EcoBoost

2018 elején a Ford kompakt és erős 1,0 literes EcoBoost motorja lesz a világon az első olyan háromhengerű egység, amely hengerlekapcsolásos rendszerrel működik. Ez az eredmény az európai Ford mérnökök innovatív munkájának köszönhető, amelynek során szembeszálltak azzal az iparágban kialakult nézettel, hogy egy variálható hengerűrtartalmú háromhengerű motor nem képes olyan kifinomultan működni, hogy teljesítse a személyautók motorjaival szemben támasztott elvárásokat.

Az új technológia 14 ezredmásodperc – vagyis a szempillantásnál hússzor rövidebb idő – alatt képes kikapcsolni vagy beindítani egy-egy hengert a szelepvezérlés kapcsolásával. A hengerlekapcsolást egészítik ki a vibrációkat csökkentő fejlett megoldások, így a vezető számára észrevehetetlen lesz a henger lekapcsolódása és a motorteljesítmény változása.

A koncepció ugyan egyszerű, de olyan fejlett műszaki megoldásokat alkalmaz, melyek akár 4500-as percenkénti fordulatnál is – amikor a szelepek másodpercenként negyvenszer nyitnak és zárnak – lehetővé teszik a működést. A rendszerben az olajnyomás egy szelepes himbát aktivál, amely megszakítja a kapcsolatot a vezérműtengely egy részével és az egyes henger szelepeivel.

EcoBoost

Egy speciális szoftver határozza meg a lekapcsolás megfelelő pillanatát, melyet a sebesség, a gázpedál állása és a motorterhelés alapján számít ki. Az új, egy darabból készült vezérműtengely-modul által több hely áll rendelkezésre a hengerfejben a szükséges olajcsatornák és szelepkapcsoló komponensek számára. Ez egyébként hasonló, mint a 2016-ban bemutatott vadonatúj Ford EcoBlue dízel motorban felhasznált egység.

„A hengerlekapcsolással elért változó hengerűrtartalommal a vezető akkor használja a teljes motor erejét és teljesítményét, amikor szüksége van rá. Ugyanakkor egy kisebb motor üzemanyag-fogyasztásából profitál, ha nincs szüksége a teljes teljesítményre” – nyilatkozta Denis Gorman, a Ford Európa hajtáslánc-tervező mérnöke. „Kutatásaink azt mutatják, hogy a legtöbb közlekedési helyzetben a rendszer csak néhány másodpercre aktiválódik egy-egy alkalommal, ezért az észrevehetetlen átmenetű, folyamatos működés alapvető fontosságú. Az elérhető üzemanyag-megtakarítás pedig akár 6 százalékos is lehet.”

Őri Péter

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb