fbpx

Citroën C4 – nemes egyszerűség

„Azt a funkcionalista mindenedet…de szeretem, hogy ilyen vagy.” – ezzel búcsúztam el a teszthét végén aktuális Citroënemtől. Sokáig gondolkodtam, hogy az elején kezdjem, vagy vágjak bele a közepébe in medias res módon, esetleg a végén fogjam meg a sztorit, végül az utóbbi mellett döntöttem, mert ebből a felütésből egyből megtudhatjátok, hogy mire számíthattok egy Citroën C4-től.

Citroën C4

Facelift-modellről beszélünk, a 2010-ben megjelent második széria frissített változata minden, csak nem forradalmi divatdiktátor. De! A jelenleg túltengésben lévő jövőautók között nagyon is megvan a maga helye, és célközönsége. Hozzátenném, hogy a franciáknak ritkán kell átmenniük a szomszédba időtálló formatervekért, vagy elegáns vonalakért. Viszont azt sosem hittem volna, hogy -5 fokban, térdig érő ködben, a nyakamba zúduló zúzmarával megküzdve is lehet örömteli momentumokat találni egy klasszik szürke autó fotózása közben. A képeken látható Citroën azonban leszámolt az előítéleteimmel, méghozzá azért, mert azok a részletek, melyek a hétköznapokban nem tűnnek fel rajta, ilyen ingerszegény pillanatokban gyorsan kiütköznek, és óriási örömforrásokká nőnek. Értem ez alatt az orr részegységeinek kellemes harmóniáját, a kitűnő lámpatesteket, vagy a kissé kitolt visszapillantókat. A Citroën C4 arányai, méretei nagyon jól el lettek találva, bármelyik oldaláról is nézzük, és ehhez semmilyen extrém elemet nem kellett belevinni az összképbe, egyszerűen úgy jó, ahogy van!

Citroën C4

Citroën C4

A beltérben hasonló a helyzet, semmi nincs túlbonyolítva, a kezelőszervek egyértelműek, és való igaz, hogy alanyunk nem lett eleresztve túl sok kényelmi extrával, de azt kell mondjam, nem is hiányzik belőle semmi. A kilépőfény praktikus, az ajtózsebek és a méretes kesztyűtartó szintén. Az ülések komfortosak, jó a pozíciójuk és a tartásuk, az ülőlapok hossza ideális, az ügyesen levágott kormánykerék is megfelelően igazítható. A kompakt Citroën helykínálat szempontjából is jól teljesít, hátul sem kényelmetlen az utazás, a 380 literes alap csomagtér közel 1.2 köbméteresre növelhető.

Az anyaghasználat már becsapósabb, a fekete, enyhén puha műanyagra először furcsán néztem, de hamar rájöttem, hogy más felületekkel ellentétben sokkal kevésbé érzékeny a sérülésekre. Kétség sem fér hozzá, hogy nem nyújt túl izgalmas látványt, mint ahogy a középkonzol sem, de még mindig jobb, mintha csiricsári, lakkozott betétekkel próbálták volna meg feldobni. Van itt azért valami, ami igenis vonzza a tekintetet, ez pedig a hármas köregységekkel variáló műszerfal, mely a szükségesnél egy dekával nem mutat több infót a monokróm kijelzőin, sajnos a háttérvilágítás színét ezen a szinten nem lehet megváltoztatni.

A központi, 7 colos kijelző azonban szinte elveszik, ám ha komolyabb jelenség volna, akkor sem találnánk benne túl sok felfedeznivalót, a navigáció feláras, nem járt hozzá, a bluetooth-kapcsolat zökkenőmentes, a médialejátszó mindent felismer, ennyit épp elég róla tudni. Kicsit kegyvesztettnek és kényszeredettnek éreztem a jelenlétét, de ez tényleg csupán egy margóra szánt megjegyzés, mintsem kritika, egyszerűen nem szempont. A klíma már annál inkább, a kétzónás, digitális panel átlátható és nagy hatásfokkal dolgozik, az első és a hátsó ablak jégtelenítése is viszonylag gyorsan végbemegy, az utastérben hamar barátságossá varázsolható az „időjárás”.

Citroën C4 belső

Citroën C4 műszerfal

A C4-ben a volán mögött is érződik a visszafogottság és a kiegyensúlyozottság, az 1.6-os, 99 lóerős BlueHDI erőforrás feltűnésmentesen teszi a dolgát, ráadásul dízel mivoltához képest szinte hangtalan, és bár nem lehet vele feltépni az aszfaltot, dinamikus motor benyomását kelti. Ehhez az érzéshez persze szükség van a remekül hangolt 5 sebességes manuális váltóra is, amely pontos és rövid úton jár, átlag városi közlekedés esetében pedig nemigen kér a hármasnál magasabb fokozatot.

A pedálsoron bármennyire is jó a kuplung keménysége és a fék adagolhatósága, nem tudok elmenni a nyiszorgásuk mellett, elég idegesítő jelenség, főleg egy ennyire „összerakott” autónál, szerencsére ez nem egy megoldhatatlan probléma, ám annál jobban az idegeire tud menni a sofőrnek. A feszültséget persze könnyen elengedhetjük, ha az autó fogyasztását nézzük, városban 5.7 literes átlaggal bírt (ebből még faraghattam volna), országúton 4.5 liter alá is be lehet kacsintani, egész szép számok ezek. A futómű kényelmes, ügyesen képes elbánni az úthibákkal, a stabilitásával sincs gond, bár kanyarban lehetne egy hangyányival magabiztosabb. A kormánymű visszajelzéseiről szinte mindent le lehet „olvasni”, precízen irányítható a C4 és kényelmes manőverezést tesz lehetővé.

Citroën C4 motor

A Citroën kompaktja tipikusan az az autó, melyre nyugodt szívvel lehet azt mondani, hogy egyben van. Csupán annyit kér és ad, amennyire szüksége/szükségünk van, semmi sallang, ettől válik igazán használhatóvá. Nem mondom, hogy nem lesznek hibái, de jelen pillanatában és valójában sehol nem lógott ki a lóláb, és sok esetben már ennek is örülni kell! A Feel Edition széria kedvezményesen 4.9 milliótól kezdődik, Live szinten pedig már 4.5 millióért is lehet találni C4-et. Árát, jellegét, egyszerűségét nézve igen meggyőző autó még úgy is, hogy már bőven nem sorolható a legmodernebb éra tagjai közé.

A tesztlehetőségért köszönet az Autó Triplex Kft.-nek, valamint a Citroën Őrmezőnek!

Bense Róbert

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb